2017-02-28, 10:26
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Har ångrat mig 10 000 gånger för att jag inte köpte bostad för 10 år sedan då det var nära att jag gjorde det. Hade lite pengar då.

Jag köpte min för 12 år sedan och ångrar att jag inte köpte den för 18 år sedan då jag flyttade
Citera
2017-02-28, 10:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Värdeökningen försvinner när kraschen kommer.

Om kraschen kommer.

Citat:
Om det nu inte kraschar inom kort så har alla andra bostäder också stigit i pris så relativt är det inte någon värdeökning.

Självklart är det en reell värdeökning om bostadsrätten går upp i värde. Tänk på att du tjänar 0 kronor på att bo i hyresrätt, och du betalar dessutom X antal tusenlappar i hyra vilket gör att du går minus varje månad jämfört med en bostadsrätt. Du kan inte bara jämföra bostadsrätt med bostadsrätt, det är ju rent felaktigt.

Citat:
Enda gången man tjänar på värdeökningen är om man byter ner sig eller flyttar till hyresrätt. Inget alternativ känns särskilt sannolikt för de flesta.

Eller flyttar utomlands. Eller flyttar till en stad där det är billigare med bostad. Eller till en stad där man kan få tag i en hyresrätt ganska enkelt. Möjligheterna är många. Men som sagt pratar vi om bostadsrätt vs hyresrätt här, och då är det absolut en reell värdeökning som skett när bostaden går upp i värde.

Citat:
Nackdelen med att inte ha köpt en bostad tidigare är att man inte varit med i värdeökningen vilket gör det nu väldigt dyrt att ta sig in på bostadsmarknaden.

Som sagt, vi pratar om att Rebelx bor kvar i hyresrätt i väntan på kraschen, för att "det blir billigare att köpa då". Han räknar inte med värdeökningen han missat under den här väntetiden:

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

Citat:
Om man hyr till överpris i andra hand så är det en del förlust men med ett vanligt förstahandskontrakt så betalar man inte särskilt mycket mer än en bostadsrätt. Många gånger är det till och med billigare att hyra.

Men snälla, vilken värld lever du i? Man kan liksom inte bara knalla in i Stockholm och fixa fram ett förstahandskontrakt. Visst är ett förstahandskontrakt kanske i samma prisklass, eller lite billigare, men då måste du ju som sagt räkna med värdeökningen du missar i en bostadsrätt. Du kan inte räkna allt som är positivt med en hyresrätt och sen ignorera alla dessa fördelarna du får i en bostadsrätt.

Citat:
Bostadsrätter har en del extra kostnader + att man måste stå för alla kostnader inuti bostaden för vitvaror, ytskikt..., räntor på lånet, extra försäkring m.m.
Allt ingår i en hyresrätt.

Min bostadsrätt har ökat med i snitt 20 000 kronor i värde, varje månad, sen jag köpte den. Det täcker gott och väl kostnaden för kylskåpet som jag behövt byta. För att inte tala om att min lägenhet är betydligt fräschare än en hyresrätt och att jag har rätt att göra en massa saker som en hyresrättsägare bara kan drömma om.

Citat:
Så mer intressant är att räkna på alla kostnader på säg 5-10 år exkl. värdeökningen. Värdeökningen kan du bara räkna med när du realiserar vinsten, dvs. säljer och köper något billigare eller flyttar till hyresrätt. Efter vinstskatt, mäklararvode och flyttkostnader så ser man vad som blir kvar.

Även om vinsten är orealiserad så är det en värdeökning min vän. Eller är dina aktier värda 0 kronor tills dess att du säljer dom bara för att du inte sålt dom ännu? Självklart inte. Du kan inte bara välja att räkna på alla kostnader och sen ignorera verkligheten, det blir en totalt felaktig uträkning. Oavsett vad du tycker.
Min poäng är den att Rebelx förlorat pengar i väntan på "kraschen", en krasch vi inte ens vet huruvida den kommer inträffa eller ej.
Citera
2017-02-28, 10:31
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Räntan + avgiften tror jag nog ofta motsvarar vad en likvärdig lägenhet kostar att hyra, men vad vet jag.
Jag hyr min lägenhet, och vill köpa efter nästa "krasch".
Men vem vet när den kommer.. I Stockholm är iaf lägenheter lite väl dyra i dagsläget tycker jag.

Jag har inte gjort någon direkt analys av detta då det garanterat skiljer sig var man bor i landet. Jag betalar 2000 kr i avgift för min lägenhet, 40 kvadrat, öppen spis, balkong, gas. Vi har bergvärme, har installerat säkerhetsdörrar och renoverat balkonger, tvättstuga m.m.

Jag har inga lån kvar, men då jag hade det betalade jag runt 3000 i kvartalet, enbart ränta (ingen amortering) vilket gav mig en totalkostnad på 4000 Kr. Detta 10 minuter från centrala Stockholm. Har svårt och se att det går att få tag i motsvarande hyreslägenhet för detta. En annan fördel är att man kan betala av sina lån, vilket gör att min faktiska kostnad sjunker och om jag vill köpa något nytt behöver jag inte omedelbart sälja min, kan renovera upp den och tjäna några miljoner. Ingen dålig investering på 12 år.
Citera
2017-02-28, 11:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag känner inte till någon brf där stadgarna inte föreskriver att föreningen bekostar takrenovering. Fuktskador i badrum brukar regleras av försäkringsbolager. De saker i lägenheten man vanligtvis behöver fixa är inte i alltför stor prislapp jämfört med att ha småhus där många dyra saker kan gå sönder och man ensam måste bekosta dem.

Däremot ska man ju välja brf med omsorg. God ekonomi och avsättning av tillräckliga medel för att bekosta kommande renoveringar utifrån fastigheternas skick exempelvis.

Föreningen "bekostar" ingenting, allt betalas av medlemmarna, BRF är inte jultomten.
Citera
2017-02-28, 12:00
Medlem
Kostar mig 5500 att bo i en bostadsrätt jag köpte för 1 år sen. Fick ge 1,8 msek. Nog värd 2 msek idag.

Kostat mig minst lika mkt i hyresrätt men då är allt i en annans ficka. Nu amorterar jag dessutom 1500 kr/månaden plus är med i värdeökningskurvan.

Sålänge man köpa centralt, låg avgift och med bra förening och där stammar inte kommer behöva bytas inom snart ser jag aldrig någon risk sålänge man bor där 2-3 år minst.
Citera
2017-02-28, 12:01
Medlem
Dessutom är standarden fan så mycket bättre i en bostadsrätt. Trötta hyresvärdar är inget jag saknar direkt.
Citera
2017-02-28, 12:40
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongTerm90
Dessutom är standarden fan så mycket bättre i en bostadsrätt. Trötta hyresvärdar är inget jag saknar direkt.

Nej det finns ju gott om dessa

Dock är inte allt på rosor. Många BRF i storstadsområden är ju rätt gamla. Vårt hus är byggt på 30 talet och när vår bergvärme inte hinner med och oljepannan är seg då är det rätt kallt i vårt hus (bara betong såklart) - Vi kan inte få fiber trots att vi tom har fiber indragen för vi är för små (vilket iofs kan hända en privatvärd också).

Styrelsen har bestämt att vi ska ha ett hobbyrum så tanterna och gubbarna kan slå spik. Jag hade hellre sett en bastu, ett gym eller annat som attraherar fler om man ska sälja.

Dock är det ju självklart lättare att fatta beslut (så länge man kommer överens med sina grannar) om investeringar, men pengarna tar man ju från egen kassa.
Citera
2017-02-28, 13:35
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du får nog vara lite tydligare här ts.
Talar du om att skaffa en bostadsrätt för att bo i, eller tänker du bara köpa på spekulation?

Köpa en bostadsrätt att bo i, men samtidigt att se som en ekonomisk investering.
Citera
2017-02-28, 17:20
Medlem
Rebelxs avatar
De som har köpt brukar ofta inte vilja tänka på att investeringar kan båda öka och minska i värde.
Jag säger inte att det är dumt att köpa om man har råd, men räkna inte med att räntorna ligger nära nollan i all evighet.

Vi får väl se vad som händer, jag hoppas iaf kunna köpa en dag i framtiden och kommer gå in för det efter nästa dipp, fram tills dess sparar jag i annan form.

Men på lång sikt så har ju fastigheter haft väldigt fin historik, om man ändå ska bo där så kommer man ju tjäna på det i slutändan.
Det är de som plötsligt inte har råd att betala 7% ränta på sitt fyramiljonerslån och blir tvungna att sälja, samtidigt som alla andra i samma båt, som kommer göra en dålig affär.

Och som någon nån gång sagt, för varje vinnare finns det en förlorare.
Senast redigerad av Rebelx 2017-02-28 kl. 17:23.
Citera
2017-02-28, 23:18
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
De som har köpt brukar ofta inte vilja tänka på att investeringar kan båda öka och minska i värde.
Jag säger inte att det är dumt att köpa om man har råd, men räkna inte med att räntorna ligger nära nollan i all evighet.

Vi får väl se vad som händer, jag hoppas iaf kunna köpa en dag i framtiden och kommer gå in för det efter nästa dipp, fram tills dess sparar jag i annan form.

Men på lång sikt så har ju fastigheter haft väldigt fin historik, om man ändå ska bo där så kommer man ju tjäna på det i slutändan.
Det är de som plötsligt inte har råd att betala 7% ränta på sitt fyramiljonerslån och blir tvungna att sälja, samtidigt som alla andra i samma båt, som kommer göra en dålig affär.

Och som någon nån gång sagt, för varje vinnare finns det en förlorare.

Köpte en gång aktier i absolut sämst läge som förlorade det mesta jag ägde.

Det där jävla aktieköpet satte sig i huvudet på mig och har gjort att jag inte vågat köpa bostad. Har de senaste 10-12 åren trott att priserna kan inte stiga.

Blev helt enkelt rädd för att gå på en mina igen.
Citera
2017-03-01, 23:47
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför behöver priserna stiga? Nej, priserna kommer inte stiga så mycket som dom gjort senaste åren men man köper inte en bostadsrätt för att tjäna pengar utan för att ha nånstans att bo. En hyresrätt kostar dig X antal tusen kronor i månaden som du går back, om bostadsrätten faller i värde med X per månad så har du inte förlorat mer pengar än du hade gjort med en hyresrätt.

Men jag tänkte som dig när jag köpte min bostadsrätt för 3 år sedan. Jag hade snudd på ångest i ett år framöver, men nu idag så har det börjat släppa. Men även om min bostadsrätt skulle tappa 25% i värde tills imorgon så skulle jag fortfarande tjänat på att bo i den eftersom jag annars hade fått betala en hyra på minst 5 000 kronor i månaden för att bo här. Idag är väl hyran säkert över 10 000 kr per månad, så jag har råd med en ännu större förlust på bostaden utan att ha "förlorat" några pengar jämfört med att hyra.

Fast detta stämmer väl inte helt? Både avgiften och amorteringen är ju pengar som försvinner (även om jag antar att en del av avgiften hjälper till att bättra på föreningens ekonomi och därmed också lägenhetens värde). Men det är ju egentligen bara amorteringen som inte är bortkastade pengar och därmed inte är jämförbar med hyran i en hyresrätt, eller?
Citera
2017-03-02, 00:30
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur länge har du väntat på kraschen? För varje månad du väntat har du dels förlorat pengar i hyra, samt missat värdeökningen som skett.

Är det verkligen sant... kan köpa om det står mellan att hyra andrahand eller köpa..
Jag bor i en central lägenhet i Göteborg, jag betalar 3200 i hyra för en 1a på 37kvm. (Sen tillkommer internet, försäkring och el för kanske 600kr/månad tot).

Finns inte en chans att jag skulle komma så billigt undan om jag skulle köpa en lägenhet i Göteborg.
Tittar jag på hemnet för en lägenhet i stil med min ungefär lika centralt så får jag fram följande siffror.

8550kr/månad (7600kr/månad med ränteavdrag, det vet man inte hur länge vi har kvar heller)
Varav amorteringen är 3000kr, avgift 2000kr och drift 250kr/månad.

Sen så har jag haft tur absolut som lyckats styra ett förstahandskontrakt, men jag vettefan om jag skulle sälja att alla som bor i hyresrätt går back varje månad?

Sen skall ju även jag köpa en lägenhet framöver, eftersom det alltid är nice att ha sin egna lya.. men just nu trivs jag när jag är ung och kan bo billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in