Citat:
Ursprungligen postat av
KonungHonung
Med all respekt så tror jag inte att speciellt många kommer vara intresserade av att medverka i ditt arbetsläger när medborgarlön införts som svaret på lönearbetets död.
Jag kan dock ha fel, såklart. Det finns många pantade människor som mår bäst av att spendera sina dagar på våra vuxendagis.
Då måste jag passa på att fråga dig om resonemanget. Om lönearbete dör, av tex anledningen att människor tycker det är tråkigt att arbeta " för att hålla oss till ämnet"- vart ska vi då hitta pengar till att finansiera medborgarlöner? Som jag förstår så krävs det att vissa människor arbetar för att med sina skatter finansiera dessa medborgar löner? Utan lönearbete blir det således inga medborgar löner. Sedan har jag svårt att se att någon som arbetar skulle vilja betala för någon som kan jobba men som inte vill ett tycker att arbete är tråkigt. Själv så kräver jag motprestation av medborgare och stat som jag ger flera hundra tusen i skatt till varje år.
Jag håller med dig om att vi skulle kunna stänga ner vuxendagiset och sluta ställa krav på arbetslösa för att de ska få ersättning. Men då vill jag också att arbetslösa slutar att ställa krav om ersättning.
Följande vore bäst enligt mig. Människor som är sjuka ska givetvis få hjälp, men är du arbetsför så får du ingen ekonomisk hjälp. Då slipper du prestera för att få dina bidrag och staten slipper ställa krav och ge bidrag. Win win