2017-03-01, 11:41
Medlem
kuddenchristos avatar
Ät 2 kilogram kvarg med sötningsmedel, så är problemet löst. Snabbt, gott, enkelt, tidssparande och relativt kalorisnålt (cirka 1200 kcal).
Citera
2017-03-01, 13:14
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Ät 2 kilogram kvarg med sötningsmedel, så är problemet löst. Snabbt, gott, enkelt, tidssparande och relativt kalorisnålt (cirka 1200 kcal).
Finns väl många andra livsmedel som innehåller mer protein än kvarg? Känns lite som en myt att det skulle vara så himla bra.
Citera
2017-03-01, 13:26
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Finns väl många andra livsmedel som innehåller mer protein än kvarg? Känns lite som en myt att det skulle vara så himla bra.
TS är ute efter 200 gram protein. Vad jag beskrev innehåller 200 gram protein. Vad är konstigt?
Citera
2017-03-01, 13:49
Medlem
Citat:

Med 60kcal/100g och 11g protein känns det rätt oslagbart om man inte vill ställa sig och tillaga kyckling.
Citera
2017-03-01, 14:01
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Med 60kcal/100g och 11g protein känns det rätt oslagbart om man inte vill ställa sig och tillaga kyckling.
Och jävligt gott och nyttigt om man blandar med bär eller frukt.
Citera
2017-03-01, 16:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
TS är ute efter 200 gram protein. Vad jag beskrev innehåller 200 gram protein. Vad är konstigt?
För att det lät tramsigt att bygga sin diet på 2 kg kvarg om dagen. Därför fiskade jag efter någon vidare motivering till varför just kvarg är så bra, av ren nyfikenhet. T.ex. har ägg annars lika mycket protein per 100 g som kvarg. Men det måste väl finnas någon motivering till varför just 2 kg kvarg är optimalt? Känns spontant som att man skulle gå miste om mycket näringsämnen, men jag är inte så påläst på kvarg, så du kanske vet bättre i.o.m. att du kom med förslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Kyckling har å andra sidan typ 22 g protein per 100g. Dock typ 150 kcal. Så i slutändan blir det väl ungefär lika mycket protein per kcal. Har själv käkat en del kyckling det senaste, men ska kanske testa kvarg isf.
Citera
2017-03-01, 16:51
Medlem
Citat:
För att det lät tramsigt att bygga sin diet på 2 kg kvarg om dagen. Därför fiskade jag efter någon vidare motivering till varför just kvarg är så bra, av ren nyfikenhet. T.ex. har ägg annars lika mycket protein per 100 g som kvarg. Men det måste väl finnas någon motivering till varför just 2 kg kvarg är optimalt? Känns spontant som att man skulle gå miste om mycket näringsämnen, men jag är inte så påläst på kvarg, så du kanske vet bättre i.o.m. att du kom med förslaget.

Kyckling har å andra sidan typ 22 g protein per 100g. Dock typ 150 kcal. Så i slutändan blir det väl ungefär lika mycket protein per kcal. Har själv käkat en del kyckling det senaste, men ska kanske testa kvarg isf.

Nu är ju kvarg ett kasein protein, så det hjälper mest mot nedbrytning av muskler.
Så det kan man ju ta på kvällen eller morgonen om man nu vill. Annars är det ju mest ett billigt skit-protein.
Citera
2017-03-01, 16:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Nu är ju kvarg ett kasein protein, så det hjälper mest mot nedbrytning av muskler.
Så det kan man ju ta på kvällen eller morgonen om man nu vill. Annars är det ju mest ett billigt skit-protein.
Dessutom är det så gott som helt fritt från andra nutrienter än just protein och då är proteinpulver att föredra imo. Det är billigare och lättare att få i sig. Kvarg är för mig en nödlösning när jag behöver handla ett mellanmål på närmsta ICA, typ.
Citera
2017-03-01, 18:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Hur kollar man upp om ett livsmedel innehåller kasein- eller vassle-protein?

Men är inte kasein bättre för bukfylla under dagen, medan vassle är bättre precis innan eller efter träning? Har t.ex. hört att visa käkar kasein-protein innan de lägger sig för att ta upp proteinet under en längre tidsperiod. Så jag tror inte det är så enkelt så att man kan avfärda kasein helt rakt av, även om vassle stimulerar muskelproteinsyntesen mer än kasein i samband med träning.
Citera
2017-03-01, 19:45
Medlem
Citat:

kvarg är betydligt lättare för plånboken iaf. 1KG kostar 20 på lidl.
Citera
2017-03-02, 10:18
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Jag menar inte att man ska äta 2 kilogram kvarg varje dag och ingenting annat, utan det är bara ett exempel på hur lättillgänglig en viss mängd protein kan vara. Man kan, som jag redan nämnt, blanda kvargen med frukt eller bär. Man kan också äta en massa grönsaker vid sidan om för att få i sig ordentligt med vitaminer, mineraler och fiber. Om man bara vill äta 1 kilogram kvarg, så kan man få resterande 100 gram protein från andra källor (ägg, tonfisk, hamburgare eller vad tusan som helst). Det är bara att kombinera sin fantasi med sina näringskunskaper. Du bestämmer själv. Du behöver inte äta kvarg överhuvudtaget, utan det är bara ett förslag.

Citat:
Om du gillar kyckling och har inte lust att tillaga det själv, rekommenderar jag det här:

http://www.kronfagel.se/aktuellt/minutkyckling

50 gram protein per paket. Inte illa, va? Verkar finnas i de flesta ICA-butiker.
Citera
2017-03-02, 10:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Hur kollar man upp om ett livsmedel innehåller kasein- eller vassle-protein?

Men är inte kasein bättre för bukfylla under dagen, medan vassle är bättre precis innan eller efter träning? Har t.ex. hört att visa käkar kasein-protein innan de lägger sig för att ta upp proteinet under en längre tidsperiod. Så jag tror inte det är så enkelt så att man kan avfärda kasein helt rakt av, även om vassle stimulerar muskelproteinsyntesen mer än kasein i samband med träning.
Kasein är ett protein som tas upp långsammare av kroppen och är en del av samma process som vassleproteinet, d v s det är en restprodukt av framställning av olika mejeriprodukter och finns ursprungligen alltså i mjölk. I dagsläget är väl dock kvarg så pass populärt och lönsamt att vissa mejerier primärt tillverkar detta. Kasein är dock cancerogent enligt vissa studier. Har inte dessa i huvudet, men det diskuteras i denna tråd bl a. (FB) Stora Tråden om Proteinpulver - Med Guide/FAQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in