Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
För att det lät tramsigt att bygga sin diet på 2 kg kvarg om dagen. Därför fiskade jag efter någon vidare motivering till varför just kvarg är så bra, av ren nyfikenhet. T.ex. har ägg annars lika mycket protein per 100 g som kvarg. Men det måste väl finnas någon motivering till varför just 2 kg kvarg är optimalt? Känns spontant som att man skulle gå miste om mycket näringsämnen, men jag är inte så påläst på kvarg, så du kanske vet bättre i.o.m. att du kom med förslaget.
Jag menar inte att man ska äta 2 kilogram kvarg varje dag och ingenting annat, utan det är bara ett exempel på hur lättillgänglig en viss mängd protein kan vara. Man kan, som jag redan nämnt, blanda kvargen med frukt eller bär. Man kan också äta en massa grönsaker vid sidan om för att få i sig ordentligt med vitaminer, mineraler och fiber. Om man bara vill äta 1 kilogram kvarg, så kan man få resterande 100 gram protein från andra källor (ägg, tonfisk, hamburgare eller vad tusan som helst). Det är bara att kombinera sin fantasi med sina näringskunskaper. Du bestämmer själv. Du behöver inte äta kvarg överhuvudtaget, utan det är bara ett förslag.
Citat:
Kyckling har å andra sidan typ 22 g protein per 100g. Dock typ 150 kcal. Så i slutändan blir det väl ungefär lika mycket protein per kcal. Har själv käkat en del kyckling det senaste, men ska kanske testa kvarg isf.
Om du gillar kyckling och har inte lust att tillaga det själv, rekommenderar jag det här:
http://www.kronfagel.se/aktuellt/minutkyckling
50 gram protein per paket. Inte illa, va? Verkar finnas i de flesta ICA-butiker.