Citat:
Ursprungligen postat av
trattfan
Är det verkligen sant... kan köpa om det står mellan att hyra andrahand eller köpa..
Jag bor i en central lägenhet i Göteborg, jag betalar 3200 i hyra för en 1a på 37kvm. (Sen tillkommer internet, försäkring och el för kanske 600kr/månad tot).
Finns inte en chans att jag skulle komma så billigt undan om jag skulle köpa en lägenhet i Göteborg.
Finns inte en chans som nyinflyttad utan köpoäng att få tag i en såpass billig lägenhet på bra många år heller. Så din argumentation faller platt eftersom det är vad vi diskuterar.
Sen om du vill diskutera huruvida din hyresrätt, som kostar dig pengar varje månad, är billigare än en bostadsrätt som ökar i värde varje månad så får det stå för dig. Min bostadsrätt har ökat med 600 000 kr i värde senaste 3 åren. Du har gått back 3200 varje månad, dvs typ 100 000 kr. Hur du får det till att vara billigare än en bostadsrätt är för mig oförståeligt.
Men om vi diskutera frågan som ställs här: är det bättre att köpa eller hyra? Kortsiktigt är det ingen som vet det, men långsiktigt är det garanterat bättre att köpa så länge man har marginal. Precis som du säger.