Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-28, 12:29
  #1
Medlem
har en person som jag har haft i mitt liv förut - mot slutet så blev han våldsam när han blev arg, han slängde in mig i väggen ett par gånger och jag fick lite blåmärken. jag bröt därmed kontakten med den här personen helt och hållet.

nu (ca 4 år senare) har han börjat höra av sig igen - han skickar sms (trots att jag bad honom att inte höra av sig) och dök t.o.m. upp utanför vår gamla gemensamma bostad. jag är kanske inte direkt rädd för personen längre, men det känns olustigt och jag vill helst slippa att ha honom i mitt liv. kan jag be om kontaktförbud mot personen i fråga? han har inte hotat mig, men verkar inte vilja lämna mig ifred.

jag polisanmälde tyvärr inte incidenterna då han slängde in mig i väggen när vi bodde ihop.
Citera
2017-02-28, 12:36
  #2
Medlem
_killahs avatar
Det går absolut att ansöka. Bästa är att kontakta din lokala polisstation eller åklagarmyndighet.

Polisanmälan hade varit en fördel, men inte ett absolut krav.

Mer info kan du läsa här.

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/...kontaktforbud/
Citera
2017-02-28, 12:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det går absolut att ansöka. Bästa är att kontakta din lokala polisstation eller åklagarmyndighet.

Polisanmälan hade varit en fördel, men inte ett absolut krav.

Mer info kan du läsa här.

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/...kontaktforbud/



behöver man t.ex. visa upp sms eller spara loggen på alla mobilsamtal?
Citera
2017-02-28, 12:43
  #4
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmawd
behöver man t.ex. visa upp sms eller spara loggen på alla mobilsamtal?

Alltså, jag skulle nog vilja påstå att ju mer bevis du har, desto bättre. Som i alla former av polisanmälningar.
Citera
2017-02-28, 12:53
  #5
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmawd
behöver man t.ex. visa upp sms eller spara loggen på alla mobilsamtal?

Jag tror inte att de kommer upprätta något kontaktförbud om det inte finns någon som helst form av bevisning.
Citera
2017-02-28, 13:34
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmawd
behöver man t.ex. visa upp sms eller spara loggen på alla mobilsamtal?

Eh ja. Det blir ju (i princip) en hel rättsprocess kring ansökan.

Du kommer dock inte att få något kontaktförbud beviljat med mer än att du kan styrka att du försökt avstyra kontakten själv och att situationen är hotfull eller motsvarande.

Du kommer aldrig att få det för "jag vill inte att vederbörande ska höra av sig". Du måste visa att du försökt lösa det själv.
Citera
2017-02-28, 13:46
  #7
Medlem
Mitt tips till dig är att du skriver ett sms där du klart och tydligt anger att du aldrig vill höra av dig. Gärna med mottagningsbevis så du ser att han läst det, därefter sparar du varenda form av meddelande du får av honom, dokumentera allt, fortsätter han att kontakta dig anmäler du honom för ofredande, då har du en rättssak av det hela, du har då en anledning att ansöka om kontaktförbud.
Citera
2017-02-28, 13:50
  #8
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag tror inte att de kommer upprätta något kontaktförbud om det inte finns någon som helst form av bevisning.
Jag tror inte heller de kommer upprätta något kontaktförbud, men snarare pga att TS inte upplever personen som hotfull eller känner sig rädd för honom. Annars krävs det egentligen inte jättemycket bevis utan kan räcka med tillräckligt övertygande story för att få till ett kontaktförbud. Kontaktförbud är inte ett straff och man hamnar inte belastningsregistret. Om kontaktförbudet inte innebär några större inskränkningar i personens vardag anses det inte som en synnerligen kränkande åtgärd. Det blir dock problematiskt om den som ansöker om förbud är förälder till ett gemensamt barn, eller kanske en kollega på en gemensam arbetsplats. Där kommer de vilja se mer konkret bevisning för att utfärda ett förbud. Men för att förhindra någon att kontakta ett gammalt ex han varken har någon anknytning till eller vardagsbehov att kommunicera med kan det nog duga med en snyftstory som är övertygande.

Problemet för TS som jag ser det är att hon inte är rädd för sitt ex och inte direkt upplever honom som hotfull. Att någon beter sig mysko eller är obehaglig räcker inte för ett förbud.
Citera
2017-02-28, 14:58
  #9
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rattvisaebra har gett dig rådet om hur du bör gå till väga för att kunna få ett kontaktförbud. När/om du upprättar en anmälan så bör du dock endast be om mer information gällande kontaktförbud, då bör du få kontakt med Polismyndighetens säkerhetsgrupp som kan göra en bedömning hur dina chanser ser ut.

Nackdelen med att ansöka direkt är att den du ansöker emot kommer att bli meddelad att du har sökt och även om du har nekats ett kontaktförbud. Det kan trigga vissa människor och de kan se det som ett bevis på att de inte har gått över gränsen vilket kan leda till att kontakterna eskalerar.
Citera
2018-09-16, 05:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag tror inte att de kommer upprätta något kontaktförbud om det inte finns någon som helst form av bevisning.
Vad skulle du då kalla för bevis? ett vittne eller ett brutet näsben? en blåtira lär ju polisen inte bry sig om
Citera
2018-09-16, 05:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag tror inte att de kommer upprätta något kontaktförbud om det inte finns någon som helst form av bevisning.
ett vittne är nog inte heller tillräckligt i för sig, bara om man har ett brutet näsben kanske, om det gäller misshandel dårå.. trakasserier och hot på facebook däremot kan i alla fall leda till kontaktförbud i 30 dagar det vet jag, så man bör behålla det som bevis till polisen, sen mordförsök går bara vägen om man blivit knivhuggen typ
Citera
2019-05-25, 23:14
  #12
Medlem
Tjena_67s avatar
Så för att sammanfatta?
1. Skriv SMS/Mejl till personen och be denne avstå från vidare kontakt.
2. Spara alla meddelanden som bevis.
3. Gå till Polisen och ansök om kontaktförbud pga. trakasserier och överträdelser.

Är detta korrekt uppfattat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback