Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Värdeökningen försvinner när kraschen kommer.
Om kraschen kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Om det nu inte kraschar inom kort så har alla andra bostäder också stigit i pris så relativt är det inte någon värdeökning.
Självklart är det en reell värdeökning om bostadsrätten går upp i värde. Tänk på att du tjänar 0 kronor på att bo i hyresrätt, och du betalar dessutom X antal tusenlappar i hyra vilket gör att du går minus varje månad jämfört med en bostadsrätt. Du kan inte bara jämföra bostadsrätt med bostadsrätt, det är ju rent felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Enda gången man tjänar på värdeökningen är om man byter ner sig eller flyttar till hyresrätt. Inget alternativ känns särskilt sannolikt för de flesta.
Eller flyttar utomlands. Eller flyttar till en stad där det är billigare med bostad. Eller till en stad där man kan få tag i en hyresrätt ganska enkelt. Möjligheterna är många. Men som sagt pratar vi om bostadsrätt vs hyresrätt här, och då är det absolut en reell värdeökning som skett när bostaden går upp i värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Nackdelen med att inte ha köpt en bostad tidigare är att man inte varit med i värdeökningen vilket gör det nu väldigt dyrt att ta sig in på bostadsmarknaden.
Som sagt, vi pratar om att Rebelx bor kvar i hyresrätt i väntan på kraschen, för att "det blir billigare att köpa då". Han räknar inte med värdeökningen han missat under den här väntetiden:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Om man hyr till överpris i andra hand så är det en del förlust men med ett vanligt förstahandskontrakt så betalar man inte särskilt mycket mer än en bostadsrätt. Många gånger är det till och med billigare att hyra.
Men snälla, vilken värld lever du i? Man kan liksom inte bara knalla in i Stockholm och fixa fram ett förstahandskontrakt. Visst är ett förstahandskontrakt kanske i samma prisklass, eller lite billigare, men då måste du ju som sagt räkna med värdeökningen du missar i en bostadsrätt. Du kan inte räkna allt som är positivt med en hyresrätt och sen ignorera alla dessa fördelarna du får i en bostadsrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Bostadsrätter har en del extra kostnader + att man måste stå för alla kostnader inuti bostaden för vitvaror, ytskikt..., räntor på lånet, extra försäkring m.m.
Allt ingår i en hyresrätt.
Min bostadsrätt har ökat med i snitt 20 000 kronor i värde, varje månad, sen jag köpte den. Det täcker gott och väl kostnaden för kylskåpet som jag behövt byta. För att inte tala om att min lägenhet är betydligt fräschare än en hyresrätt och att jag har rätt att göra en massa saker som en hyresrättsägare bara kan drömma om.
Citat:
Ursprungligen postat av
e7andy
Så mer intressant är att räkna på alla kostnader på säg 5-10 år exkl. värdeökningen. Värdeökningen kan du bara räkna med när du realiserar vinsten, dvs. säljer och köper något billigare eller flyttar till hyresrätt. Efter vinstskatt, mäklararvode och flyttkostnader så ser man vad som blir kvar.
Även om vinsten är orealiserad så är det en värdeökning min vän. Eller är dina aktier värda 0 kronor tills dess att du säljer dom bara för att du inte sålt dom ännu? Självklart inte. Du kan inte bara välja att räkna på alla kostnader och sen ignorera verkligheten, det blir en totalt felaktig uträkning. Oavsett vad du tycker.
Min poäng är den att Rebelx förlorat pengar i väntan på "kraschen", en krasch vi inte ens vet huruvida den kommer inträffa eller ej.