2017-02-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jag har aldrig påstått att 100% av jobben skulle försvinna. Men ta och stanna upp och titta dig omkring. Hur många procent av Sveriges befolkning ägnar sig åt precis de saker du tar upp? ...Ens 1%?

Skulle vi bara ägna oss åt det skulle det alltså innebära en minskning av den totala arbetstiden med 99 procentenheter. Istället för 8 timmar om dagen hade du i genomsnitt behöva jobba 5 minuter per dag, eller om du vill, 2 timmar i månaden.

Det är inte ett "jobb".

Öhm... 100% skulle jag nog vilja påstå jobbar med det. Indirekt och direkt. Visst kan dom 1% som jobbar med det fortsätta köra på ett tag. Men vem ska ta hand om de nör de blir sjuka? Vem ska laga deras maskiner? Vem ska tillverka stålet dom gör sina maskiner av? Vem ska tillverka deras bilar? Vem ska tillverka bensinen till deras bilar? Vem ska underhålla maskinerna som tillverkar deras bilar? Osv osv
Senast redigerad av gfbs88 2017-02-27 kl. 19:20.
Citera
2017-02-27, 19:17
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att 100% av jobben skulle försvinna. Men ta och stanna upp och titta dig omkring. Hur många procent av Sveriges befolkning ägnar sig åt precis de saker du tar upp? ...Ens 1%?

Skulle vi bara ägna oss åt det skulle det alltså innebära en minskning av den totala arbetstiden med 99 procentenheter. Istället för 8 timmar om dagen hade du i genomsnitt behöva jobba 5 minuter per dag, eller om du vill, 2 timmar i månaden.

Det är inte ett "jobb".

Fast ingen skulle ge skiten gratis tjänster eller produkter, inga företag skulle ge bort något gratis. Jag jobbat hårt en gång i tiden för bli multimiljonär för slippa jobba mer genom startat upp flertal företag.

Även om teknik utvecklas och robotar och automatic tar över mer och mer betyder bara det blir arbetslös folk som blir oanvändbara. Alla jobb som finns idag behövs på något sätt i stora hela, sedan är det ett problem att finns många lata jävlar som gör dåligt jobb och inte är effektiva men helt annan sak.

Men visst om man tar bort alla bilar, flyg, elektronik och går tillbaka till stenålder istället så möjligen men då måste största del av befolkning dö. Omöjligt idag ha matproduktion utan industriell nivå med möjligt transporter över världen.
Citera
2017-02-27, 19:26
Medlem
Citat:
Lol åt alla i tråden som tror världen skulle stanna om kapitalismen, dvs. konstant tillväxt, skulle sluta, och människor bara ägnade sig åt "lyxig överlevnad" som TS förespråkar.

Nej, världen skulle inte gå under. Snarare håller den på att gå under just nu pga. att alla inte känner som TS. Skulle mänskligheten fokusera på vad vi behöver, inte bara vad vi kan få skulle klimatförändringarna inte vara ett problem. Det skulle inte finnas någon anledning att köra bil varje dag, då jobb inte skulle existera.

Varför behöver du ett jobb när mänskligheten redan tillverkar allt vi behöver för att överleva? Mat, medicin, husrum, energi. Jo, för att kapitalismen kräver det.

Och snälla, sluta kalla alla som inte håller med om den nuvarande kapitalistiska exploateringen av jorden för "idioter" och "dumma". Om något så har TS mer vett än 90% av alla i tråden, enbart för att han inser att oändlig konsumtion inte leder till något.

Hur ska mänskligheten leva då? Ska vi tillbaka till ett liv som jägare och samlare? Det är ett jobb att skaffa föda, vatten och värme och skydd. Idag gör vi det mycket effektivare än för 10 000 år sedan. En enda bonde kan producera mer mat per år än vad som behövs under en hel livstid.

Någon måste arbeta, bruka gjorden, slakta grisen, stycka köttet för att vi ska ha mat på bordet. Sånt görs inte av sig självt.

Tydligen har den onda kapitalismen lett till att vi har det mycket bättre idag, möjligen alltför bra då vi använder oss av mer resurser än vi borde. På sikt kommer det att leda till att mänskligheten får det tuffare men vi borde vara tacksamma över att vi lever under den bästa av tider.

Vi har mat i överflöd, sjukvård och mediciner att leva länge och pengar att skapa bekvämlighet under livets gång.

Visst, om vi ser till jordens resurser är det inte hållbart, men vem bryr sig egentligen? Människan är ändå bara en liten parentes i jordens historia, vi kommer att dö ut så småningom och då tar naturen över igen.

Jag brukar tänka på att det är ändå bara människan som har glädje och nytta av naturresurserna. Använd upp dem medans vi kan. Sannolikheten att någon flodhäst i framtiden kommer att behöva bryta järnmalm eller pumpa olja ser jag som osannolikt.
Citera
2017-02-27, 19:52
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Hur ska mänskligheten leva då? Ska vi tillbaka till ett liv som jägare och samlare? Det är ett jobb att skaffa föda, vatten och värme och skydd. Idag gör vi det mycket effektivare än för 10 000 år sedan. En enda bonde kan producera mer mat per år än vad som behövs under en hel livstid.

Någon måste arbeta, bruka gjorden, slakta grisen, stycka köttet för att vi ska ha mat på bordet. Sånt görs inte av sig självt.

Tydligen har den onda kapitalismen lett till att vi har det mycket bättre idag, möjligen alltför bra då vi använder oss av mer resurser än vi borde. På sikt kommer det att leda till att mänskligheten får det tuffare men vi borde vara tacksamma över att vi lever under den bästa av tider.

Vi har mat i överflöd, sjukvård och mediciner att leva länge och pengar att skapa bekvämlighet under livets gång.

Visst, om vi ser till jordens resurser är det inte hållbart, men vem bryr sig egentligen? Människan är ändå bara en liten parentes i jordens historia, vi kommer att dö ut så småningom och då tar naturen över igen.

Jag brukar tänka på att det är ändå bara människan som har glädje och nytta av naturresurserna. Använd upp dem medans vi kan. Sannolikheten att någon flodhäst i framtiden kommer att behöva bryta järnmalm eller pumpa olja ser jag som osannolikt.

Folk skiter i det där. De vill käka hamburgare och kolla på Idol. Skala bort alla löjliga åsikter och pengar i dess former, kvar återstår endast idiotiska primater. Såvida man inte har någon sorts respektabel relation med människor, då skulle de stjäla allt du har och knulla din flickvän om de bara kom undan med det. Det är psykologiskt. Somliga har mer eller mindre kontakt med både sig själv och omvärlden. Men allt som oftast mindre.
Citera
2017-02-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DioForever
Jag köper mycket alkohol pga depression. Det är väl det pengarna mest går till. Pris brukar jag inte bry mig om
Så du är en deprimerad alkoholist som inte vill jobba och vill att allt skall vara gratis...

Nejdu det är du som får anpassa dig och inte tvärtom.
Citera
2017-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Skulle mänskligheten fokusera på vad vi behöver, inte bara vad vi kan få skulle klimatförändringarna inte vara ett problem. Det skulle inte finnas någon anledning att köra bil varje dag, då jobb inte skulle existera.

Varför behöver du ett jobb när mänskligheten redan tillverkar allt vi behöver för att överleva? Mat, medicin, husrum, energi. Jo, för att kapitalismen kräver det.
Om något så har TS mer vett än 90% av alla i tråden, enbart för att han inser att oändlig konsumtion inte leder till något.
Klimatförändringarna är inte ett problem då de inte existerar annars håller jag med till viss del.
Vi behöver ytterst lite i samhällsform, hela samhället idag är utformat för att vi skall behöva det då vi är slavar. Varken mer eller mindre.
Alla kan pensionera sig som självförsörjande vid 30-års ålder om de så vill och leva på eget, även i detta sjuka kastsystem. Det är det som är det verkligt sjuka. Men folk vill leva i överflöd, ta på sig oändliga lån och lägga lönen på öl och flickor, kanske i hoppet på att de totalt riggade lotterierna skall rädda dem?
Citera
2017-02-27, 22:58
Medlem
Ree81s avatar
De flesta som klagar försöker passa in mitt inlägg i ett kapitalistiskt system, som, som sagt, kräver konstant tillväxt och våldtäkt av naturens resurser.

Mitt inlägg handlade inte om något existerande ekonomiskt eller politiskt system utan var bara ett påpekande om att "visst går det om vi vill". Och nej, det är inte "kommunism" heller. Kommunism är bara en remix av kapitalism, där ägandeskapet ligger på någon annan (staten), vilket bara blir krångligt eftersom staten måste försöka förutsäga vad marknaden vill ha (läs: dömt att misslyckas). Det är fortfarande lika mycket våldtäkt och tillväxt som möjligt inblandat.

Just sayin'. Om ni en dag hör talas om ett system där ni inte behöver jobba, t.ex. någon variant av basinkomst, och man faktiskt har starka argument för att det fungerar.... avfärda det inte! Det enda jag försökte förklara i mitt inlägg är att det rent praktiskt går.

Nej, vi behöver inte jobba. Nej, varken civilisationen eller samhället går under om vi gör det. Nej, vi går inte tillbaka till "stenåldern" om vi slutar jobba. Däremot så försvinner det jobb du har.. och vem har egentligen äkta nytta av 10-30st hemelektronikaffärer i samma stad? Varför inte bara en? Varför inte bara en klädaffär? Alla har i ett sånt system frihet att göra vad de vill, inklusive skapa sina egna kläder om de så vill.

Någon tog upp "Vem ska ta hand om de äldre?". Deras familjer såklart (i de 95% av fallen där de har barn). Anledningen till att de inte har tid idag är: Jobb. "Vem ska underhålla vägar?". Vägar slits bara i extremt snabb takt för att: Jobb. "Vilka ska bygga och underhålla hus?". Utan jobb frigörs alla företagsbyggnader. Att bygga trähus kan förövrigt vem som helst lära sig. Underhållet kan inte utföras av dig för att: Jobb. Du har inte tid att lära dig bygga hus på fritiden pga: JOBB!

Vem ska sköta fritids för barnen? Vem ska bygga möbler? Vem ska underhålla elektronik? Vem ska måla huset?

Svaret är alltid du, eftersom du hittills varit upptagen med jobb!
Citera
2017-02-27, 23:20
Medlem
Citat:
De flesta som klagar försöker passa in mitt inlägg i ett kapitalistiskt system, som, som sagt, kräver konstant tillväxt och våldtäkt av naturens resurser.

Mitt inlägg handlade inte om något existerande ekonomiskt eller politiskt system utan var bara ett påpekande om att "visst går det om vi vill". Och nej, det är inte "kommunism" heller. Kommunism är bara en remix av kapitalism, där ägandeskapet ligger på någon annan (staten), vilket bara blir krångligt eftersom staten måste försöka förutsäga vad marknaden vill ha (läs: dömt att misslyckas). Det är fortfarande lika mycket våldtäkt och tillväxt som möjligt inblandat.

Just sayin'. Om ni en dag hör talas om ett system där ni inte behöver jobba, t.ex. någon variant av basinkomst, och man faktiskt har starka argument för att det fungerar.... avfärda det inte! Det enda jag försökte förklara i mitt inlägg är att det rent praktiskt går.

Nej, vi behöver inte jobba. Nej, varken civilisationen eller samhället går under om vi gör det. Nej, vi går inte tillbaka till "stenåldern" om vi slutar jobba. Däremot så försvinner det jobb du har.. och vem har egentligen äkta nytta av 10-30st hemelektronikaffärer i samma stad? Varför inte bara en? Varför inte bara en klädaffär? Alla har i ett sånt system frihet att göra vad de vill, inklusive skapa sina egna kläder om de så vill.

Någon tog upp "Vem ska ta hand om de äldre?". Deras familjer såklart (i de 95% av fallen där de har barn). Anledningen till att de inte har tid idag är: Jobb. "Vem ska underhålla vägar?". Vägar slits bara i extremt snabb takt för att: Jobb. "Vilka ska bygga och underhålla hus?". Utan jobb frigörs alla företagsbyggnader. Att bygga trähus kan förövrigt vem som helst lära sig. Underhållet kan inte utföras av dig för att: Jobb. Du har inte tid att lära dig bygga hus på fritiden pga: JOBB!

Vem ska sköta fritids för barnen? Vem ska bygga möbler? Vem ska underhålla elektronik? Vem ska måla huset?

Genialt, men det låter som ett jäkla jobb och fixa allting själv. Inte bättre att någon är bra på att bygga mitt hus medan jag fixar maten åt byggaren som jag är bra på? Vad är egentligen den stora skillnaden? Klart allt detta att tjäna pengar på pengar utan att göra ett skit inte kanske är så lyckat.
Citera
2017-02-28, 01:40
Medlem
Citat:

Det samhälle du beskriver låter som ett ineffektivt zigenarsamhälle. De bygger sina kojor till hus själva, tar hand om sin familj, utbildar avkomman osv. Utvecklingsnivån blir dock mycket begränsad.

Vi i det andra samhället har förfinat modellen istället. Här jobbar vi med det vi blir duktiga på, vi kan mycket om väldigt lite, men å andra sidan hjälper vi varandra mot en ersättning. Summa summarum får vi synergieffekter och vårt arbete blir av högre kvalitet och effektivare och slutresultatet blir bättre.
Citera
2017-02-28, 01:48
Medlem
Sen förutsätter du att alla vill bygga på sitt hus, odla sin mat, ta hand om sin familj.

Varför göra detta heltidsarbete när du kan utbilda dig till något du tycker om istället?

Vore det inte toppen att förena intresse med arbete? Det är förhoppningsvis så de flesta väljer yrke.
Citera
2017-02-28, 18:26
Medlem
Citat:

Mitt i prick igen stjärnan! Det är ju jättesmidigt att när jag behöver ett hus så går jag ut i trädgården och bryter lite malm sådär på förmiddagen. Sen bygger jag ett litet stålverk efter det. På eftermiddagen kanske man börjar bygga ett sågverk eller så. Sen hips vips kanske 5 generationer senare har man lyckats knåpa ihop ett hus helt själv. Varför börjar vi inte leva så? kan ju inte finnas några nackdelar med det.. 7 miljarder små sågverk och järnverk gör nog susen för miljön dessutom!!!!!
Citera
2017-02-28, 20:22
Medlem
Ree81s avatar
Alltså, visst kan man producera saker lokalt för att få saker och ting effektivt. Men, när man inte har jobb har man: Fritiiiiiiiiiiiid.

Att bygga ett hus är bara en omöjlighet idag för att man inte har tid. Min farbror byggde ett typiskt 2-våningshus själv med sin familj. Tog ett par månader en sommar på 70-talet. Höll hela livet (dog 2016). Med det sagt är detta bara mina spekulationer, så det är inte som om det är mer än mina åsikter om vad vi bör göra.

Men när det börjar bli "mer effektivt" att producera saker i kina istället för lokalt så förstår man att något är fel. Problemet är frakten. Sakerna fraktas med fossila bränslen, och ju mer du samfraktar, desto mindre blir frakten för den specifika saken. Fraktskepp är stora av en anledning.

Vi har lokal stål- och malmproduktion på plats i Sverige, och jag har aldrig försökt påstå att man ska göra sånt privat. Varken det eller medicinproduktion. Däremot är dessa jobb, som faktiskt krävs för att upprätthålla ett modernt samhälle, mindre än 1% av jobben.

Utbilda en hel stad i närheten av gruvan till att bli gruvarbetare. Hur många minuter per vecka behöver varje invånare jobba? Ens en timme? Och detta för att tillgodogöra produktionen för hela landet. Nej, du behöver inte en gruva på din bakgård.

Så länge man har majoriteten av all produktproduktion inom ett land eller det ungefärliga området så behöver inte naturen ta stryk. Det går rent tekniskt att transportera allt som krävs mha. eldrivna fordon.

Däremot finns alltid undantag, såsom väldigt energikrävande maskiner, t.ex. traktorer. Men... igen så är jobben och effektiviteten det som ställer krav på bonden. Utnyttjar bonden inte fossildrivna fordon så går effektiviteten ner till normala nivåer... nivåer där själva jorden faktiskt inte tar stryk. Med dagens "permasommar" så utarmas jorden vi producerar mat på från alla ämnen som krävs för att odla mat där. Efter ett antal år går det inte odla mat där, och man överger platsen.

Men visst, vill ni inte överge er hyperlyx som ni faktiskt lever i, för ett mer tillbakadraget och lugnt liv, där det inte alltid är sån press på att ha och skaffa jobb/utbildning osv. så behöver ni inte det. Jag ser världen som "sjuk". Sjuk på det sätt att vi inte har ett hållbart leverne. Jord utarmas. Klimatet tar stryk. Haven försurnas. Och allt detta i accelererande takt.

En dag tar drömmen slut.
Senast redigerad av Ree81 2017-02-28 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in