Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Detta är ju trots allt information som är hästgammal och att 15-30% av kycklingar är smittade med campylobacter.
Det kanske är andra smittkällor som smittar mera.
Att man ska tillaga kyckling ordentligt i köket, är nått som jag uppfattat som de flesta vet om som lagar mat.
Sen pratas det om att stoppa, och verkar inte blivit stoppat nått.
Och det var just detta att det hade stoppats som jag fundera på om det ens någonsin har hänt innan.
Du har kanske läst om campylobacter i kyckling tidigare, men detta är ett nytt larm. Läs vad en av smittskyddsläkarna skriver nedan, det gick ut i går, 10 mars:
"Sedan i augusti i fjol har antalet sjukdomsfall av den allmänfarliga sjukdomen Campylobacter
ökat dramatiskt i hela Sverige.
- Campylobacter är en bakterie som är den vanligaste orsaken till bakterierelaterad magsjuka i Sverige. I Gävleborg hade vi 95 fler fall under perioden augusti 2016 till februari 2017 jämfört med samma period året dessförinnan, 214 fall jämfört med 119 fall, säger Signar Mäkitalo.
Efter kontakter med nationella myndigheter har det framkommit stark misstanke om att färsk kyckling är orsak till det ökade antalet sjukdomsfall. Färsk kyckling innehåller fler bakterier än fryst kyckling, och fryst kyckling förefaller inte ge samma risk för insjuknande.
I Sverige är rekommendationen sedan många år att kycklingkött ska serveras väl genomstekt, att vid tillagning alltid använda rena redskap och inte använda samma kniv och skärbräda till rått kött som till råa grönsaker och att de som lagar maten är noga med sin handhygien.
-
Det är inte troligt att vi i Sverige sedan i fjol sommar plötsligt börjat slarva med hygienen vid tillagning av kyckling utan det måste finnas andra orsaker till ökningen av sjukdomsfallen. Då jag hittills inte sett någon säker minskning av antalet nyinsjuknade trots att producenterna informerats, vill jag säkerställa att allmänheten har fått information om problemet med färsk kyckling. Jag uppmanar allmänheten att
undvika färsk kyckling för att minska risken att insjukna i Campylobacterinfektion. Alternativt ska allmänheten vara väldigt noga med hygienen och förvara den färska kycklingen så kort tid som möjligt innan tillagning. Vi är flera Smittskyddsläkare i Sverige som reagerar och informerar allmänheten, säger Signar Mäkitalo." (mina fetningar)
Så läkarna är oroliga, men det ger myndigheter och kycklingindustri fullständigt fanken i. Köp kyckling och om du blir svårt sjuk får du skylla dig själv! Så vitt jag vet har aldrig försäljning av kyckling stoppats p g a misstankar om höga bakteriehalter.