• 5
  • 6
2017-02-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Alltså, visst kan man producera saker lokalt för att få saker och ting effektivt. Men, när man inte har jobb har man: Fritiiiiiiiiiiiid.

Att bygga ett hus är bara en omöjlighet idag för att man inte har tid. Min farbror byggde ett typiskt 2-våningshus själv med sin familj. Tog ett par månader en sommar på 70-talet. Höll hela livet (dog 2016). Med det sagt är detta bara mina spekulationer, så det är inte som om det är mer än mina åsikter om vad vi bör göra.

Men när det börjar bli "mer effektivt" att producera saker i kina istället för lokalt så förstår man att något är fel. Problemet är frakten. Sakerna fraktas med fossila bränslen, och ju mer du samfraktar, desto mindre blir frakten för den specifika saken. Fraktskepp är stora av en anledning.

Vi har lokal stål- och malmproduktion på plats i Sverige, och jag har aldrig försökt påstå att man ska göra sånt privat. Varken det eller medicinproduktion. Däremot är dessa jobb, som faktiskt krävs för att upprätthålla ett modernt samhälle, mindre än 1% av jobben.

Utbilda en hel stad i närheten av gruvan till att bli gruvarbetare. Hur många minuter per vecka behöver varje invånare jobba? Ens en timme? Och detta för att tillgodogöra produktionen för hela landet. Nej, du behöver inte en gruva på din bakgård.

Så länge man har majoriteten av all produktproduktion inom ett land eller det ungefärliga området så behöver inte naturen ta stryk. Det går rent tekniskt att transportera allt som krävs mha. eldrivna fordon.

Däremot finns alltid undantag, såsom väldigt energikrävande maskiner, t.ex. traktorer. Men... igen så är jobben och effektiviteten det som ställer krav på bonden. Utnyttjar bonden inte fossildrivna fordon så går effektiviteten ner till normala nivåer... nivåer där själva jorden faktiskt inte tar stryk. Med dagens "permasommar" så utarmas jorden vi producerar mat på från alla ämnen som krävs för att odla mat där. Efter ett antal år går det inte odla mat där, och man överger platsen.

Men visst, vill ni inte överge er hyperlyx som ni faktiskt lever i, för ett mer tillbakadraget och lugnt liv, där det inte alltid är sån press på att ha och skaffa jobb/utbildning osv. så behöver ni inte det. Jag ser världen som "sjuk". Sjuk på det sätt att vi inte har ett hållbart leverne. Jord utarmas. Klimatet tar stryk. Haven försurnas. Och allt detta i accelererande takt.

En dag tar drömmen slut.

jag vill påpeka att även jag tycker det är en sjuk värld vi lever i. Och hatar all dena överkonsumtion. Men saken är den att det du pratar om att jobba i en timme per dag är en total omöjlighet... visst kan man jobba som anställd en timme per dag. Men då måste man ju "jobba" kanske ytterligare 14-16 timmar efter det för att fixa en massa andra olika saker för att få vardagen att gå runt.
Citera
2017-02-28, 22:47
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
jag vill påpeka att även jag tycker det är en sjuk värld vi lever i. Och hatar all dena överkonsumtion. Men saken är den att det du pratar om att jobba i en timme per dag är en total omöjlighet... visst kan man jobba som anställd en timme per dag. Men då måste man ju "jobba" kanske ytterligare 14-16 timmar efter det för att fixa en massa andra olika saker för att få vardagen att gå runt.
Nope. Samlare och jägare spenderade kanske 2-3 timmar om dagen till det de behövde, dvs. att jaga, underhålla boendet, preparera mat osv. Resten var fritid. Skönt, va?

Med lite logik kan man då dra slutsatsen att vi kan göra precis samma sak. Det är dock lite kontraintuitivt att försöka tänka på det, eftersom man ofta tänker "Men vem ska sköta en så stor organisation som ett sjukhus?" eller andra stora, väldigt koordinerade operationer (gruvor, regeringen, vägunderhåll, husbyggande). Saken är den att dessa massiva organisationer kan underhållas rätt lätt med, ja, lika många personer som jobbar på ett sjukhus idag. Det är bara det att dessa personer inte ens utgör 0.1% av den stadens/samhällets befolkning. I genomsnitt blir det alltså ett minimalt antal minuter per person, som alltså krävs för att sköta t.ex. ett stort sjukhus.

I slutändan har vi ändå bara skalat ner den där 2-3 timmarsdagen som krävs för överlevnad ordentligt med hjälp av teknologin. Vad den ligger på exakt vet jag inte, men inte är det mer än 1 timme i genomsnitt.

Dessa saker går utmärkt att göra själv (hus var kanske inte ett så bra exempel): Möbler/sängar/bord/soffor/bokhyllor, lampor, tavlor, mattor, stolar, diverse kläder, klippa varandras hår
Senast redigerad av Ree81 2017-02-28 kl. 22:50.
Citera
2017-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Nope. Samlare och jägare spenderade kanske 2-3 timmar om dagen till det de behövde, dvs. att jaga, underhålla boendet, preparera mat osv. Resten var fritid. Skönt, va?

Med lite logik kan man då dra slutsatsen att vi kan göra precis samma sak. Det är dock lite kontraintuitivt att försöka tänka på det, eftersom man ofta tänker "Men vem ska sköta en så stor organisation som ett sjukhus?" eller andra stora, väldigt koordinerade operationer (gruvor, regeringen, vägunderhåll, husbyggande). Saken är den att dessa massiva organisationer kan underhållas rätt lätt med, ja, lika många personer som jobbar på ett sjukhus idag. Det är bara det att dessa personer inte ens utgör 0.1% av den stadens/samhällets befolkning. I genomsnitt blir det alltså ett minimalt antal minuter per person, som alltså krävs för att sköta t.ex. ett stort sjukhus.

I slutändan har vi ändå bara skalat ner den där 2-3 timmarsdagen som krävs för överlevnad ordentligt med hjälp av teknologin. Vad den ligger på exakt vet jag inte, men inte är det mer än 1 timme i genomsnitt.

Dessa saker går utmärkt att göra själv (hus var kanske inte ett så bra exempel): Möbler/sängar/bord/soffor/bokhyllor, lampor, tavlor, mattor, stolar, diverse kläder, klippa varandras hår

hmm så vi alla ska dela på tex. doktorsjobbet så blir det bara någon sekund vi behöver vara doktor per person?
Citera
2017-03-01, 10:29
Medlem
Citat:

Fetstilta låter som...jobb?
Citera
2017-03-01, 11:31
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
hmm så vi alla ska dela på tex. doktorsjobbet så blir det bara någon sekund vi behöver vara doktor per person?
Nnnej.

Jag bor i Umeå. Vi har ett stort sjukhus med säkert 1000+ anställda. Umeå har 100.000+ personer, men sjukhuset täcker nog flera hundra tusen personer. Det är ca: 300 personer på varje heltidsanställd som behövs. 1000*8=8000 timmar. Utbilda 5% av befolkningen som sjukhuset täcker så kan de gå till jobbet 2 timmar per dag en viss period av deras liv, säg mellan år 20-40. Det är däremot flera gånger så mycket som "genomsnittet" som du tar upp (inte några sekunder, men däremot några minuter), så de "arbetar upp" hela deras livs arbete på dom 2 timmarna per dag i 20 år.

Sen behöver de inte jobba mer, om de inte vill såklart.

Och igen, jobb leder till skador. Skador leder till större sjukhus. Det är inte osannolikt att påfrestningen på sjukhusen minskar med 50%+ om jobb försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Fetstilta låter som...jobb?
Haha, jobbigt kanske, men jobb är något som har en lön.
Citera
2017-03-01, 17:19
Medlem
Citat:

Jaha jo nog kan vi gå tillbaks till sgenåldern. Men du skrev ju att det inte skulle behövas. jag vilja se dig jaga och samla ihop mat och ved osv för dagen en januaridag i kirunafjällen i -40 grader
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in