• 5
  • 6
2017-02-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Allts, visst kan man producera saker lokalt fr att f saker och ting effektivt. Men, nr man inte har jobb har man: Fritiiiiiiiiiiiid.

Att bygga ett hus r bara en omjlighet idag fr att man inte har tid. Min farbror byggde ett typiskt 2-vningshus sjlv med sin familj. Tog ett par mnader en sommar p 70-talet. Hll hela livet (dog 2016). Med det sagt r detta bara mina spekulationer, s det r inte som om det r mer n mina sikter om vad vi br gra.

Men nr det brjar bli "mer effektivt" att producera saker i kina istllet fr lokalt s frstr man att ngot r fel. Problemet r frakten. Sakerna fraktas med fossila brnslen, och ju mer du samfraktar, desto mindre blir frakten fr den specifika saken. Fraktskepp r stora av en anledning.

Vi har lokal stl- och malmproduktion p plats i Sverige, och jag har aldrig frskt pst att man ska gra snt privat. Varken det eller medicinproduktion. Dremot r dessa jobb, som faktiskt krvs fr att upprtthlla ett modernt samhlle, mindre n 1% av jobben.

Utbilda en hel stad i nrheten av gruvan till att bli gruvarbetare. Hur mnga minuter per vecka behver varje invnare jobba? Ens en timme? Och detta fr att tillgodogra produktionen fr hela landet. Nej, du behver inte en gruva p din bakgrd.

S lnge man har majoriteten av all produktproduktion inom ett land eller det ungefrliga omrdet s behver inte naturen ta stryk. Det gr rent tekniskt att transportera allt som krvs mha. eldrivna fordon.

Dremot finns alltid undantag, ssom vldigt energikrvande maskiner, t.ex. traktorer. Men... igen s r jobben och effektiviteten det som stller krav p bonden. Utnyttjar bonden inte fossildrivna fordon s gr effektiviteten ner till normala niver... niver dr sjlva jorden faktiskt inte tar stryk. Med dagens "permasommar" s utarmas jorden vi producerar mat p frn alla mnen som krvs fr att odla mat dr. Efter ett antal r gr det inte odla mat dr, och man verger platsen.

Men visst, vill ni inte verge er hyperlyx som ni faktiskt lever i, fr ett mer tillbakadraget och lugnt liv, dr det inte alltid r sn press p att ha och skaffa jobb/utbildning osv. s behver ni inte det. Jag ser vrlden som "sjuk". Sjuk p det stt att vi inte har ett hllbart leverne. Jord utarmas. Klimatet tar stryk. Haven frsurnas. Och allt detta i accelererande takt.

En dag tar drmmen slut.

jag vill ppeka att ven jag tycker det r en sjuk vrld vi lever i. Och hatar all dena verkonsumtion. Men saken r den att det du pratar om att jobba i en timme per dag r en total omjlighet... visst kan man jobba som anstlld en timme per dag. Men d mste man ju "jobba" kanske ytterligare 14-16 timmar efter det fr att fixa en massa andra olika saker fr att f vardagen att g runt.
Citera
2017-02-28, 22:47
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
jag vill ppeka att ven jag tycker det r en sjuk vrld vi lever i. Och hatar all dena verkonsumtion. Men saken r den att det du pratar om att jobba i en timme per dag r en total omjlighet... visst kan man jobba som anstlld en timme per dag. Men d mste man ju "jobba" kanske ytterligare 14-16 timmar efter det fr att fixa en massa andra olika saker fr att f vardagen att g runt.
Nope. Samlare och jgare spenderade kanske 2-3 timmar om dagen till det de behvde, dvs. att jaga, underhlla boendet, preparera mat osv. Resten var fritid. Sknt, va?

Med lite logik kan man d dra slutsatsen att vi kan gra precis samma sak. Det r dock lite kontraintuitivt att frska tnka p det, eftersom man ofta tnker "Men vem ska skta en s stor organisation som ett sjukhus?" eller andra stora, vldigt koordinerade operationer (gruvor, regeringen, vgunderhll, husbyggande). Saken r den att dessa massiva organisationer kan underhllas rtt ltt med, ja, lika mnga personer som jobbar p ett sjukhus idag. Det r bara det att dessa personer inte ens utgr 0.1% av den stadens/samhllets befolkning. I genomsnitt blir det allts ett minimalt antal minuter per person, som allts krvs fr att skta t.ex. ett stort sjukhus.

I slutndan har vi nd bara skalat ner den dr 2-3 timmarsdagen som krvs fr verlevnad ordentligt med hjlp av teknologin. Vad den ligger p exakt vet jag inte, men inte r det mer n 1 timme i genomsnitt.

Dessa saker gr utmrkt att gra sjlv (hus var kanske inte ett s bra exempel): Mbler/sngar/bord/soffor/bokhyllor, lampor, tavlor, mattor, stolar, diverse klder, klippa varandras hr
Senast redigerad av Ree81 2017-02-28 kl. 22:50.
Citera
2017-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Nope. Samlare och jgare spenderade kanske 2-3 timmar om dagen till det de behvde, dvs. att jaga, underhlla boendet, preparera mat osv. Resten var fritid. Sknt, va?

Med lite logik kan man d dra slutsatsen att vi kan gra precis samma sak. Det r dock lite kontraintuitivt att frska tnka p det, eftersom man ofta tnker "Men vem ska skta en s stor organisation som ett sjukhus?" eller andra stora, vldigt koordinerade operationer (gruvor, regeringen, vgunderhll, husbyggande). Saken r den att dessa massiva organisationer kan underhllas rtt ltt med, ja, lika mnga personer som jobbar p ett sjukhus idag. Det r bara det att dessa personer inte ens utgr 0.1% av den stadens/samhllets befolkning. I genomsnitt blir det allts ett minimalt antal minuter per person, som allts krvs fr att skta t.ex. ett stort sjukhus.

I slutndan har vi nd bara skalat ner den dr 2-3 timmarsdagen som krvs fr verlevnad ordentligt med hjlp av teknologin. Vad den ligger p exakt vet jag inte, men inte r det mer n 1 timme i genomsnitt.

Dessa saker gr utmrkt att gra sjlv (hus var kanske inte ett s bra exempel): Mbler/sngar/bord/soffor/bokhyllor, lampor, tavlor, mattor, stolar, diverse klder, klippa varandras hr

hmm s vi alla ska dela p tex. doktorsjobbet s blir det bara ngon sekund vi behver vara doktor per person?
Citera
2017-03-01, 10:29
Medlem
Citat:

Fetstilta lter som...jobb?
Citera
2017-03-01, 11:31
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
hmm s vi alla ska dela p tex. doktorsjobbet s blir det bara ngon sekund vi behver vara doktor per person?
Nnnej.

Jag bor i Ume. Vi har ett stort sjukhus med skert 1000+ anstllda. Ume har 100.000+ personer, men sjukhuset tcker nog flera hundra tusen personer. Det r ca: 300 personer p varje heltidsanstlld som behvs. 1000*8=8000 timmar. Utbilda 5% av befolkningen som sjukhuset tcker s kan de g till jobbet 2 timmar per dag en viss period av deras liv, sg mellan r 20-40. Det r dremot flera gnger s mycket som "genomsnittet" som du tar upp (inte ngra sekunder, men dremot ngra minuter), s de "arbetar upp" hela deras livs arbete p dom 2 timmarna per dag i 20 r.

Sen behver de inte jobba mer, om de inte vill sklart.

Och igen, jobb leder till skador. Skador leder till strre sjukhus. Det r inte osannolikt att pfrestningen p sjukhusen minskar med 50%+ om jobb frsvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Fetstilta lter som...jobb?
Haha, jobbigt kanske, men jobb r ngot som har en ln.
Citera
2017-03-01, 17:19
Medlem
Citat:

Jaha jo nog kan vi g tillbaks till sgenldern. Men du skrev ju att det inte skulle behvas. jag vilja se dig jaga och samla ihop mat och ved osv fr dagen en januaridag i kirunafjllen i -40 grader
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in