Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Jösses. Du märker inte själv att du är lika skadad, som de du anklagar för att vara så, va?
Kollar du in så att inte gamlingen har en för ny rullator också, innan du håller upp dörren?
Varför är det skadat att först försöka, så gott det nu går, försäkra sig om att den som jag erbjuder min hjälp inte i andra sammanhang är en person som föraktar och ser sådana som mig som slödder?
I snart tio års tid har en viss grupp kvinnor hånat och raljerat över oss män och faktiskt konkret gjort sig lustiga och raljerat över våra tafatta försök att erbjuda dom hjälp i vardagen och gjort en stor poäng av att tacka nej till den.
Om jag på goda grunder tror mig ha just en sådan kvinna 10-20 meter bakom mig, med två fulla ica-kassar i händerna, är jag mindre motiverad att hjälpa henne med dörren. Uppfattar jag i stället att det är en vanlig hygglig människa (kvinna), som jag själv försöker vara, är det för mig självklart att dröja mig kvar och hålla upp dörren tills hon kommit fram.
Anländer vi nästan samtidigt till dörren lägger jag band på mig och håller upp den oavsett. Men det lilla extra gör jag inte om personen ifråga, för mig uppenbart, aldrig skulle gjort det samma.
Vad är det för konstigt med det, som gör mig så skadad? Jag är på allvar nyfiken.