• 1
  • 2
2017-02-27, 14:40
Medlem
Kapten-Booms avatar
Att köpa en bostad (lägenhet) i Stockholm, är det verkligen en bra idé?

Kommer priserna fortsätta stiga så pass mycket att det är värt att belåna sig flera gånger om? Kan man verkligen kalkylera med att få tillbaka alla pengar?

Är det verkligen rimligt att hoppas på en sådan ökning som man sett de senaste årtiondena? En 2a-3a kostar i Stockholm city ca 3-5 miljoner, kan det verkligen stiga mer?

Vad händer med priserna i de områden som tvångskulturberikas?
Citera
2017-02-27, 15:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom

Kommer priserna fortsätta stiga så pass mycket att det är värt att belåna sig flera gånger om? Kan man verkligen kalkylera med att få tillbaka alla pengar?

Är det verkligen rimligt att hoppas på en sådan ökning som man sett de senaste årtiondena? En 2a-3a kostar i Stockholm city ca 3-5 miljoner, kan det verkligen stiga mer?

Varför behöver priserna stiga? Nej, priserna kommer inte stiga så mycket som dom gjort senaste åren men man köper inte en bostadsrätt för att tjäna pengar utan för att ha nånstans att bo. En hyresrätt kostar dig X antal tusen kronor i månaden som du går back, om bostadsrätten faller i värde med X per månad så har du inte förlorat mer pengar än du hade gjort med en hyresrätt.

Men jag tänkte som dig när jag köpte min bostadsrätt för 3 år sedan. Jag hade snudd på ångest i ett år framöver, men nu idag så har det börjat släppa. Men även om min bostadsrätt skulle tappa 25% i värde tills imorgon så skulle jag fortfarande tjänat på att bo i den eftersom jag annars hade fått betala en hyra på minst 5 000 kronor i månaden för att bo här. Idag är väl hyran säkert över 10 000 kr per månad, så jag har råd med en ännu större förlust på bostaden utan att ha "förlorat" några pengar jämfört med att hyra.
Citera
2017-02-27, 18:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom

Vad händer med priserna i de områden som tvångskulturberikas?

Du får nog vara lite tydligare här ts.
Talar du om att skaffa en bostadsrätt för att bo i, eller tänker du bara köpa på spekulation?
Citera
2017-02-27, 19:13
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför behöver priserna stiga? Nej, priserna kommer inte stiga så mycket som dom gjort senaste åren men man köper inte en bostadsrätt för att tjäna pengar utan för att ha nånstans att bo. En hyresrätt kostar dig X antal tusen kronor i månaden som du går back, om bostadsrätten faller i värde med X per månad så har du inte förlorat mer pengar än du hade gjort med en hyresrätt.

Men jag tänkte som dig när jag köpte min bostadsrätt för 3 år sedan. Jag hade snudd på ångest i ett år framöver, men nu idag så har det börjat släppa. Men även om min bostadsrätt skulle tappa 25% i värde tills imorgon så skulle jag fortfarande tjänat på att bo i den eftersom jag annars hade fått betala en hyra på minst 5 000 kronor i månaden för att bo här. Idag är väl hyran säkert över 10 000 kr per månad, så jag har råd med en ännu större förlust på bostaden utan att ha "förlorat" några pengar jämfört med att hyra.

Ok.
Men ofta brukar folk få betala ränta på sina lån. Det kan bli ett antal tusenlappar i månaden beroende på belopp och vart räntan ligger.
Sedan betalar folk en avgift till bostadsrättsföreningen varje månad.

Räntan + avgiften tror jag nog ofta motsvarar vad en likvärdig lägenhet kostar att hyra, men vad vet jag.
Jag hyr min lägenhet, och vill köpa efter nästa "krasch".
Men vem vet när den kommer.. I Stockholm är iaf lägenheter lite väl dyra i dagsläget tycker jag.
Citera
2017-02-27, 19:19
Medlem
studioxswes avatar
Har jag en kristallkula? Nope sorry!!

Att få råd om lägenhetsköp är lika lätt som få tips om dejting eller vilket gym man ska träna på. Alla har en åsikt.

Prata med polare som köpt och fråga dom istället. Kolla trådar här, finns väl en miljard inlägg om varför man ska eller inte ska köpa en lägenhet.

Ett super generellt tips är väl att inte köpa om du inte måste. Att låna en bostadsrätt (Ja du äger ju inte den, det tror du bara) innebär även en massa andra saker, du är delägare av fastigheten/fastigheterna och förväntas att sitta i styrelsen ibland, kanske städa trappuppgången, kanske vara med att fixa bergvärme.

Dessutom får du nada hjälp med lägenheten. Behöver du byta spis? Ja då får du köpa dig en egen, renovera badrummet? Inte en spänn från föreningen. Är taket trasigt? Ja ditt problem. (osv)
Citera
2017-02-27, 19:21
Medlem
apelsinhimlens avatar
Har ångrat mig 10 000 gånger för att jag inte köpte bostad för 10 år sedan då det var nära att jag gjorde det. Hade lite pengar då.

Oerhört svårbedömt.

God Only Knows som Brian Wilson sjunger.
Citera
2017-02-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe

Dessutom får du nada hjälp med lägenheten. Behöver du byta spis? Ja då får du köpa dig en egen, renovera badrummet? Inte en spänn från föreningen. Är taket trasigt? Ja ditt problem. (osv)

Jag känner inte till någon brf där stadgarna inte föreskriver att föreningen bekostar takrenovering. Fuktskador i badrum brukar regleras av försäkringsbolager. De saker i lägenheten man vanligtvis behöver fixa är inte i alltför stor prislapp jämfört med att ha småhus där många dyra saker kan gå sönder och man ensam måste bekosta dem.

Däremot ska man ju välja brf med omsorg. God ekonomi och avsättning av tillräckliga medel för att bekosta kommande renoveringar utifrån fastigheternas skick exempelvis.
Citera
2017-02-28, 08:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Ok.
Men ofta brukar folk få betala ränta på sina lån. Det kan bli ett antal tusenlappar i månaden beroende på belopp och vart räntan ligger.
Sedan betalar folk en avgift till bostadsrättsföreningen varje månad.

Räntan + avgiften tror jag nog ofta motsvarar vad en likvärdig lägenhet kostar att hyra, men vad vet jag.

Visst betalar man det, men att hyra min egen lägenhet skulle kosta ungefär det dubbla till trippa av vad jag betalar för den i form av amortering och ränta. Att få tag i ett förstahandskontrakt i Stockholm har typ 10 år.

Och då har vi inte ens tagit med det faktumet att det är supersvårt att ens få tag i en lägenhet att hyra i andra hand i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Jag hyr min lägenhet, och vill köpa efter nästa "krasch".

Hur länge har du väntat på kraschen? För varje månad du väntat har du dels förlorat pengar i hyra, samt missat värdeökningen som skett.
Citera
2017-02-28, 09:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Vi har kommit nära en nivå när folk inte längre har råd att bo kvar även vid små räntehöjningar, sådant påverkar givetvis prisbilden. Det troliga är att vi kommer se priserna plana ut i innerstaden följt av en prisnedgång när räntan vänder upp igen, oavsett när det sker.

Men om du vill bo i innerstaden så har du inte mycket till val. Den som köper en lägenhet den tänker bo kvar i och har råd att hantera räntor på 4-5% kommer sitta tryggt i många år framåt.
Citera
2017-02-28, 09:03
Moderator
Briasccas avatar
Köpa bostadsrätt för spekulation är hög risk nu.

Köpa bostadsrätt att leva i för överskådlig framtid, jo, det kan vara bra.
Citera
2017-02-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur länge har du väntat på kraschen? För varje månad du väntat har du dels förlorat pengar i hyra, samt missat värdeökningen som skett.
Värdeökningen försvinner när kraschen kommer. Om det nu inte kraschar inom kort så har alla andra bostäder också stigit i pris så relativt är det inte någon värdeökning. Enda gången man tjänar på värdeökningen är om man byter ner sig eller flyttar till hyresrätt. Inget alternativ känns särskilt sannolikt för de flesta.
Nackdelen med att inte ha köpt en bostad tidigare är att man inte varit med i värdeökningen vilket gör det nu väldigt dyrt att ta sig in på bostadsmarknaden.

Om man hyr till överpris i andra hand så är det en del förlust men med ett vanligt förstahandskontrakt så betalar man inte särskilt mycket mer än en bostadsrätt. Många gånger är det till och med billigare att hyra.
Bostadsrätter har en del extra kostnader + att man måste stå för alla kostnader inuti bostaden för vitvaror, ytskikt..., räntor på lånet, extra försäkring m.m.
Allt ingår i en hyresrätt. Sen är det ju en stor fördel att slippa oroa sig för när bostadsbubblan spricker.

Så mer intressant är att räkna på alla kostnader på säg 5-10 år exkl. värdeökningen. Värdeökningen kan du bara räkna med när du realiserar vinsten, dvs. säljer och köper något billigare eller flyttar till hyresrätt. Efter vinstskatt, mäklararvode och flyttkostnader så ser man vad som blir kvar.
Citera
2017-02-28, 10:24
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag känner inte till någon brf där stadgarna inte föreskriver att föreningen bekostar takrenovering. Fuktskador i badrum brukar regleras av försäkringsbolager. De saker i lägenheten man vanligtvis behöver fixa är inte i alltför stor prislapp jämfört med att ha småhus där många dyra saker kan gå sönder och man ensam måste bekosta dem.

Däremot ska man ju välja brf med omsorg. God ekonomi och avsättning av tillräckliga medel för att bekosta kommande renoveringar utifrån fastigheternas skick exempelvis.

Tror nog jag var lite otydlig, jag menade innertak. Med badrum menade jag badrumsrenovering, inte reparation av fuktskador.

Jag gjorde en jämförelse av bostadsrätt vs hyresrätt, inte småhus, radhus eller slott.

Självklart ska man välja en förening med god ekonomi, vilket kan vara svårt om man aldrig läst en årsredovisning förut. Dessutom anser jag att man ska undvika att välja en nybildad förening som sitter med gigantiska lån eller krångliga avtal med byggentreprenörer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in