• 1
  • 2
2017-02-28, 12:11
Medlem
Hej,

1. Jag behöver dra el-uttag till en vägg som saknar det, med en dörröppning i mellan.
Spontant tänker man ju en kabelkanal (ränna) och ett vanligt grenuttag av den här typen: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...dat-vit-p39620

Men de har ofta en ganska tjock kabel. Finns ingen "nättare" lösning? Ska även fylla kabelkanalen med en antennkabel för TV:n, vilket kräver en rätt bred kabelkanal.
Skulle ni köra ovan lösning, eller finns det andra sätt?

2. Har ni en kabelkanal att rekommendera? De som jag har använt tidigare öppnar sig ganska enkelt, särskilt om man råkar trampa på dem.

Tack på förhand
Citera
2017-02-28, 12:28
Medlem
elmhedens avatar
Har dragit högtalarkabel i kabelkanal längs med tröskeln. Den går ju sönder, alternativet är att dra runt dörren. En elektriker kan dra en utvändig "kulo"-ledning ett nytt fast uttag på önskad plats.
Citera
2017-02-28, 12:33
Medlem
Kan du inte dra sladdarna andra hållet istället, så att du inte passerar dörren? Antennsladden kan vara trådlös (sändare) om det är problem med utrymme för sladd.
Citera
2017-02-28, 12:40
Medlem
Bigl-rips avatar
Det finns ju smalare treledare, lega runt lite på olida sidor med skarvsladdar så lör du hitta sådana som har smalare kabel
Citera
2017-02-28, 12:45
Medlem
Strychnos avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2017-02-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Har dragit högtalarkabel i kabelkanal längs med tröskeln. Den går ju sönder, alternativet är att dra runt dörren. En elektriker kan dra en utvändig "kulo"-ledning ett nytt fast uttag på önskad plats.

Kulo? Du menar att elektrikern sätter upp ett nytt eluttag på väggen?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan du inte dra sladdarna andra hållet istället, så att du inte passerar dörren? Antennsladden kan vara trådlös (sändare) om det är problem med utrymme för sladd.

Finns det trådlösa lösningar? Det visste jag inte. Har du länk till produkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Det finns ju smalare treledare, lega runt lite på olida sidor med skarvsladdar så lör du hitta sådana som har smalare kabel

Vad är treledare?
Citera
2017-02-28, 13:32
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kulo? Du menar att elektrikern sätter upp ett nytt eluttag på väggen

Precis

http://imgur.com/qeEh2Vn
Citera
2017-02-28, 14:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Skulle ni köra ovan lösning, eller finns det andra sätt?

Nej, jag skulle definitivt inte använda grenuttag. Låt installera ett nytt fast uttag istället.

Att dra genom dörröppningar är för övrigt inte korrekt i det här fallet.
Citera
2017-02-28, 14:21
Medlem
Du får ju givetvis dra kabeln runt dörrposten.
Ahlsells har ju kabellister men dom kanske bara säljer till näringsidkare?
Citera
2017-02-28, 14:33
Medlem
Jag kan höra om det är möjligt att sätta ett nytt el-uttag vid väggen. Borde inte vara så komplicerat, men jag vet inte.

När det gäller antennkabeln från comhem-dosan på andra sidan rummet så känns det fortfarande som att en sladd + kabelkanal längs med dörrlisten är den enda ekonomiska lösningen.

Visst kan man dra kabeln runt dörren, men det blir inte jättesnyggt. Och en antennsändare låter smidigt, men hur bra funkar det i verkligheten? De verkar också rätt dyra
Citera
2017-02-28, 22:26
Medlem
Angerods avatar
Du eller nån av dina gäster kommer nästan garanterat sparka sönder eventuell kanal som läggs i dörröppningen. Dessutom jävligt irriterande när man ska förbi med dammsugare etc.

Instämmer med tidigare inlägg, nytt fast uttag installerat av elektriker samt om möjligt dra antennkabeln andra hållet så du slipper dörren, alternativt trådlöst. Inte alltid närmsta vägen är den bästa!
Citera
2017-03-01, 14:04
Medlem
Sätta in nytt el-uttag vore ju optimalt, men tveksamt om de godkänner det. Har ju eluttag på alla andra tre väggar. Får kolla.

Jag har googlat på "antennkabel-sändare" så att jag slipper dra en 8 meter lång tv-kabel i en ränna, men det tycks inte finnas något. Och finns det så är det väl asdyrt.

Kanske bara får dra den i en kanal ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in