2017-02-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Jo jag förstår lite hur du tänker.

Det är faktiskt sant som de säger; man blir inte lyckligare med mycket pengar. Man har såklart bättre förusättningar, men sedan är det väl inte mycket mer? Det tog nog ett tag innan jag verkligen insåg kontentan i detta. Fattiga människor i tredje världen tror vi i västvärlden är så jävla mycket lyckligare för vi har LED-TV och märkeskläder. Vilket skämt. Vem är egentligen horan som sålt sin själ? Pengar är inget mer än ett redskap. Det räcker att vara street-smart och spela korten rätt. Om du och de du har omkring dig mår bra, då är livet helt okej.

Jo man blir lyckligare med pengar när man har frihet göra vad man vill, inte behöva jobba och kan resa jorden runt och utforska länder och få uppleverser. Folk som aldrig haft pengar på riktigt kan inte uttala sig.

Sedan all andra förmåner kunna äta bästa och nyttigaste maten, tillgång till världens bästa sjukvård världen över utan någon kö. Kunna bo i finaste områden och länder som är även säkraste.

Behöver aldrig stå i några köer samt ha tjänstefolk som sköter om allt tråkigt runt omkring.

Sedan sant att fysiska saker nödvändigtvis inte gör en lyckligare, om man älskar bilar kanske kul kunna köpa 40 st men annars bör 1-2 bilar räcka.

Mycket handlar om bekvämlighet med och upplevelse, ha riktig stor TV med bra ljudanläggning ger extremt stor skillnad se film på. Visst du blir inte lyckligare för tv i badrum men fortfarande bekvämlighet så även om du nödvändigtvis inte blir lyckligare över det blir det ändå inte något sämre.
Citera
2017-02-27, 15:13
Medlem
Mat och kläder är i stort sett redan gratis. Prova att odla fram 100 kg potatis och räkna hur många timmars arbete du lägger ned och jämför det med kostnaden att köpa av någon som gör det åt dig. För 500 kr får du 100 kg potatis, jag får minst 500 kr för en arbetsdag av pappersvändande.

Likadant för kläder, en t-shirt kostar ca 50 kr. Se det i förhållande till att få fram bomull, väva tyg och sedan sy en t-shirt. Det kostar mig högst en timmes arbete tack vare att andra i stort sett arbetar gratis på andra sidan jorden.

TS menar säkert att andra ska göra arbetet gratis men verkar inte själv vilja bidra. Så fungerar inte verkligheten och kommer inte att göra. Någon måste göra någonting.

Att vara självförsörjande på mat innebär ju inte att du kan ta bort arbetsmomentet ur ekvationen. De som lever på detta sättet arbetar sannolikt hårdare än de flesta av oss i västvärlden.
Citera
2017-02-27, 15:14
Medlem
Tropicanans avatar
Du är rätt dum som inte fattar att hela världen skulle stanna om allt var gratis.
Ska du föda upp dina egna lamm så du kan göra garn och sy kläder åt dina efterblivna ungar eftersom dom inte kan gå i skolan.
Ska du så din egen mat?
Ska du producera din egen el?
Ska du koka din egna bensin?
Bygga din egna bil?

Du förstår utan pengar hade samhället gått under så jävla fort. Ingenting hade producerats mer, Det kanske kommer en dag då robotar tar över allt och människorna inte behöver jobba mer. Men hur hade det sett ut?
Hade alla i hela världen bott i ett lyxhus i Thailand med 3 Lamborghinis på trädgården.
Givetvis inte hade allt varit gratis hade jordens material inte räckt till. Så vi har det bra som det är nu med andra ord
Citera
2017-02-27, 15:15
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DioForever
Varför kan inte fler saker vara gratis här i samhället för?

Du kanske borde plugga lite ekonomi.
Citera
2017-02-27, 15:19
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jo man blir lyckligare med pengar när man har frihet göra vad man vill, inte behöva jobba och kan resa jorden runt och utforska länder och få uppleverser. Folk som aldrig haft pengar på riktigt kan inte uttala sig.

Sedan all andra förmåner kunna äta bästa och nyttigaste maten, tillgång till världens bästa sjukvård världen över utan någon kö. Kunna bo i finaste områden och länder som är även säkraste.

Behöver aldrig stå i några köer samt ha tjänstefolk som sköter om allt tråkigt runt omkring.

Sedan sant att fysiska saker nödvändigtvis inte gör en lyckligare, om man älskar bilar kanske kul kunna köpa 40 st men annars bör 1-2 bilar räcka.

Mycket handlar om bekvämlighet med och upplevelse, ha riktig stor TV med bra ljudanläggning ger extremt stor skillnad se film på. Visst du blir inte lyckligare för tv i badrum men fortfarande bekvämlighet så även om du nödvändigtvis inte blir lyckligare över det blir det ändå inte något sämre.

Varför skulle man ha mer frihet per automatik? Är du dum i huvudet? Det är snarare tvärt om. Ju mer pengar man har desto mer upptagen är man. Samt man behöver knappast vara ekonomisk oberoende för att kunna resa jorden runt.

Du är naiv du. Människans hjärna fungerar inte så som du vill få det till. Förstår man inte det ska man inte utala sig. Då ska man hålla käften och lyssna.
Citera
2017-02-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Varför skulle man ha mer frihet per automatik? Är du dum i huvudet? Det är snarare tvärt om. Ju mer pengar man har desto mer upptagen är man. Samt man behöver knappast vara ekonomisk oberoende för att kunna resa jorden runt.

Du är naiv du. Människans hjärna fungerar inte så som du vill få det till. Förstår man inte det ska man inte utala sig. Då ska man hålla käften och lyssna.

Frihet är kunna göra vad man vill, om man vill vara upptagen med egna nöjen är det eget val. Men om behöver jobba för få pengar för överleva har man inte frihet samt inte tid styra över sitt liv.

Är nog du som bör lyssna för garanterad du är boskapsklass med fika pengar i bästa fall i lön, skillnad är jag bränner över 2 miljoner per år i nöjen och resor och jag behöver inte jobba eller lyfta ett finger om jag inte vill.

Självklart bor jag inte i ett skitland som Sverige utan har sol och hav. Och jag åker knappast världen runt i boskapsklass och trängs som slavtransport. Jag reser för ska vara kul och bekvämt så en flygresa kostar mer än arbetarklass har typ inkomst på 6 månader. Sedan kallar jag inte det frihet få vara ledig 5 veckor per år som arbetarklass.

Så kom tillbaka när du har pengar styra över ditt eget liv och inte är någons slav.
Citera
2017-02-27, 16:33
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Frihet är kunna göra vad man vill, om man vill vara upptagen med egna nöjen är det eget val. Men om behöver jobba för få pengar för överleva har man inte frihet samt inte tid styra över sitt liv.

Är nog du som bör lyssna för garanterad du är boskapsklass med fika pengar i bästa fall i lön, skillnad är jag bränner över 2 miljoner per år i nöjen och resor och jag behöver inte jobba eller lyfta ett finger om jag inte vill.

Självklart bor jag inte i ett skitland som Sverige utan har sol och hav. Och jag åker knappast världen runt i boskapsklass och trängs som slavtransport. Jag reser för ska vara kul och bekvämt så en flygresa kostar mer än arbetarklass har typ inkomst på 6 månader. Sedan kallar jag inte det frihet få vara ledig 5 veckor per år som arbetarklass.

Så kom tillbaka när du har pengar styra över ditt eget liv och inte är någons slav.

Väx upp.
Citera
2017-02-27, 16:50
Medlem
Ree81s avatar
Lol åt alla i tråden som tror världen skulle stanna om kapitalismen, dvs. konstant tillväxt, skulle sluta, och människor bara ägnade sig åt "lyxig överlevnad" som TS förespråkar.

Nej, världen skulle inte gå under. Snarare håller den på att gå under just nu pga. att alla inte känner som TS. Skulle mänskligheten fokusera på vad vi behöver, inte bara vad vi kan få skulle klimatförändringarna inte vara ett problem. Det skulle inte finnas någon anledning att köra bil varje dag, då jobb inte skulle existera.

Varför behöver du ett jobb när mänskligheten redan tillverkar allt vi behöver för att överleva? Mat, medicin, husrum, energi. Jo, för att kapitalismen kräver det.

Och snälla, sluta kalla alla som inte håller med om den nuvarande kapitalistiska exploateringen av jorden för "idioter" och "dumma". Om något så har TS mer vett än 90% av alla i tråden, enbart för att han inser att oändlig konsumtion inte leder till något.
Citera
2017-02-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Lol åt alla i tråden som tror världen skulle stanna om kapitalismen, dvs. konstant tillväxt, skulle sluta, och människor bara ägnade sig åt "lyxig överlevnad" som TS förespråkar.

Nej, världen skulle inte gå under. Snarare håller den på att gå under just nu pga. att alla inte känner som TS. Skulle mänskligheten fokusera på vad vi behöver, inte bara vad vi kan få skulle klimatförändringarna inte vara ett problem. Det skulle inte finnas någon anledning att köra bil varje dag, då jobb inte skulle existera.

Varför behöver du ett jobb när mänskligheten redan tillverkar allt vi behöver för att överleva? Mat, medicin, husrum, energi. Jo, för att kapitalismen kräver det.

Och snälla, sluta kalla alla som inte håller med om den nuvarande kapitalistiska exploateringen av jorden för "idioter" och "dumma". Om något så har TS mer vett än 90% av alla i tråden, enbart för att han inser att oändlig konsumtion inte leder till något.

Du har helt jävla rätt. Synd inte fler fattar detta.
Citera
2017-02-27, 18:47
Medlem
Citat:

Haha så alla dom som jobbar med att tillverka mat, medicin, husrum, energi kan sluta upp med det omedelbart så att dom sakerna kan fortsätta tillverkas genom magi? Eller hur tänkte du nu?
Citera
2017-02-27, 18:52
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Men du jobbar ju när du tillverkar mat, medicin, husrum och energi...

edit: tvåa på den trollbollen
Citera
2017-02-27, 18:57
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Haha så alla dom som jobbar med att tillverka mat, medicin, husrum, energi kan sluta upp med det omedelbart så att dom sakerna kan fortsätta tillverkas genom magi? Eller hur tänkte du nu?
Jag har aldrig påstått att 100% av jobben skulle försvinna. Men ta och stanna upp och titta dig omkring. Hur många procent av Sveriges befolkning ägnar sig åt precis de saker du tar upp? ...Ens 1%?

Skulle vi bara ägna oss åt det skulle det alltså innebära en minskning av den totala arbetstiden med 99 procentenheter. Istället för 8 timmar om dagen hade du i genomsnitt behöva jobba 5 minuter per dag, eller om du vill, 2 timmar i månaden.

Det är inte ett "jobb".
Senast redigerad av Ree81 2017-02-27 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in