• 7
  • 8
2017-03-08, 13:17
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
Det beror ju på. Om man skonar mördaren för att värdesignalera och vältra sig i sin egen godhet, vända andra kinden till och allt det där, så är det inte en osjälvisk handling som jag ser det. Inte ens om det man gjort inte kommer till andras kännedom.

Det åligger nog var och en att genom självrannsakan avgöra ifall vad man just gjort var en helt osjälvisk handling eller inte, eller om man faktiskt fick ut något av det trots allt - ett renare samvete, en varm njutbar fluffig känsla inombords, en stjärna i protokollet, ett fint minne, vad än det må vara.

Jag kan inte ge exempel på helt osjälviska handlingar eftersom de är subjektiva. En generös person som strör pengar omkring sig kan förstås vara minst lika egocentrerad som en snåljåp som aldrig ger bort något.

Om man gör det anonymt?

Jag tror att man måste skilja på instinkt och egocentrisk.
Samt personlighet, samt miljö.
Citera
2017-03-08, 13:18
Medlem
Nej det har jag inte.
Citera
2017-03-08, 18:29
Medlem
Handikappadmuss avatar
Nej, människan är inte programerad till att hjälpa andra utan att själv känna någon vinning tillbaka, om så är fallet så är man en robot som är programerad till detta, iaf enligt mig själv. Jag tror att det är en myt bara för att få skildra mellan "gott" och "ont" , alltså ren hjärntvätt.
Citera
2017-03-08, 20:34
Medlem
Det exoteriska svaret är att det i vilket fall är desto bättre för alla inblandade att handla så gott som man förmår utan att reflektera så mycket över saken. Jag kan inte se några övertygande skäl att inte göra det, även om den beräknande och cyniske väljer att tolka det hela som strikt evolutionärt betingad reciprok altruism, genom vilken tolkning vederbörande sedan med lätthet ursäktar sin egen egocentrism och ovilja att ens försöka bli en mer sympatisk människa.

Det esoteriska svaret är hänvisa till och argumentera för att t.ex. Buddha som genom gedigen meditativ kontemplation nådde manōnāśa/"sinnesdöd"/Nirvana – vilket definitionsmässigt är en utslockning av blotta fenomenet att tänka egocentriskt och för medvetandet att skapa bilden av ett jag i centrum – i trettioårsåldern och ägnade resterande delen av sitt tämligen långa liv åt att undervisa, eftersom han ombads att göra detta, var förmögen att agera helt för andras skull. Sri Bhagavan Ramana Maharshi, som ett ytterligare exempel, vandrade omkring på berget Arunachala i fullkomlig sällhet, fri från lystna tankar, och hjälpte besökare att nå sinnesfrid, medan Europa och större delen av världen befann sig i världskrig och allmän dårskap – ett världskrig som påbörjade som blott en tanke i de krigsdrabbades tankevärld vid övergången mellan djupsömnens omätliga sinnesfrid och det vakna tillståndets slentrianmässiga fokus på "mig" och "det jag vill ha" och följaktligen rädsla för att "förlora det som är mitt".

Det är tänkvärt hur lätt mänskligheten dras in i konflikter och ändlösa begär efter, i regel, oväsentligheter, om hon inte stannar upp och reflekterar över saken!
Citera
2017-03-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Har ni någonsin helhjärtat gjort en oegocentrisk handling?
Jag och min sambo pratade igår om hur jag jämt endast gör saker för direkt eller indirekt för min egen vinnings skull, detta går ju att vrida hur som.

Börjar tom tro att jag har någon form utav personlighetsstörning...
Går inte alla begär att härleda till ens ego?
Även ge utav sig själv osv!

Ja, fast jag ångrar mig så dant nu. Gett en hjälpande hand till folk som har behövt det. Lyft up saker. Hjälpt upp en gammal dam som har ramlat. Gett pengar flera gånger. Hjälpt med flytt gratis ett par gånger. Hjälpt med att städa lokaler etc.

Inte så länge sedan hjälpte jag en dam att plocka ner toa papper från hyllan. Jag vet inte varför jag gör detta. Om jag inte tänker på det händer det automatiskt. Jag försöker verkligen att inte hålla upp dörren för folk bakom mig, eller att ge en hjälpande hand?

Finns det något vis att inte hjälpa? Jag är bara van vid det för att jag bodde i USA ett par år, och alla är trevliga där jag bodde. Också glömmer jag att inte hälsa på mina grannar.

Har ni några tips?
Citera
2017-03-09, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Ja, fast jag ångrar mig så dant nu. Gett en hjälpande hand till folk som har behövt det. Lyft up saker. Hjälpt upp en gammal dam som har ramlat. Gett pengar flera gånger. Hjälpt med flytt gratis ett par gånger. Hjälpt med att städa lokaler etc.

Inte så länge sedan hjälpte jag en dam att plocka ner toa papper från hyllan. Jag vet inte varför jag gör detta. Om jag inte tänker på det händer det automatiskt. Jag försöker verkligen att inte hålla upp dörren för folk bakom mig, eller att ge en hjälpande hand?

Finns det något vis att inte hjälpa? Jag är bara van vid det för att jag bodde i USA ett par år, och alla är trevliga där jag bodde. Också glömmer jag att inte hälsa på mina grannar.

Har ni några tips?
Om du inte vet varför du gör allt detta är det svårt att ge tips.
Mitt svar just nu är "För du är ett jävla ego precis som alla andra".

Du vet väl om att du gör allt detta för att det är en inbyggd biologisk mekanism som utvecklats parallellt med människan i många miljoner år, att hjälpa de människor i din närhet ska gagna dig
(iaf ur ett evolutionsperspektiv). Tror inte du kan utesluta eller stänga av de generna som gör så då de är så starkt förankrade till hur och vad det är att vara människa.

Fan va Ego vi alla e!!
Citera
2017-03-09, 11:54
Medlem
Citat:
Om du inte vet varför du gör allt detta är det svårt att ge tips.
Mitt svar just nu är "För du är ett jävla ego precis som alla andra".

Du vet väl om att du gör allt detta för att det är en inbyggd biologisk mekanism som utvecklats parallellt med människan i många miljoner år, att hjälpa de människor i din närhet ska gagna dig
(iaf ur ett evolutionsperspektiv). Tror inte du kan utesluta eller stänga av de generna som gör så då de är så starkt förankrade till hur och vad det är att vara människa.

Fan va Ego vi alla e!!

Fast vad vi har sett så blir vi glada när vi följer våra biologiska behov. Typ sex, mat, och hjälpa etc. Så även om man tänker logiskt och slutar med det ett tag, så blir vi jätte sugna på att hjälpa, och då när vi gör det så mår vi mycket bättre av det.

Man kan också göra mindre av det, så att när man gör det så blir det en större njutning. Själv är jag känslig och vill det bästa för andra, fast andra är inte lika snälla mot mig, och då förlorar jag bara på det. Även när det gäller sociala "ting" så ser man sämre ut i andras ögon genom att vara för på.

Alltså med denna logik ska vi vara mindre "snälla" på internet med. (sug kuk!, skoja )
Citera
2017-03-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Fast vad vi har sett så blir vi glada när vi följer våra biologiska behov. Typ sex, mat, och hjälpa etc. Så även om man tänker logiskt och slutar med det ett tag, så blir vi jätte sugna på att hjälpa, och då när vi gör det så mår vi mycket bättre av det.

Man kan också göra mindre av det, så att när man gör det så blir det en större njutning. Själv är jag känslig och vill det bästa för andra, fast andra är inte lika snälla mot mig, och då förlorar jag bara på det. Även när det gäller sociala "ting" så ser man sämre ut i andras ögon genom att vara för på.

Alltså med denna logik ska vi vara mindre "snälla" på internet med. (sug kuk!, skoja )
Min poäng är att du gör det för att må bra, då är det onekligen egotillfredställande.
Citera
2017-03-09, 14:10
Medlem
Citat:
Min poäng är att du gör det för att må bra, då är det onekligen egotillfredställande.

Fast för att det ska vara ego så måste det vara medvetet? Annars så har du rätt. Fast detta är bara ord-lek. I verkligheten finns det snälla och dåliga människor. "Naturen" eller våra erfarenhet påverkar oss också.

Även om det är ego eller inte. Goda gärningar föredras alltid.
Citera
2017-03-09, 21:32
Medlem
Har hänt. Bland annat gett pengar till de som verkar vara hemlösa tiggare. Har alltid känt för sådana människor. Faktiskt även häromveckan när det var en blind kvinna med ledarhund som väntade på bussen. Hon kunde väl inte veta vilken buss som kom och när så jag frågade mest vilken buss hon skulle med och hjälpte lite.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in