• 2
  • 3
2017-03-12, 14:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nått jag vetat om i 30-35 år, och visst har jag hört en del om detta under åren.
Men nu kändes det som att dom vill sluta med kyckling pga detta och den färska kycklingen.

Men man kanske ska fundera på klordoppade kycklingar nu då?
Så får man bort dessa bakterier.
Om nu smittskyddsläkarna är så oroliga.
Men vet det är en vansinnigt smärtsam sak och få, så jag följer de riktlinjer som finns.
Men en korkad kille som knappt vet vart man stoppar maten(=munnen), och sen skickar frugan ut han och grillar.
Där kan jag tänka mig vi ser en hel del smittotillfällen sker.

Fasiken klyban, jag har gjort fel i alla år!!
Citera
2017-03-12, 20:47
Medlem
powerkings avatar
Köpte färsk kycklingfilé för en vecka sen och åt, inga problem. Dock var det från någon mindre leverantör härifrån länet. Kyckling från Kronfågel undviker jag vare sig den är färsk eller fryst. Se Aftonbladets avslöjande här angående Kronfågel från februari. Ytterligare artiklar här.
Citera
2017-03-12, 23:21
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Brukar köpa eldorados frysta kylling. Bör man sluta med de? Ursprung är Tyskland och ibland Danmark. Det varierar.
Citera
2017-03-13, 15:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Fasiken klyban, jag har gjort fel i alla år!!
Vägar inte fråga vart du stoppat maten
Men det finns många av dessa och som grillar på sommaren.
Som inte förstår vikten av livsmedelshygien, och sen smittar resten av familj och gäster till nått mycket smärtsamt
Citera
2017-03-23, 07:39
Medlem
Disko-Bosses avatar
Om man glömt den tillagade kycklingen framme i rumstemp (i en bytta med lock på) över natten, är den ätbar?
Mycket om kyckling just nu så man blir ju fan supernojig, hade det varit något annat så hade jag inte frågat
Citera
2017-03-23, 15:37
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disko-Bosse
Om man glömt den tillagade kycklingen framme i rumstemp (i en bytta med lock på) över natten, är den ätbar?
Mycket om kyckling just nu så man blir ju fan supernojig, hade det varit något annat så hade jag inte frågat
Den är ätbar, men en restaurang skulle inte få servera den. Men för dig hemma är det bara att käka på. Är du livrädd, så värm upp den till 72-78* i 2 minuter, så bör du vara på den säkra sidan.
Citera
2017-03-23, 15:49
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
För hemmakocken då, dessa campolybacter är nåt som man kan bli riktigt sjuk av. Det brukar inte hända ofta. En som jag känner till, blev smittad av en foodtruck, som förmodligen delat skärbräda med tillagad och ej tillagad mat. Då förmodligen kyckling. Dessa bakterier förekommer även i annat än kyckling, men kyckling ses som den allvarligaste risken och därför behandlas rå eller tinad kyckling och bänken man arbetar på, som det legat en ebolasmittad och dragit sin sista suck. Tja, kanske inte riktigt.

Även kranen som du kommer tvätta händerna på kommer få en liten fnutt av dessa bakterier på sig.
Själv har jag klarat mig, även innan jag visste om att det fanns såna här bakterier, så det är förmodligen:

1. Rena korkskallar som delar skärbräda.

2. Korkskallar inom restaurangbranschen som slarvar.

3. Eftersom "färsk kyckling" inte är fryst, hinner fler bakterier bildas, och eftersom det är så poppis och inne med fin "färsk kyckling" så åker fler på.

4. Kyckling smakar ingenting, köp entrecoté eller ryggbiff om du nu ska lägga pengar.

5. Är du klimatsmart hippie, så köp då din kyckling. Det är dina njurar och organ, inte mina som ligger i riskzonen.
Citera
2017-03-23, 19:51
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
För hemmakocken då, dessa campolybacter är nåt som man kan bli riktigt sjuk av. Det brukar inte hända ofta. En som jag känner till, blev smittad av en foodtruck, som förmodligen delat skärbräda med tillagad och ej tillagad mat. Då förmodligen kyckling. Dessa bakterier förekommer även i annat än kyckling, men kyckling ses som den allvarligaste risken och därför behandlas rå eller tinad kyckling och bänken man arbetar på, som det legat en ebolasmittad och dragit sin sista suck. Tja, kanske inte riktigt.

Även kranen som du kommer tvätta händerna på kommer få en liten fnutt av dessa bakterier på sig.
Själv har jag klarat mig, även innan jag visste om att det fanns såna här bakterier, så det är förmodligen:

1. Rena korkskallar som delar skärbräda.

2. Korkskallar inom restaurangbranschen som slarvar.

3. Eftersom "färsk kyckling" inte är fryst, hinner fler bakterier bildas, och eftersom det är så poppis och inne med fin "färsk kyckling" så åker fler på.

4. Kyckling smakar ingenting, köp entrecoté eller ryggbiff om du nu ska lägga pengar.

5. Är du klimatsmart hippie, så köp då din kyckling. Det är dina njurar och organ, inte mina som ligger i riskzonen.
Rött kött är ju betydligt värre för kroppen har ju WHO kommit fram till.
Folk lastar i sig kilovis varje vecka.

I köttväg äter jag kyckling 8 gånger av 10 och jag har aldrig blivit sjuk vad jag vet.
Men äter i princip bara fryst kyckling och tvättar händerna, utan att vidröra kran/tvålpump med händerna. Har även en kycklingskärbräda och en kycklingkniv.
Citera
2017-03-23, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Rött kött är ju betydligt värre för kroppen har ju WHO kommit fram till.
Folk lastar i sig kilovis varje vecka.

I köttväg äter jag kyckling 8 gånger av 10 och jag har aldrig blivit sjuk vad jag vet.
Men äter i princip bara fryst kyckling och tvättar händerna, utan att vidröra kran/tvålpump med händerna. Har även en kycklingskärbräda och en kycklingkniv.

Källor på detta?
WHO är väl inte direkt ett organ som "kommer fram" till att rött kött är värre än något annat för kroppen.
Och att "folk" äter kilovis rött kött varje vecka får du gärna redovisa trovärdiga siffror på.

Förresten, har du inte rinnande vatten hemma?
Senast redigerad av cdec 2017-03-23 kl. 21:20.
Citera
2017-03-24, 09:12
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Källor på detta?
WHO är väl inte direkt ett organ som "kommer fram" till att rött kött är värre än något annat för kroppen.
Och att "folk" äter kilovis rött kött varje vecka får du gärna redovisa trovärdiga siffror på.

Förresten, har du inte rinnande vatten hemma?
https://www.livsmedelsverket.se/om-o...er-och-cancer/

https://amp.svt.se/nyheter/vetenskap...ll-tarmsjukdom

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16923814.ab

Jag har rinnande vatten hemma, men känns onödigt att dra på kranen direkt med handen som gosat med kycklingen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in