Citat:
Ursprungligen postat av
Godhetsknarkaren
För hemmakocken då, dessa campolybacter är nåt som man kan bli riktigt sjuk av. Det brukar inte hända ofta. En som jag känner till, blev smittad av en foodtruck, som förmodligen delat skärbräda med tillagad och ej tillagad mat. Då förmodligen kyckling. Dessa bakterier förekommer även i annat än kyckling, men kyckling ses som den allvarligaste risken och därför behandlas rå eller tinad kyckling och bänken man arbetar på, som det legat en ebolasmittad och dragit sin sista suck. Tja, kanske inte riktigt.
Även kranen som du kommer tvätta händerna på kommer få en liten fnutt av dessa bakterier på sig.
Själv har jag klarat mig, även innan jag visste om att det fanns såna här bakterier, så det är förmodligen:
1. Rena korkskallar som delar skärbräda.
2. Korkskallar inom restaurangbranschen som slarvar.
3. Eftersom "färsk kyckling" inte är fryst, hinner fler bakterier bildas, och eftersom det är så poppis och inne med fin "färsk kyckling" så åker fler på.
4. Kyckling smakar ingenting, köp entrecoté eller ryggbiff om du nu ska lägga pengar.
5. Är du klimatsmart hippie, så köp då din kyckling. Det är dina njurar och organ, inte mina som ligger i riskzonen.
Rött kött är ju betydligt värre för kroppen har ju WHO kommit fram till.
Folk lastar i sig kilovis varje vecka.
I köttväg äter jag kyckling 8 gånger av 10 och jag har aldrig blivit sjuk vad jag vet.
Men äter i princip bara fryst kyckling och tvättar händerna, utan att vidröra kran/tvålpump med händerna. Har även en kycklingskärbräda och en kycklingkniv.