• 1
  • 2
2017-03-10, 14:40
Medlem
Är det mindre risk att äta en icke korrekt tillagad kyckling som varit frusen än om den är färsk? Kan de skadliga bakterierna dö av att frysas?
Citera
2017-03-10, 14:48
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Siffrorna fastställs i Livsmedelsverkets första rikstäckande kartläggning av förekomsten av campylobacter i kött och ytvatten.
Totalt har 4463 köttprov tagits i butiker och storhushåll i 167 av landets kommuner.

Studien visar att cirka 20 procent av den undersökta svenska färska kycklingen under perioden juni-september år 2000 innehöll campylobacter.
Utslaget på hela undersökningsåret var andelen 14 procent.
Allra vanligast var smittan på de kycklingar som granskades med lever och annat inkråm kvar.
Fryst kyckling innehöll mindre bakterier än färsk (5 procent). Anledningen till det är, enligt Anna Westöö, mikrobiolog på Livsmedelsverket, att campylobacter vanligtvis dör vid frysning.

Importerad fryst kyckling innehöll oftare (11 procent) bakterier än den svenska.
Någon avrådan att äta kyckling vill Anna Westöö trots den höga smittoandelen inte uppmana till.

https://www.svd.se/farliga-bakterier-i-farsk-kyckling
Citera
2017-03-10, 14:50
Medlem
evropasfrihetskrigs avatar
Ja, det minskar risken för campylobakter. Det viktigaste är dock fortfarande att nå ~70 strecket och hålla en god handhygien.
Citera
2017-03-10, 15:22
Bannlyst
Bakterier "vilar" i kyla!

http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-134614.html
Citera
2017-03-10, 16:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Bakterier "vilar" i kyla!

http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-134614.html
Nu är ju det så att de säger att campo-bakterierna dör i kyla.
Men på andra stämmer det säkert utmärkt.

Sen förstår jag inte detta riktigt, sedan när har de börjat bry sig om och stoppa camposmittat kyckling?
För kan inte ens påminna mig jag hört detta innan.
Utan det har varit att man inte ska låta otillagad mat komma i kontakt med otillagad kyckling.
Vilken nu gångväg det har, vanligaste var(är?) udner sommaren.
Där gubben i familjen aldrig rört maten, men sen när det vankas grill så får de grilla.
Och sen lägger de tillbaka det på sin bricka/tallrik och bli floddat med bakterier som vi normalt ger en del besvär.
Då de inte gjort rent där man transporterar sitt kött.
Citera
2017-03-10, 16:55
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sen förstår jag inte detta riktigt, sedan när har de börjat bry sig om och stoppa camposmittat kyckling?

Ja det här nya intresset är mycket märkligt. Campylobakten kan ju inte växa till i livsmedlet om det inte ligger mycket över rumstemperatur, så egentligen borde det bara handla om att hålla god hygien i tillredningen och upp med temperaturen till 72 grader i det tillagade kycklingen. Och det är ju som all vet väl känt sedan tidigare. Men den är ju en kraftfull rackare som bara behöver färre än 1000 bakterier för att ge sjukdom.
Citera
2017-03-10, 17:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja det här nya intresset är mycket märkligt. Campylobakten kan ju inte växa till i livsmedlet om det inte ligger mycket över rumstemperatur, så egentligen borde det bara handla om att hålla god hygien i tillredningen och upp med temperaturen till 72 grader i det tillagade kycklingen. Och det är ju som all vet väl känt sedan tidigare. Men den är ju en kraftfull rackare som bara behöver färre än 1000 bakterier för att ge sjukdom.
Har detta en skett innan?
Inte för jag följer dessa varningar normalt, då jag oftast tillagar maten på ett sätt som inte kommer ge mig smitta även om ingrediensen i sig är smittad.
Aldrig förstått detta med att lämna tillbaka varor som inte kommer ge mig några problem ändå.
Det räcker ju med tillaga rätt och sköta hygienen när man går mellan de olika ingredienserna, så kommer det aldrig ge problem.
Citera
2017-03-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evropasfrihetskrig
Ja, det minskar risken för campylobakter. Det viktigaste är dock fortfarande att nå ~70 strecket och hålla en god handhygien.

Men om man genomsteker kyckling helt och hållet, och sedan förvarar några veckor i kylskåp, vad händer då?

De eventuella bakterier som bildas efter några veckor i kylen, är de ofarliga?
Citera
2017-03-11, 04:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men om man genomsteker kyckling helt och hållet, och sedan förvarar några veckor i kylskåp, vad händer då?

De eventuella bakterier som bildas efter några veckor i kylen, är de ofarliga?
Du skall inte förvara kött i veckor i kylen över huvud taget då du har noll pejling på vilka bakterier som kommer åt köttet med mindre än att du tillfört bakteriehämmande medel typ saltat in den, och då på sin höjd som hela köttstycken friliggande på galler så köttsafter kan rinna av.

För det är i köttsafterna du kommer få en farlig bakterietillväxt.
Det är därför man hänger upp skinka t.ex så den har möjlighet att torka.
Har ätit många år gammal lufttorkad skinka som smakat utmärkt.

Fågel däremot blir dåligt väldigt fort.
Bör konsumeras omgående enligt min erfarenhet.
Citera
2017-03-11, 11:35
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Har detta en skett innan?
Inte för jag följer dessa varningar normalt, då jag oftast tillagar maten på ett sätt som inte kommer ge mig smitta även om ingrediensen i sig är smittad.
Aldrig förstått detta med att lämna tillbaka varor som inte kommer ge mig några problem ändå.
Det räcker ju med tillaga rätt och sköta hygienen när man går mellan de olika ingredienserna, så kommer det aldrig ge problem.

Sådana här smittoutbrott från livsmedel har skett genom historien, av och till. Kommer att tänka på att pastöriseringen av mjölk är ju tillkommen efter de historiska problemen med tuberkulossmittad färskmjölk som folk började dricka i slutet av 1800-talet. Tidigare var ju mjölkprodukterna alltid tillagade, syrade, saltade, kokta och då fanns inte de här problemen på samma sätt.

Dagens unga storstadskonsument har mycket liten livsmedelskunskap och handeln tjänar mer på okunskapen, och ta tillbaka livsmedel, än att tala om för konsumenten: "Skärp dig, skött hygienen vid matlagning och håll inte på och äta rå mat, hamburgare som inte är genomstekta och tro inte att vi lever i en bakteriefri värld."
Citera
2017-03-11, 11:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Sådana här smittoutbrott från livsmedel har skett genom historien, av och till. Kommer att tänka på att pastöriseringen av mjölk är ju tillkommen efter de historiska problemen med tuberkulossmittad färskmjölk som folk började dricka i slutet av 1800-talet. Tidigare var ju mjölkprodukterna alltid tillagade, syrade, saltade, kokta och då fanns inte de här problemen på samma sätt.

Dagens unga storstadskonsument har mycket liten livsmedelskunskap och handeln tjänar mer på okunskapen, och ta tillbaka livsmedel, än att tala om för konsumenten: "Skärp dig, skött hygienen vid matlagning och håll inte på och äta rå mat, hamburgare som inte är genomstekta och tro inte att vi lever i en bakteriefri värld."
Jag pratade om att stoppa sånt här kött pga campo, kan inte påminna mig jag hört detta innan på denna bakterie.
Citera
2017-03-11, 14:02
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Jag pratade om att stoppa sånt här kött pga campo, kan inte påminna mig jag hört detta innan på denna bakterie.

Jag gjorde en snabbsökning i några mediadatabaser och åtminstone så tidigt som 1985 finns det uppgifter om varningar för campylobacter i kyckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in