• 1
  • 2
2017-02-27, 15:06
Medlem
Hejsan! Efter att jag skickat in CV & personligt brev för några tjänster jag sökt så är jag nu kallad till samtliga 4.

Vad betyder detta egentligen? Jag borde ju vara garanterad minst en av tjänsterna då de gillade vad jag skickade in. Om jag nu går på intervjun och visar framfötterna - borde inte jobbet vara mitt just denna dagen då?

Ångest över att fortsätta vara arbetslös bara.

Edit: Jag har referenser, är berättigad en grej som gör att arbetsgivaren får mindre avgift, (sparar in pengar på att anställa just mig), samt att jag har utbildning.
Citera
2017-02-27, 15:09
Medlem
elmhedens avatar
Det betyder att de ä nyfikna på dig och, troligtvis, 3-4 kandidater till. Du kan alltid kolla hur många som är kvar under övervägande om du vill. Vad glad och trevlig och visa intresse för företaget. Och kom i tid.
Citera
2017-02-27, 15:16
Medlem
Självfallet är du inte garanterad ett jobb för att du blivit kallad till intervju.
Citera
2017-02-27, 15:16
Medlem
nedboys avatar
Ett företag är sällan intresserade av att välja någon bara för att de kommer undan billigare. Så därför brukar det ses som en dålig idé att ens ta upp att man kommer med någon form av bidrag i fickan.

Detta gäller alltså om det är ett kvalificerat yrke. Är det städ, hamburgsvändning eller annat skit så kan det vara en god idé att ta upp alla bidrag man har med sig. Det brukar också räknas som en merit att man kan jobba svart, övertid i ett dygn osv.

En intervju betyder bara att de vill träffa dig bland många andra. Sällan ett företag hur nöjda de än är väljer någon redan på intervjun. De vill själva smälta mötet och känna efter så de inte gör något dumt impulsivt.

Får du jobbet direkt på intervjun så grattis.
Citera
2017-02-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Självfallet är du inte garanterad ett jobb för att du blivit kallad till intervju.

Men vad är anledningen att inte anställa mig om jag uppfyller alla krav då?
Citera
2017-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Ett företag är sällan intresserade av att välja någon bara för att de kommer undan billigare. Så därför brukar det ses som en dålig idé att ens ta upp att man kommer med någon form av bidrag i fickan.

Detta gäller alltså om det är ett kvalificerat yrke. Är det städ, hamburgsvändning eller annat skit så kan det vara en god idé att ta upp alla bidrag man har med sig. Det brukar också räknas som en merit att man kan jobba svart, övertid i ett dygn osv.

En intervju betyder bara att de vill träffa dig bland många andra. Sällan ett företag hur nöjda de än är väljer någon redan på intervjun. De vill själva smälta mötet och känna efter så de inte gör något dumt impulsivt.

Får du jobbet direkt på intervjun så grattis.

Jag har märkt av att när jag klickat med tidigare arbetsgivare så har de gett i princip ett beslut indirekt till mig där jag förstod att de var intresserade.

Om jag uppfyller alla kraven och är trevlig vilket jag är till fullo, så borde jag få detta jobbet alltså..
Citera
2017-02-27, 15:23
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldschool-jag
Jag har märkt av att när jag klickat med tidigare arbetsgivare så har de gett i princip ett beslut indirekt till mig där jag förstod att de var intresserade.

Om jag uppfyller alla kraven och är trevlig vilket jag är till fullo, så borde jag få detta jobbet alltså..

Det är ju helt omöjligt att säga. Om du nu uppfyller kraven är trevlig så kan de förmedla till dig att det gick bra och att de trivdes med dig. Men om de träffar en person efter dig som också uppfyller kraven och är trevlig så är det ju inte lika säkert.

Gå på intervjun och var relaxad. Gör bra ifrån dig och gå inte och vänta utan sök andra jobb tills de hör av sig igen.
Citera
2017-02-27, 15:23
Medlem
Citat:
Hur vet du att du är den ende som uppfyller alla krav?
Citera
2017-02-27, 15:28
Medlem
enowens avatar
Citat:

Finns nog en hel del anledningar. Många ljuger som fan i sitt CV. Personkemin kanske inte alls stämmer överens med övriga i teamet.

Jag har själv gjort bort mig på ett flertal arbetsintervjuer genom att säga korkade grejer.

- Varför vill du jobba här?
Jag: Jag har aldrig sagt att jag vill jobba här, jag är bara intresserad av att få veta lite mer om tjänsten

En annan intervju jag va på så frågade personen,
- Varför slutade du på de där jobbet?
Jag: Jag skulle ta mitt körkort och fick inte ta ledigt så jag sa upp mig

Sedan har jag failat på frågor som,
- Jag ser att du va arbetslös cirka 4 månader mellan dessa två jobb, vad gjorde du under tiden?
Jag: Chillade, jag hade jobbat som fan och kände för att ta det lugnt lite

Man lär sig profilera sig själv med åren haha
Citera
2017-02-27, 15:40
Medlem
Tripportreats avatar
Jag har varit på flera arbetsintervjuer som gått skitbra, där jag känt att jag gjort ett gott intryck och har bra kvalifikationer för tjänsten men ändå inte gått vidare. Det har varit i branscher med rätt hög konkurrens så även om jag har varit rätt man för tjänsten så har det väl alltid funnits någon som har varit mer rätt.

Ta inget för givet, fortsätt söka jobb tills du skrivit ett anställningskontrakt.

//Tripportreat
Citera
2017-02-27, 15:40
Medlem
Katzyns avatar
Generellt är det ju så att de tar in typ 3-5 kandidater, ibland fler, och intervjuar för att sedan kanske kalla de två bästa på ytterligare en intervju och sen bestämma sig. Då finns risken att du inte ens är den bästa på pappret, utan att de snarare tagit in dig som "reserven" ifall de bästa kandidaterna skulle visa sig vara totala stolpskott vid intervjun

Att samtliga jobben du sökt kallat dig på intervju skulle dock kunna innebära att dina chanser är bättre än så. Det kan vara så att du sökt jobb du är lite väl kvalificerad för, så att det inte är så troligt att någon med dina meriter skulle söka det jobbet, och att du är deras bästa tänkbara kandidat när du går in för intervjun. Det kan också vara så att den utbildningen du har är något det är brist på, och att arbetsmarknaden omgående kommer suga in varje person med den kompetensen som en svamp, i så fall är det ju möjligt att du är den enda kvalificerade sökanden och att du kan gå därifrån med ett kontrakt i handen om du vill.

Det skulle ju emellertid också kunna betyda att du är en jävel på att skriva personligt brev, i så fall gäller det ju att du är lika fantastisk i person som i skrift. Eller så har du saltat ditt CV och anledningen till att du verkar för bra för att vara sann är för att du inte är så bra egentligen. I så fall är dina chanser inte lika bra...
Citera
2017-02-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Generellt är det ju så att de tar in typ 3-5 kandidater, ibland fler, och intervjuar för att sedan kanske kalla de två bästa på ytterligare en intervju och sen bestämma sig. Då finns risken att du inte ens är den bästa på pappret, utan att de snarare tagit in dig som "reserven" ifall de bästa kandidaterna skulle visa sig vara totala stolpskott vid intervjun

Att samtliga jobben du sökt kallat dig på intervju skulle dock kunna innebära att dina chanser är bättre än så. Det kan vara så att du sökt jobb du är lite väl kvalificerad för, så att det inte är så troligt att någon med dina meriter skulle söka det jobbet, och att du är deras bästa tänkbara kandidat när du går in för intervjun. Det kan också vara så att den utbildningen du har är något det är brist på, och att arbetsmarknaden omgående kommer suga in varje person med den kompetensen som en svamp, i så fall är det ju möjligt att du är den enda kvalificerade sökanden och att du kan gå därifrån med ett kontrakt i handen om du vill.

Det skulle ju emellertid också kunna betyda att du är en jävel på att skriva personligt brev, i så fall gäller det ju att du är lika fantastisk i person som i skrift. Eller så har du saltat ditt CV och anledningen till att du verkar för bra för att vara sann är för att du inte är så bra egentligen. I så fall är dina chanser inte lika bra...

Jag är mycket bra på att skriva personliga brev och i CV't har jag endast sanna saker som kan kollas upp. Jag har ingenting att dölja. De kommer ringa till mina tidigare arbetsgivare också som kommer säga mycket bra om mig.

Detta är jobb i socialt arbete och min personlighet är nästan för bra för att vara sann gällande sådana här typer av arbete. Alla människor som träffar på mig undrar hur jag kan vara så genuin utan att vara falsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in