Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 08:23
  #1
Medlem
Det var någon gån förra veckan som jag råkade använda lite för mycket balsam. Jag har lagt av med att använda schampoo.

håret blev helt ojligt eller fettigt, eller hur man nu skall säga. Det var som om det fanns balsam kvar.

Och några hårstrån föll lite oftare. Jag bestämde mig för att duscha nästa dag, kändes inte alls bra att hoppa in i duschen på samma dag. Nästa dag, duschade jag med schampoo och sedan balsam.

Men tyvörr, så har jag lagt märke till att jag har fått mycket mjäll bildning, och hårstrån fortsätter trilla av, lite mer än vanligt.

Kan jag förhindra detta på något sätt, eller har jag förstört mitt hår. Kanske dags att raka av allt hår och börja spara ut det igen?

Jag har sparat mitt hår lite mer än ett år. Kanske ett och ett halv år. Orkar avsolut inte börja om igen, eftersom jag har väntat så länge på att ha denna längd på håret.

Jag har fått tips på vad jag kan göra åt mjäll bildningen, men jag vet inte alls om man kan skulle kunna göra något åt hårstrå tillningen.

Jag är väldigt beskymrad.

Tack för svar!
Citera
2017-02-27, 08:46
  #2
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det här låter jättekonstigt. Vad hade du för balsam för att få en sådan här effekt? Menar du att du upplever att du tappar hår? Det låter inte som en trolig effekt av balsam, mycket eller lite. Att det blev oljigt kan jag köpa, men den effekten borde ju försvunnit vid nästa dusch. Testa schamponera igenom håret ordentligt.
Citera
2017-02-27, 09:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Det här låter jättekonstigt. Vad hade du för balsam för att få en sådan här effekt? Menar du att du upplever att du tappar hår? Det låter inte som en trolig effekt av balsam, mycket eller lite. Att det blev oljigt kan jag köpa, men den effekten borde ju försvunnit vid nästa dusch. Testa schamponera igenom håret ordentligt.
Jag använder balsam som heter "Mousture me rich". En blå flaska. Den är egentligen jättebra, jag kände mig väldigt nöjd med den, och den har även en schampoo. Som jag använde förut.

Men efter att läst om folk som slutat använda schampoo, och det blir så mycket skönare och håret blir mer naturligt. Så slutade jag också använda schampoo. Jag upplevde det positivt med håret efter jag slutade använda schampoo.

Men jag råkade engång använda alldeles för mycket balsam i håret, och det gick liksom inte bort, hur mycket jag än duschade håret. Så jag gick tillslut ur duschen, torkade mig och kände mig fettigt och ojligt i håret. Kände också att jag inte ville förstöra huden, så jag skippade att hoppa in i duschen igen och tänkte att det går kanske över smarast. Men nästa dag, så hoppade jag inne i duschen, schampoonerade håret och använde balsam. Det kändes bra. Ojliga håret försvann.

Men jag har lagt märke för några dagar sedan att jag har fått mycket mjäll bildning och även hårstrån trillar av mer än vanligt. Att hårstrån lossnar är ju lite normalt. Men jag tror inte såhär mycket. Det är inte överdriven mycket, men det är mer än vanligt för min del. Även mjäll bildning, jag har inte riktigt haft det problemet förut egebtligen.

När jag kollar mig själv i spegeln tillsamans med mjäll, så ser det nästan ut som om att jag är ofräch och inte duschat på länge. Som du och andra kanske förstår, så är det ju absolut pinsamt.
Citera
2017-02-28, 09:44
  #4
Medlem
Kanske fått "build up"? Brukar använda äppelcidervinäger en gång i månaden för att undvika det.
Citera
2017-03-01, 10:08
  #5
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har lagt av med att använda schampoo.

håret blev helt ojligt eller fettigt, eller hur man nu skall säga.
Ja, vad förväntar du dig när du slutat med schampoo?
Att dra ner på tvättandet kan vara bra, men sluta helt tror inte jag på även om det verkar vara poppis i detta delforum att sluta tvätta sig *kräks*
Tvätta håret, få bort allt fett och smuts och fortsätt tvätta efter behov.
Citera
2017-03-01, 10:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ja, vad förväntar du dig när du slutat med schampoo?
Att dra ner på tvättandet kan vara bra, men sluta helt tror inte jag på även om det verkar vara poppis i detta delforum att sluta tvätta sig *kräks*
Tvätta håret, få bort allt fett och smuts och fortsätt tvätta efter behov.
Men det har ju rekomenderas lite varstans där man skall använda den så kallade "balsammetoden".

Det har även sagts att det innehåller en massa kemikalier i schampoo som inte är bra för håret och får det att torka ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback