• 1
  • 2
2017-03-05, 10:41
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Men ryggen är redan stark.

Problemet är stelhet.

Då håller jag med föregående, stretcha och träna upp rörlighet och mjukhet i ländryggen.
Citera
2017-03-05, 11:46
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Nej det ska du helst inte.
https://stronglifts.com/deadlift/#HeadPosition

Bra länk det där.
Men jag har kört marklyft sen jag var 13..

Så alla i tråden är liksom: "Kör marklyft".

Någon mer komplicerad kille eller tjej i tråden som är sugen på att svara ?
Citera
2017-03-05, 11:46
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Då håller jag med föregående, stretcha och träna upp rörlighet och mjukhet i ländryggen.

Och hur gör man det förutom marklyft?
Citera
2017-03-05, 12:00
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Och hur gör man det förutom marklyft?
Har dålig rörlighet i ryggkotpelaren pga artros. Jag måste träna rörlighet, annars tar det bara tvärstopp och jag kan inte torka mig i arslet när jag varit på toa ens. För att göra detta kör jag Pilates, som är mycket bålstabilitet och flexibilitet (stretch).

Prova det här programmet (20 min Winsor Pilates) och se om du behöver träna mer smidighet: https://www.youtube.com/watch?v=YW2eRv4kCag. Det ser otroligt mesigt ut, men prova. Det är svårare än du tror och du kommer definitivt känna om du har för korta muskler någonstans. Jag kör det tre gånger i veckan och får mycket bättre rörlighet snabbt om jag också lägger till några extra stretchövningar för länd- och bröstrygg.
Citera
2017-03-05, 12:19
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Har dålig rörlighet i ryggkotpelaren pga artros. Jag måste träna rörlighet, annars tar det bara tvärstopp och jag kan inte torka mig i arslet när jag varit på toa ens. För att göra detta kör jag Pilates, som är mycket bålstabilitet och flexibilitet (stretch).

Prova det här programmet (20 min Winsor Pilates) och se om du behöver träna mer smidighet: https://www.youtube.com/watch?v=YW2eRv4kCag. Det ser otroligt mesigt ut, men prova. Det är svårare än du tror och du kommer definitivt känna om du har för korta muskler någonstans. Jag kör det tre gånger i veckan och får mycket bättre rörlighet snabbt om jag också lägger till några extra stretchövningar för länd- och bröstrygg.

Danke schön!
Citera
2017-03-05, 13:44
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Danke schön!
Rapportera gärna om du provar! Min erfarenhet är att om du klarar av ens första övningen utan att det stramar ordentligt (ligg på rygg och sträck benen rakt upp 90 grader) så är du i bättre skick än de flesta män jag känner.
Citera
2017-03-05, 16:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123
Stretcha
För att få en bra rak rygg vid tex marklyft så ska du titta så högt upp mot tacket som möjligt.
Naij. Det sätter nacken i en onormalt överflexad position som bara är plågsam, och det finns inga fördelar med att titta upp i taket (det stör vanligtvis bara balansen).

Personligen föreslår jag neutral nacke och titta snett neråt mot någon golvsockeln eller annat "rakt" som underlättar balansen, men rakt fram är okej också. Nackskador är väldigt, väldigt ovanligt i marklyft, men finns ingen anledning att skapa obehag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in