Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 16:29
  #1
Medlem
Pletheneiss avatar
Hej!

Jag har haft problem med de apelsinjuicer jag köpt. Det spelar ingen roll vilken prisklass eller märke. Samma problem uppstår. Efter att man öppnat apelsinjuicepaketet smakar den efter tre dagar i kylen väldigt äckligt, konsistensen blir mycket tjockare och man får en äcklig eftersmak i munnen.

Detta gör att jag sällan dricker juice nuförtiden. I praktiken måste jag dricka 1-2 liter juice inom 48 timmar för att undvika den äckliga eftersmaken.

Min fråga är:
Varför smakar juicen så dåligt efter 3 dagar? Varför blir konsistensen mycket tjockare och eftersmaken så dålig?

Notera:
Inget är fel på varken min kylskåpstemperatur eller kvalitet, då ingen annan produkt i kylen har liknande problem som juicen!
Citera
2017-02-27, 16:35
  #2
Medlem
Ergolins avatar
Från vad jag läst tappar just apelsinjuice smak väldigt fort. Du kanske har extra känsliga smaklökar
Citera
2017-02-27, 17:19
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Det KAN bero på att vissa av dessa "juice-koncentrat" inte innehåller massor med konserveringsmedel (E-ämnen)
Citera
2017-02-27, 18:33
  #4
Moderator
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2017-02-27, 22:49
  #5
Medlem
Torpedullas avatar
Det är 15 sockerbitar i ett glas juice. Ta en apelsin istället så får du fibrer på köpet. Juicen kan vara ett år gammal när du köper den så ur näringssynpunkt är det skit. C-vitaminhalten stämmer ofta inte heller överens med det utlovade värdet. Det kanske känns fräscht och nyttigt men drick vatten med pressad citron så gör du övervikten och kroppen en stor tjänst - detox på riktigt.
Citera
2017-02-28, 08:21
  #6
Medlem
Köp inte större förpackning än 1 liter, då bör inte problemet uppstå. Brukar köpa Pure apelsinjuice på 1 liters plastflaskor, återförsluts med plastkork och inget fel med den efter några dagar (efter det är den slut).
Citera
2017-03-12, 11:42
  #7
Avstängd
du får nog satsa på att bli finsmakare med dina känsliga smaklökar
Citera
2017-03-12, 17:11
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Har aldrig själv känt skillnad på juice efter några dagar.
Vilken juice handlar det om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback