Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 22:57
  #1
Medlem
Jag råkade vara en duktig och lydig elev under 90-talet. Hade en galet duktig lärare från klass 3-6 som fick mig att gilla de flesta ämnena i skolan. Gick på en landsortsskola utan några muslimer (tänk er det i dagens samhälle). Tydligen var jag för duktig och lydig för när vilken klass till högstadiet (i närliggande större staden) vi skulle hamna i "lottades ut" råkade jag och enbart ett fåtal till av de högpresterande hamna i klassen med i princip enbart juggar, muslimer och wt. Detta förstörde en stor del av mitt liv.
Är det fortfarande på detta sätt? Någon mer som drabbats? Själv har jag insett denna diskriminering först på senarrr år.
Citera
2017-02-28, 23:00
  #2
Medlem
anteri17s avatar
Klassena styr mig veterligen rektor efter eget tycke. Däremot är det fria skolvalet fantastiskt vilket hade hindrat din tragiska upplevelse.
Citera
2017-02-28, 23:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Klassena styr mig veterligen rektor efter eget tycke. Däremot är det fria skolvalet fantastiskt vilket hade hindrat din tragiska upplevelse.

Så är det kanske, rektorn väljer ut de bästa från en skola och parar ihop med de sämsta från en skola och hoppas på en homogent mellanmåttig massa som lämnar grundskolan. Fria skolvalet funkar tyvärr sådär i mindre kommuner med lågt utbud av skolor.
Citera
2017-02-28, 23:26
  #4
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungfrupiss
Så är det kanske, rektorn väljer ut de bästa från en skola och parar ihop med de sämsta från en skola och hoppas på en homogent mellanmåttig massa som lämnar grundskolan. Fria skolvalet funkar tyvärr sådär i mindre kommuner med lågt utbud av skolor.

I högstadiet tror jag inte rektorn har tid för att sätta ihop klassena på det sättet. Inför årskurs 1 i lågstadiet vet jag dock med säkerhet att rektorer tar hänsyn till införrapporter från dagisfröknar och föräldrar.
Citera
2017-02-28, 23:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
I högstadiet tror jag inte rektorn har tid för att sätta ihop klassena på det sättet. Inför årskurs 1 i lågstadiet vet jag dock med säkerhet att rektorer tar hänsyn till införrapporter från dagisfröknar och föräldrar.

Ja jag kommer inte söka upp och ha ihjäl min gamla lärarinna eller rektor pga min placering i högstadiet. Det var mer en uppenbar sanning som jag insett efterhand och som fått mig att må illa. Och till er unga som eventuellt läser här så har ni det bästa beviset på orättvis klassindelning på det senaste klassfotot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback