• 1
  • 2
2017-03-04, 19:24
Medlem
RagingHippies avatar
Är ingen träningsexpert.. men har fått för mig att en bra svank fungerar som en stötdämpare åt kroppen.

Någon som är expert ? kan ni ge några förslag på övningar som ökar svanken ? gärna gymnastikövningar/stretching etc.

//Mvh
Citera
2017-03-04, 20:19
Medlem
EATCHILDRENs avatar
En "bra svank" låter som ryggproblem i min värld. Ryggen ska vara neutral.
Citera
2017-03-04, 20:21
Medlem
WaS-ToYs avatar
Vad menar du med "ökar svanken"?
Citera
2017-03-04, 21:03
Medlem
Ja svank fungerar som stötdämpare men har du för mycket svank kan det leda till problem, precis som om du inte hade haft någon svank alls. Jag tror du kan få en bättre svank om du tränar ryggmusklerna!
Citera
2017-03-04, 21:10
Medlem
Killer-queens avatar
För mycket svank är böjd rygg – fast åt andra hållet än de flesta tänker sig det. Det kan ge problem det också, neutral och rigid rygg är det man vill ha.
Citera
2017-03-04, 21:54
Medlem
CarlXIIs avatar
Expert är jag väl inte, men tycker det känns bra att träna korsryggen, exempelvis marklyft.
Citera
2017-03-04, 22:29
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
För mycket svank är böjd rygg – fast åt andra hållet än de flesta tänker sig det. Det kan ge problem det också

Exakt!

Jag är "begåvad" med skaplig svank av naturen vilket inte varit ett problem i sig fram tills jag och lyckades skada ländryggen ganska illa (bland annat nervskador), så nu är den är svårtränad och svankar lätt mer än vad som är normalt vilket ställer till det en hel del när det kommer till många andra övningar, så att sträva efter mer svank i den bemärkelsen skulle jag inte rekommendera någon

Den kurvan på svanken beror som jag förstår det i hur bäckenet ligger och hur muskler i framförallt rygg/mage, men även i viss mån underkroppen "drar" i det och i mitt fall så har jag jätteproblem med att träna musklerna i ländryggen = bäckenet tippas framåt vilket ger mer svank och därmed blir den "svagare".
Citera
2017-03-05, 07:15
Medlem
RagingHippies avatar
Fast nu har jag väldigt dålig svank. Har blivit mer "rak" och osmidig i ryggen efter år av stillasittande.

Så jag tror inte att det i mitt fall är en dålig sak att få tillbaka lite av egenskapen att svanka.
Citera
2017-03-05, 07:41
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Fast nu har jag väldigt dålig svank. Har blivit mer "rak" och osmidig i ryggen efter år av stillasittande.

Så jag tror inte att det i mitt fall är en dålig sak att få tillbaka lite av egenskapen att svanka.

Vore jag du skulle jag träna hela ryggen i såna fall i syfte att stärka den rent allmänt, inte för att få mer svank.
Citera
2017-03-05, 10:25
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Vore jag du skulle jag träna hela ryggen i såna fall i syfte att stärka den rent allmänt, inte för att få mer svank.

Men ryggen är redan stark.

Problemet är stelhet.
Citera
2017-03-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Men ryggen är redan stark.

Problemet är stelhet.
Stretcha
För att få en bra rak rygg vid tex marklyft så ska du titta så högt upp mot tacket som möjligt.
Citera
2017-03-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123
Stretcha
För att få en bra rak rygg vid tex marklyft så ska du titta så högt upp mot tacket som möjligt.
Nej det ska du helst inte.
https://stronglifts.com/deadlift/#HeadPosition
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här