2017-03-11, 14:18
Medlem
iDiot5s avatar
Glöm inte att diska verktygen o skärbrädan man använt i mycket varmt vatten! Står att campylobacter dör vid 70°C, så varmt vatten får man dock sällan ur kranen. Brukar diska verktygen o skärbrädan i diskmaskin.
Citera
2017-03-11, 14:21
Medlem
CarolynHaxs avatar
Enligt en artikel i Aftonbladet (publicerad den 10 februari) är det stora problem på kycklingslakteriet i Valla utanför Katrineholm:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ots-smittorisk

¨"2012 slaktades cirka 135 000 kycklingar i Valla per dag. Fem år senare ligger antalet på 195 000 i genomsnitt. Under motsvarande period ökade antalet anställda från 520 till 760 personer.

Men de senaste månaderna har det varit panikstämning på företaget, erfar Aftonbladet.
I höstas upptäckte Kronfågels ledning att antalet smittade kycklingar ökade med 30 procent, enligt företagets VD. Och i oktober förra året slog Folkhälsomyndigheten larm om att oroväckande många svenskar smittats av campylobacter efter att ha ätit färsk kyckling. Mellan augusti och november 2016 rapporterades fler än dubbelt så många sjukdomsfall som normalt.
Smittan anses vara ett av de allvarligaste hoten mot Kronfågels verksamhet, enligt Aftonbladets uppgiftslämnare."
Citera
2017-03-11, 14:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag gjorde en snabbsökning i några mediadatabaser och åtminstone så tidigt som 1985 finns det uppgifter om varningar för campylobacter i kyckling.
Jo, men drog dom tillbaka köttet då?
Det är detta jag helt har missat, vet att man drar tillbaka kött av många andra anledningar.
Men dessa är ju lite värre som så, då salmonella och listeria.
Så har dom dragit tillbaka kött innan på campylobacter?
Citera
2017-03-11, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag pratade om att stoppa sånt här kött pga campo, kan inte påminna mig jag hört detta innan på denna bakterie.

Du jobbar inte i livsmedelsbranschen va?
Det är länt sedan länge att campylobakter (rätt stavning) förekommer i kyckling.
Citera
2017-03-11, 15:07
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Jo, men drog dom tillbaka köttet då?
Det är detta jag helt har missat, vet att man drar tillbaka kött av många andra anledningar.
Men dessa är ju lite värre som så, då salmonella och listeria.
Så har dom dragit tillbaka kött innan på campylobacter?

Har dessvärre inte en susning. Kanske för livsmedelsverket statistik på sådant här?
Citera
2017-03-11, 15:32
Medlem
CarolynHaxs avatar
Artikel i Dagens Medicin. Flera smittskyddsläkare varnar för campylobakter.

https://www.dagensmedicin.se/artikla...arsk-kyckling/

"Att smittskyddsläkare går ut och varnar befolkningen angående ett livsmedel utan att vara i samklang med berörda myndigheter, som Folkhälsomyndigheten eller Livsmedelsverket, är extremt ovanligt."

"Frustration bland Sveriges smittskyddsläkare tilltar, med anledning av kycklingsmittan.
På kort tid har antalet insjuknade ökat kraftigt, samtidigt som myndigheterna inte vidtagit några speciella åtgärder. Jordbruksverket har velat understryka konsumenternas ansvar, att vara nog med kökshygienen. ”Vi vill ju inte att människor blir skräckslagna och slutar äta svensk kyckling”, som myndigheten skriver i ett mejl." (min fetning)

Det handlar alltså helt enkelt om att Kronfågel/svensk kycklingindustri och Livsmedelsverket/Jordbruksverket/Folkhälsomyndigheten hellre ser att ett stort antal svenskar blir svårt sjuka än att folk slutar köpa kyckling.
Citera
2017-03-11, 17:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du jobbar inte i livsmedelsbranschen va?
Det är länt sedan länge att campylobakter (rätt stavning) förekommer i kyckling.
Jag har ALDRIG NÅGONSIN pratat om att det inte skulle förekomma campylobacter i kyckling, det brukar pendla mellan 15-30% av alla kycklingar som är smittade.
Så den kunskapen har jag sedan länge.

Jag pratar om stoppa hela partier kycklingkött och av den anledningen och inget annat.
Citera
2017-03-11, 17:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Artikel i Dagens Medicin. Flera smittskyddsläkare varnar för campylobakter.

https://www.dagensmedicin.se/artikla...arsk-kyckling/

"Att smittskyddsläkare går ut och varnar befolkningen angående ett livsmedel utan att vara i samklang med berörda myndigheter, som Folkhälsomyndigheten eller Livsmedelsverket, är extremt ovanligt."

"Frustration bland Sveriges smittskyddsläkare tilltar, med anledning av kycklingsmittan.
På kort tid har antalet insjuknade ökat kraftigt, samtidigt som myndigheterna inte vidtagit några speciella åtgärder. Jordbruksverket har velat understryka konsumenternas ansvar, att vara nog med kökshygienen. ”Vi vill ju inte att människor blir skräckslagna och slutar äta svensk kyckling”, som myndigheten skriver i ett mejl." (min fetning)

Det handlar alltså helt enkelt om att Kronfågel/svensk kycklingindustri och Livsmedelsverket/Jordbruksverket/Folkhälsomyndigheten hellre ser att ett stort antal svenskar blir svårt sjuka än att folk slutar köpa kyckling.
Detta är ju trots allt information som är hästgammal och att 15-30% av kycklingar är smittade med campylobacter.

Det kanske är andra smittkällor som smittar mera.
Att man ska tillaga kyckling ordentligt i köket, är nått som jag uppfattat som de flesta vet om som lagar mat.

Sen pratas det om att stoppa, och verkar inte blivit stoppat nått.
Och det var just detta att det hade stoppats som jag fundera på om det ens någonsin har hänt innan.
Citera
2017-03-11, 17:21
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Detta är ju trots allt information som är hästgammal och att 15-30% av kycklingar är smittade med campylobacter.

Det kanske är andra smittkällor som smittar mera.
Att man ska tillaga kyckling ordentligt i köket, är nått som jag uppfattat som de flesta vet om som lagar mat.

Sen pratas det om att stoppa, och verkar inte blivit stoppat nått.
Och det var just detta att det hade stoppats som jag fundera på om det ens någonsin har hänt innan.

Du har kanske läst om campylobacter i kyckling tidigare, men detta är ett nytt larm. Läs vad en av smittskyddsläkarna skriver nedan, det gick ut i går, 10 mars:

"Sedan i augusti i fjol har antalet sjukdomsfall av den allmänfarliga sjukdomen Campylobacter ökat dramatiskt i hela Sverige.

- Campylobacter är en bakterie som är den vanligaste orsaken till bakterierelaterad magsjuka i Sverige. I Gävleborg hade vi 95 fler fall under perioden augusti 2016 till februari 2017 jämfört med samma period året dessförinnan, 214 fall jämfört med 119 fall, säger Signar Mäkitalo.

Efter kontakter med nationella myndigheter har det framkommit stark misstanke om att färsk kyckling är orsak till det ökade antalet sjukdomsfall. Färsk kyckling innehåller fler bakterier än fryst kyckling, och fryst kyckling förefaller inte ge samma risk för insjuknande.

I Sverige är rekommendationen sedan många år att kycklingkött ska serveras väl genomstekt, att vid tillagning alltid använda rena redskap och inte använda samma kniv och skärbräda till rått kött som till råa grönsaker och att de som lagar maten är noga med sin handhygien.

- Det är inte troligt att vi i Sverige sedan i fjol sommar plötsligt börjat slarva med hygienen vid tillagning av kyckling utan det måste finnas andra orsaker till ökningen av sjukdomsfallen. Då jag hittills inte sett någon säker minskning av antalet nyinsjuknade trots att producenterna informerats, vill jag säkerställa att allmänheten har fått information om problemet med färsk kyckling. Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling för att minska risken att insjukna i Campylobacterinfektion. Alternativt ska allmänheten vara väldigt noga med hygienen och förvara den färska kycklingen så kort tid som möjligt innan tillagning. Vi är flera Smittskyddsläkare i Sverige som reagerar och informerar allmänheten, säger Signar Mäkitalo." (mina fetningar)

Så läkarna är oroliga, men det ger myndigheter och kycklingindustri fullständigt fanken i. Köp kyckling och om du blir svårt sjuk får du skylla dig själv! Så vitt jag vet har aldrig försäljning av kyckling stoppats p g a misstankar om höga bakteriehalter.
Citera
2017-03-11, 17:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du har kanske läst om campylobacter i kyckling tidigare, men detta är ett nytt larm. Läs vad en av smittskyddsläkarna skriver nedan, det gick ut i går, 10 mars:

"Sedan i augusti i fjol har antalet sjukdomsfall av den allmänfarliga sjukdomen Campylobacter ökat dramatiskt i hela Sverige.

- Campylobacter är en bakterie som är den vanligaste orsaken till bakterierelaterad magsjuka i Sverige. I Gävleborg hade vi 95 fler fall under perioden augusti 2016 till februari 2017 jämfört med samma period året dessförinnan, 214 fall jämfört med 119 fall, säger Signar Mäkitalo.

Efter kontakter med nationella myndigheter har det framkommit stark misstanke om att färsk kyckling är orsak till det ökade antalet sjukdomsfall. Färsk kyckling innehåller fler bakterier än fryst kyckling, och fryst kyckling förefaller inte ge samma risk för insjuknande.

I Sverige är rekommendationen sedan många år att kycklingkött ska serveras väl genomstekt, att vid tillagning alltid använda rena redskap och inte använda samma kniv och skärbräda till rått kött som till råa grönsaker och att de som lagar maten är noga med sin handhygien.

- Det är inte troligt att vi i Sverige sedan i fjol sommar plötsligt börjat slarva med hygienen vid tillagning av kyckling utan det måste finnas andra orsaker till ökningen av sjukdomsfallen. Då jag hittills inte sett någon säker minskning av antalet nyinsjuknade trots att producenterna informerats, vill jag säkerställa att allmänheten har fått information om problemet med färsk kyckling. Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling för att minska risken att insjukna i Campylobacterinfektion. Alternativt ska allmänheten vara väldigt noga med hygienen och förvara den färska kycklingen så kort tid som möjligt innan tillagning. Vi är flera Smittskyddsläkare i Sverige som reagerar och informerar allmänheten, säger Signar Mäkitalo." (mina fetningar)

Så läkarna är oroliga, men det ger myndigheter och kycklingindustri fullständigt fanken i. Köp kyckling och om du blir svårt sjuk får du skylla dig själv! Så vitt jag vet har aldrig försäljning av kyckling stoppats p g a misstankar om höga bakteriehalter.
Nått jag vetat om i 30-35 år, och visst har jag hört en del om detta under åren.
Men nu kändes det som att dom vill sluta med kyckling pga detta och den färska kycklingen.

Men man kanske ska fundera på klordoppade kycklingar nu då?
Så får man bort dessa bakterier.
Om nu smittskyddsläkarna är så oroliga.
Men vet det är en vansinnigt smärtsam sak och få, så jag följer de riktlinjer som finns.
Men en korkad kille som knappt vet vart man stoppar maten(=munnen), och sen skickar frugan ut han och grillar.
Där kan jag tänka mig vi ser en hel del smittotillfällen sker.
Citera
2017-03-12, 14:23
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Nått jag vetat om i 30-35 år, och visst har jag hört en del om detta under åren.
Men nu kändes det som att dom vill sluta med kyckling pga detta och den färska kycklingen.

Men man kanske ska fundera på klordoppade kycklingar nu då?
Så får man bort dessa bakterier.
Om nu smittskyddsläkarna är så oroliga.
Men vet det är en vansinnigt smärtsam sak och få, så jag följer de riktlinjer som finns.
Men en korkad kille som knappt vet vart man stoppar maten(=munnen), och sen skickar frugan ut han och grillar.
Där kan jag tänka mig vi ser en hel del smittotillfällen sker.

Apropå klordoppade kycklingar - det är väl ändå att ge upp totalt?

Men det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig - om Jordbruksverket får ändan ur eller fortsätter låtsas som det regnar.
Citera
2017-03-12, 14:26
Medlem
klybans avatar
Citat:

Apropå klordoppade kycklingar - det är väl ändå att ge upp totalt?

Men det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig - om Jordbruksverket får ändan ur eller fortsätter låtsas som det regnar.
Jo, delvis, men om det är så illa som de säger, så bör man hitta på nått.
Sen kan man köra vad andra kört, och det är att all kyckling som är smittat måste säljas som fryst.
Även om det inte alltid hjälper då bakterien överlever om än i begränsad omfattning.

Men lustigt att något som man vetat om så länge och fått acceptera, för nu nästa bete sig som de vore i panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in