Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-28, 19:32
  #1
Medlem
Hexen666s avatar
Allright alla nördar, me got un problemo. Igår var en tekniker hem till mig för att koppla in bredband från T3. 60Mbit, hel ledning via telejacket, dynamiskt ip. När han sade att han var klar så kopplade jag ivrigt in mitt modem i uttaget, men fick bara DSL kontakt, internetlampan lös ej. Jag har provat med 3 olika modem, varav ett är en svindyr netgear AC1600 adsl/vdsl modem/router, men inget internet, det är bara dsl lampan som lyser grönt. I telejacket så har jag en adsl splitter, och därifrån en telekabel till modemet. Jag har provat alla typer av inställningar och felsökt på alla sätt jag kan utan resultat. Diagnostiseringen från windows säger att dns servern inte svarar, och i routerns inställningar kan jag se att jag inte får ett IP från min ISP. DHCP är på, och jag har valt automatiskt ip, men även provat att köra på googles DNS, inget funkar. T3:s support har sagt att dom ska skicka ut en tekniker, men om det visar sig att problemet är på min ände så måste jag pröjsa för teknikern, så jag vill vara helt 100% säker på att felet inte är hos mig. Är det nått jag har missat? Är det fel splitter/mellanpropp som sitter i telejacket? Eller är det helt enkelt så att teknikern har strulat i telestationen?

Tacksam för svar!
Citera
2017-02-28, 23:35
  #2
Medlem
Fleptuts avatar
Jag kikade på deras hemsida.
Det står upp till 24mbit på ADSL.

Är det ADSL du har?

Vad installerade teknikern hos dig egentligen?
ADSL kopplas på stationen det är där modemet sitter. Sen sätter man en splitter till sitt ADSL modem i telefonjacket.

Om det är så att det är splitter och ADSL modem och om det är grönt på ADSL signalen på modemet.
Då skall T3 se om det går signal mellan deras modem och ditt modem.

Kan det vara så att du måste logga in i modemet och sätta en IP m.m? Kanske till och med ett lösenord?

Flep
Citera
2017-02-28, 23:50
  #3
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Jag kikade på deras hemsida.
Det står upp till 24mbit på ADSL.

Är det ADSL du har?

Vad installerade teknikern hos dig egentligen?
ADSL kopplas på stationen det är där modemet sitter. Sen sätter man en splitter till sitt ADSL modem i telefonjacket.

Om det är så att det är splitter och ADSL modem och om det är grönt på ADSL signalen på modemet.
Då skall T3 se om det går signal mellan deras modem och ditt modem.

Kan det vara så att du måste logga in i modemet och sätta en IP m.m? Kanske till och med ett lösenord?

Flep

Nej jag har inte fått några lösenord eller nått för att få åtkomst till internet. Jag ska ha VDSL enligt avtalet. Det verkar luta åt att teknikern har fuckat upp i telestationen för jag kan inte se något fel hos mig. T3 kunde inte hitta mitt modem hos kundtjänst
Citera
2017-02-28, 23:55
  #4
Medlem
Fleptuts avatar
Kan vara så enkelt att det inte är aktiverat ännu.
Jag hade strul med mitt ADSL med just det.

Låter som du har koll. Att det är grönt på ADSL låter som att det är sync mellan dig o stationen.
Tycker dock att T3 borde se det i sina system.

Flep
Citera
2017-02-28, 23:58
  #5
Medlem
Fleptuts avatar
Testat detta?
Ja, det går bra förutsatt att du kan konfigurera ditt modem själv. Vi har begränsade möjligheter att felsöka om du har ett eget modem.

De inställningar du behöver ställa in i modemet är:
VPI: 8
VCI :35
Citera
2017-03-01, 00:02
  #6
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Kan vara så enkelt att det inte är aktiverat ännu.
Jag hade strul med mitt ADSL med just det.

Låter som du har koll. Att det är grönt på ADSL låter som att det är sync mellan dig o stationen.
Tycker dock att T3 borde se det i sina system.

Flep

Om det inte är aktiverat än så har T3 den sämsta kundtjänsten ever. Jag har ringt dom flera gånger och pratat med flera operatörer och om det vore så att T3 inte har gett grönt ljus från deras sida så borde dom ju givetvis ha sagt det, inkopplingsdatumet var i måndags. Nu har dom istället skickat ut en tekniker som kommer nån gång i veckan antar jag för jag har lagt en felanmälan. Om det är nån klåpare till teletekniker som varit & skruvat i stationen blir jag förbannad. Jag har redan väntat i över 1 månad från det att jag beställde tjänsten.
Citera
2017-03-01, 00:05
  #7
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Testat detta?
Ja, det går bra förutsatt att du kan konfigurera ditt modem själv. Vi har begränsade möjligheter att felsöka om du har ett eget modem.

De inställningar du behöver ställa in i modemet är:
VPI: 8
VCI :35

Ja VPI och VCI är satt på 8 och 35, jag har testat alla inställningar. ADSL2, ADSL2+ & VDSL2 i routerinställningarna.
Citera
2017-03-01, 19:00
  #8
Medlem
Fleptuts avatar
Tappar du den gröna ADSL lampan när du ändrar på någon av inställningarna?
Om du inte gör det. Slocknar den om du drar ur sladden från telefonjacket?
Citera
2017-03-02, 23:09
  #9
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Tappar du den gröna ADSL lampan när du ändrar på någon av inställningarna?
Om du inte gör det. Slocknar den om du drar ur sladden från telefonjacket?

Fick en tekniker hem idag som kopplade in ett modem från technicolor, då fungerade det på en gång. Fattar inte varför hans modem fungerade men inte mitt, jag har ändå köpt ett för 1600 spänn som ska klara vdsl. När jag ändrar inställningar i routern så synkar den om och dsl lampan slutar lysa för ett ögonblick och lyser igen. Ja den slocknar när jag drar ur från jacket. Jag får beställa ett modem från ips:en helt enkelt, mycket skumt. Teknikern sa att jag har utmärkt synk till stationen, så problemet är modemen jag har provat. 3 stycken som inte fungerat.
Citera
2017-03-02, 23:58
  #10
Medlem
capmacs avatar
Varför krånglar du till det sådär? Jag har aldrig varit med om att det inte ingår ett modem från operatören. Självklart använder man det så man ser att det fungerar, sen kan man labba med andra modem.

Använd operatörens modem, brygga det och kör egen router bakom, klart bästa lösningen. När åskan tar modemet är det opertörens problem...

/capmac
Citera
2017-03-03, 00:46
  #11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Varför krånglar du till det sådär? Jag har aldrig varit med om att det inte ingår ett modem från operatören. Självklart använder man det så man ser att det fungerar, sen kan man labba med andra modem.

Använd operatörens modem, brygga det och kör egen router bakom, klart bästa lösningen. När åskan tar modemet är det opertörens problem...

/capmac

Men jag ska ju inte behöva vara låst till operatörens modem, speciellt eftersom dom sagt att det går bra att köra ett eget modem. Och nån router behöver jag inte då jag bara har en dator hemma. Känns ju dumt med onödigt mycket utrustning
Citera
2017-03-03, 09:31
  #12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men jag ska ju inte behöva vara låst till operatörens modem, speciellt eftersom dom sagt att det går bra att köra ett eget modem. Och nån router behöver jag inte då jag bara har en dator hemma. Känns ju dumt med onödigt mycket utrustning
Har du bara ADSL så kommer du inte att märka någon skillnad på att köpa en jättedyr modem/router eller om du kör på Technicolor burken du får från T3. En fördel med deras burk är dessutom ifall du vill ha IP-tv eller IP-tele så sätter du bara i sladdarna och det fungerar, mycket mer krångel med en std router.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback