2017-04-20, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
men han skapade jobb till alla och talade fint. en galning blir inte ledare för ett land. en galning kan inte driva en korvkiosk.
Historien har visat att det går alldeles utmärkt. Historien är full av galna ledare, varav Hitler är det främsta exemplet.

Jag tror nog inte att om du ska vara ärlig vill att vi ska räkna upp Hitlers positiva och negativa egenskaper och väga dessa mot varandra.
Citera
2017-04-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Historien har visat att det går alldeles utmärkt. Historien är full av galna ledare, varav Hitler är det främsta exemplet.

vilka är dessa ledare?

Citat:
Jag tror nog inte att om du ska vara ärlig vill att vi ska räkna upp Hitlers positiva och negativa egenskaper och väga dessa mot varandra.

jo gärna

djurvän
vegan
sund familj
massmördare
vill skapa högkultur
konstnär
starta världskrig

lägg gärna till. det hänger inte ihop
Citera
2017-04-20, 17:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
men han skapade jobb till alla och talade fint. en galning blir inte ledare för ett land. en galning kan inte driva en korvkiosk.

Förmodligen var det bättre konjunkturer som skapade jobben. Vad gäller det hade Hitler i mycket bara tur att ta över när depressionen tog slut i Tyskland.

Mycket av det man vanligen beskriver som jobbskapande av naziregeringen var inte stort mer än aktiviteter på propagandanivå. Förvisso fick folk arbete genom staten, men den grundläggande orsaken till de jobben var upprustning och försvar.

Som Ankdammsman har skrivit, standardboken om det här är "The wages of destruction" av Adam Tooze.

Får man fråga, hur kom du fram till dina slutsatser i olika frågor? De är ju långt ifrån mittenfåran, och verkar vara överkryddade av tankar om judarnas diaboliska makt.

Märk väl, jag är inte intresserad av att tala om för dig att du har fel, utan är genuint intresserad över hur du har tänkt för att nå fram till de uppfattningar du har.
Citera
2017-04-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förmodligen var det bättre konjunkturer som skapade jobben. Vad gäller det hade Hitler i mycket bara tur att ta över när depressionen tog slut i Tyskland.

jag kan nationalekonomi och vet att konjukturer är artificiella precis som krascher

Citat:
Mycket av det man vanligen beskriver som jobbskapande av naziregeringen var inte stort mer än aktiviteter på propagandanivå. Förvisso fick folk arbete genom staten, men den grundläggande orsaken till de jobben var upprustning och försvar.

tidigare i tråden skrev folk att tyskland aldrig anpassade sin ekonomi till krig ordentligt. nu skriver du att den från början var det.
det som hände var att man hade en ekonomi utan judiska fulspel och alla fick jobb. det hade hänt även idag över hela världen på nolltid om de judiska bankirerna försvann.

folk hade inte dött för honom om han inte gett dem något. han var führer i 6 år innan det blev krig. din tes är helt fel.

Citat:
Får man fråga, hur kom du fram till dina slutsatser i olika frågor? De är ju långt ifrån mittenfåran, och verkar vara överkryddade av tankar om judarnas diaboliska makt.

Märk väl, jag är inte intresserad av att tala om för dig att du har fel, utan är genuint intresserad över hur du har tänkt för att nå fram till de uppfattningar du har.

jag vet hur världen fungerar idag och hur judarna arbetar och analyserar modern historia med det i bakhuvudet.
Citera
2017-04-20, 18:30
Bannlyst
Citat:
vilka är dessa ledare?

jo gärna

djurvän
vegan
sund familj
massmördare
vill skapa högkultur
konstnär
starta världskrig

lägg gärna till. det hänger inte ihop
Du hänger inte ihop.
Citera
2017-04-20, 19:13
Medlem
Citat:
jag håller inte med nåt men du måste ju hålla med om att han ville kriga mot USA också? frankrike anföll inte tyskland

och jag måste ju bara fråga om det fetstilta. tycker du det låter rimligt att han startade krig mot USA (världens rikaste land) efter att han just misslyckats i sovjet för att "visa handlingskraft"? du får beslut om krig att låta som ett beslut om kopiator på kontor. det är krig. man startar inte krig hur som helst.
antingen är han galen eller så ger man en rationell förklaring och jag tycker ju inte din förklaring var det. och det är ganska mycket i det kriget som förklaras konstigt.

1. " ville kriga mot usa" nej det tror jag inte någon "velat" på väldigt länge. Usa var omöjliga att ens försvara sig mot redan då, än svårare givetvis att på något vänster ta fighten på amerikansk mark.
2. Jo Frankrike förklarade visst krig mot tyskland.
3. Som sagt var det ett galet beslut som verkligen beseglade Tysklands undergång. Dock... Jag förutsätter viss förkunskap... Usa hade i princip redan gått med i kriget (lend lease (vet du vad det är?), ockupationen av Island, sänker/beslagtar tyska båtar osv. Iom japans anfall var usa verkligen med. Krigsförklaringen från Tysklands sida var i princip endast en formalitet. Men, med facit i hand, hade ju Tysklands enda chans att inte möta total undergång varit att till varje pris inte få med usa i det europeiska kriget tidigare än nödvändigt.
4. Jag menade att Hitler var skamsen att det inte gått precis så bra som dom räknat med i kriget mot Ryssland. Dock gick det fortfarande "bra", de räknade fortfarande med att vinna mot Ryssland. Alltså var det inte lika ologiskt som det kan verka i efterhand. Dessutom gjordes krigsförklaringen tidigt på vintern, innan hundratusentals tyskar frusit fast och sovieternas motoffensiv inletts på riktigt. Pratar alltså om vintern 41/42.

Kram!
Citera
2017-04-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
1. " ville kriga mot usa" nej det tror jag inte någon "velat" på väldigt länge. Usa var omöjliga att ens försvara sig mot redan då, än svårare givetvis att på något vänster ta fighten på amerikansk mark.

så hitler deklarerade krig mot USA men ville inte kriga med dem.....ditt inlägg börjar inte bra....

Citat:
2. Jo Frankrike förklarade visst krig mot tyskland.

nej. frankrike (vichy) hatade judar och allierade (underkastade) sig med tyskarna i tron att de var mot judarna. detta förklarar bättre varför frankrike inte gjorde nåt motstånd.

Citat:
3. Som sagt var det ett galet beslut som verkligen beseglade Tysklands undergång. Dock... Jag förutsätter viss förkunskap... Usa hade i princip redan gått med i kriget (lend lease (vet du vad det är?), ockupationen av Island, sänker/beslagtar tyska båtar osv. Iom japans anfall var usa verkligen med. Krigsförklaringen från Tysklands sida var i princip endast en formalitet. Men, med facit i hand, hade ju Tysklands enda chans att inte möta total undergång varit att till varje pris inte få med usa i det europeiska kriget tidigare än nödvändigt.

USA har utfört terrorism och krigshandlingar mot korea Irak iran vietnam afganistan libyen jugoslavien angola osv osv och ingen deklarerar krig mot USA utan försvarar sig endast. De vet att de inte kan vinna ett regelrätt krig så de fokuserar på att överleva.
undantaget är hitler som var en jude som ville förinta tyskland.

senast idag läste jag om nordkoreas löfte om "förebyggande super mighty attack" om USA fick för sig nåt. men ingen deklarerar krig eftersom det är lika med självmord.

Citat:
4. Jag menade att Hitler var skamsen att det inte gått precis så bra som dom räknat med i kriget mot Ryssland. Dock gick det fortfarande "bra", de räknade fortfarande med att vinna mot Ryssland. Alltså var det inte lika ologiskt som det kan verka i efterhand. Dessutom gjordes krigsförklaringen tidigt på vintern, innan hundratusentals tyskar frusit fast och sovieternas motoffensiv inletts på riktigt. Pratar alltså om vintern 41/42.

att deklarera krig för att man är "skamsen" (ditt ord) är ingen analys. krig undviker man till max. förutom hitler och de judiska nassarna då som ville förinta tyskland.
Citera
2017-04-20, 20:14
Medlem
Alltså du svamlar ju bara, orkar inte svara på allt dravel. Men en grej och det är grundläggande, läs på hur "Hitler startade andra världskriget" och vem som förklarade krig på vem.
En hjälp på traven är att ett krig mellan tyskland och polen inte är ett världskrig.
Citera
2017-04-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
Alltså du svamlar ju bara, orkar inte svara på allt dravel. Men en grej och det är grundläggande, läs på hur "Hitler startade andra världskriget" och vem som förklarade krig på vem.
En hjälp på traven är att ett krig mellan tyskland och polen inte är ett världskrig.

men krig mot sovjet och USA är ett världskrig
Citera
2017-04-21, 10:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
att deklarera krig för att man är "skamsen" (ditt ord) är ingen analys. krig undviker man till max. förutom hitler och de judiska nassarna då som ville förinta tyskland.

Självklart spelar mänskliga känslor och psykologi en stor roll i analyser av mänskligt handlande. Hitler var kanske inte den mattuggare han framställs som, men han hade bevisligen känsloutbrott med jämna mellanrum och han var inte ensam.

Nazisterna hatade Versaillesfreden så intensivt att de fortsatte tjata om den till de sista dagarna i bunkern. Kan det förklaras annat än känslomässigt, med tanke på att den var överspelad långt innan 1939? På samma sätt är det inte särskilt svårt att föreställa sig stämningen och ilskan i december 1941 när allt ser ut att rasa ihop.

Att förklara krig mot USA var inte heller helt ologiskt med tanke på Japan. Lend-Lease och bristande tyska kunskaper om amerikansk mobiliseringsförmåga. Med det sagt var det objektivt sett ett dåligt beslut även i december 1941, och kan bäst förklaras med önsketänkande och känslor som styr en tunn strategisk analys.
Citera
2017-04-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Självklart spelar mänskliga känslor och psykologi en stor roll i analyser av mänskligt handlande. Hitler var kanske inte den mattuggare han framställs som, men han hade bevisligen känsloutbrott med jämna mellanrum och han var inte ensam.

man startar inte krig när man haft ett känsloutbrott. man kanske inte ens ska hoppa i bilen då...han höll tal om saken så det var ingen spontan grej utan han hade en "logik". eller judiska svepskäl är ett bättre uttryck för vad han gjorde.
även deklarationen är saklig.

https://en.wikipedia.org/wiki/German_declaration_of_war_against_the_United_State s_(1941)#Text_of_the_German_declaration

Citat:
Nazisterna hatade Versaillesfreden så intensivt att de fortsatte tjata om den till de sista dagarna i bunkern. Kan det förklaras annat än känslomässigt, med tanke på att den var överspelad långt innan 1939? På samma sätt är det inte särskilt svårt att föreställa sig stämningen och ilskan i december 1941 när allt ser ut att rasa ihop.

så allt höll på att falla ihop och då startar man ett nytt krig....dessa efterhandskonstruktioner som du kommer med är ju helt dåliga.

Citat:
Att förklara krig mot USA var inte heller helt ologiskt med tanke på Japan. Lend-Lease och bristande tyska kunskaper om amerikansk mobiliseringsförmåga. Med det sagt var det objektivt sett ett dåligt beslut även i december 1941, och kan bäst förklaras med önsketänkande och känslor som styr en tunn strategisk analys.

nassarna var judar som ville förlora kriget är en bättre förklaring. alla vet hur starka USA är.
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-21 kl. 19:42.
Citera
2017-04-28, 01:47
Medlem
Veniconess avatar
Ett stort misstag som sällan omnämns är att tyskarna lät en stor del av sin flotta sänkas till havsbotten vid slaget om Narvik 1940. Samt att de lät Kriegsmarines stolthet Blücher skjutas i sank i Oslofjorden av ett par ålderdomliga (tyska!) kruppkanoner och ta 1000 tyska marinsoldater med sig i djupet.

Att inte först bomba Oscarsborgs fästning och att inte understödja Kriegsmarine från luften vid Narvik var två idiotiska missar som ledde till att Tyskland förlorade en stor del av sin flotta. Efter Narvik var Kriegsmarine, som redan tidigare varit underlägsen Royal Navy, hopplöst underlägsen.

Alla historieintresserade känner till klassiska vändpunkter som El Alamein och Stalingrad, men frågan är om inte slaget om Narvik var Tysklands första stora nederlag i kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in