Citat:
Ursprungligen postat av
skyclad
1. " ville kriga mot usa" nej det tror jag inte någon "velat" på väldigt länge. Usa var omöjliga att ens försvara sig mot redan då, än svårare givetvis att på något vänster ta fighten på amerikansk mark.
så hitler deklarerade krig mot USA men ville inte kriga med dem.....ditt inlägg börjar inte bra....
Citat:
2. Jo Frankrike förklarade visst krig mot tyskland.
nej. frankrike (vichy) hatade judar och allierade (underkastade) sig med tyskarna i tron att de var mot judarna. detta förklarar bättre varför frankrike inte gjorde nåt motstånd.
Citat:
3. Som sagt var det ett galet beslut som verkligen beseglade Tysklands undergång. Dock... Jag förutsätter viss förkunskap... Usa hade i princip redan gått med i kriget (lend lease (vet du vad det är?), ockupationen av Island, sänker/beslagtar tyska båtar osv. Iom japans anfall var usa verkligen med. Krigsförklaringen från Tysklands sida var i princip endast en formalitet. Men, med facit i hand, hade ju Tysklands enda chans att inte möta total undergång varit att till varje pris inte få med usa i det europeiska kriget tidigare än nödvändigt.
USA har utfört terrorism och krigshandlingar mot korea Irak iran vietnam afganistan libyen jugoslavien angola osv osv och ingen deklarerar krig mot USA utan försvarar sig endast. De vet att de inte kan vinna ett regelrätt krig så de fokuserar på att överleva.
undantaget är hitler som var en jude som ville förinta tyskland.
senast idag läste jag om nordkoreas löfte om "förebyggande super mighty attack" om USA fick för sig nåt. men ingen deklarerar krig eftersom det är lika med självmord.
Citat:
4. Jag menade att Hitler var skamsen att det inte gått precis så bra som dom räknat med i kriget mot Ryssland. Dock gick det fortfarande "bra", de räknade fortfarande med att vinna mot Ryssland. Alltså var det inte lika ologiskt som det kan verka i efterhand. Dessutom gjordes krigsförklaringen tidigt på vintern, innan hundratusentals tyskar frusit fast och sovieternas motoffensiv inletts på riktigt. Pratar alltså om vintern 41/42.
att deklarera krig för att man är "skamsen" (ditt ord) är ingen analys. krig undviker man till max. förutom hitler och de judiska nassarna då som ville förinta tyskland.