Citat:
Ursprungligen postat av
nothot
Om du inte vet varför du gör allt detta är det svårt att ge tips.
Mitt svar just nu är "För du är ett jävla ego precis som alla andra".
Du vet väl om att du gör allt detta för att det är en inbyggd biologisk mekanism som utvecklats parallellt med människan i många miljoner år, att hjälpa de människor i din närhet ska gagna dig
(iaf ur ett evolutionsperspektiv). Tror inte du kan utesluta eller stänga av de generna som gör så då de är så starkt förankrade till hur och vad det är att vara människa.
Fan va Ego vi alla e!!
Fast vad vi har sett så blir vi glada när vi följer våra biologiska behov. Typ sex, mat, och hjälpa etc. Så även om man tänker logiskt och slutar med det ett tag, så blir vi jätte sugna på att hjälpa, och då när vi gör det så mår vi mycket bättre av det.
Man kan också göra mindre av det, så att när man gör det så blir det en större njutning. Själv är jag känslig och vill det bästa för andra, fast andra är inte lika snälla mot mig, och då förlorar jag bara på det. Även när det gäller sociala "ting" så ser man sämre ut i andras ögon genom att vara för på.
Alltså med denna logik ska vi vara mindre "snälla" på internet med. (sug kuk!, skoja

)