2017-02-27, 12:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Det verkar vara lika världen över så det du säger verkar vettigt. Min coach har gett mig rådet att ta ca 50 g proteinpulver direkt efter träningen och det motsvarar nog runt 40 gram rent protein skulle jag tro. Har precis börjat för ett par dagar sen så det ska bli intressant att se om det hjälper. För att nämna lite om trådstarten så är det tufft att få i sig 200 gram protein i maten dagligen om man inte har en duktig tjej eller är intresserad själv av mat och näringslära.

Äh, det behöver inte vara avancerat. Man kan laga käk som är lätt att äta med. Jämför t ex kokta ägg och stekta ägg. Stekta kan du äta dubbelt så många av då det mättar mycket mindre. Sen behöver det inte vara gormetmåltider heller. Släng upp 500 g nötfärs i stekpannan, salta och peppra så har du 100 g protein där för 30-40 spänn och är rätt lätt att äta.
Citera
2017-02-27, 14:04
Medlem
Nu har du ju fått en del svar på din fråga, men jag undrar varför du måste äta 200g per dag? Tror du att du bygger mer muskelmassa då? Ja ja studier säger si och så, men allvarligt talat hur många blir inte bara feta i stället när dom tvingas äta så pass mycket?
Hur många får inte problem med magen dessutom genom att äta så där stora mängder. Protein i överdrift kan ju även leda till sjukdomar, och göra så att tumörer växer snabbare.
Ställer mig frågande om överätandet gör mer skada än nytta.
Citera
2017-02-27, 19:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ett vanligt ägg innehåller väl kring 5-6 g protein? Så 3 ägg kan väl inte ge 25 g protein? Eller är jag helt ute och cyklar?
Ett vanligt ägg kanske. Skulle förtydligat: brunchägg XL är det jag trycker i mig. Inga vaktelägg precis.
Citera
2017-02-27, 19:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Nu har du ju fått en del svar på din fråga, men jag undrar varför du måste äta 200g per dag? Tror du att du bygger mer muskelmassa då? Ja ja studier säger si och så, men allvarligt talat hur många blir inte bara feta i stället när dom tvingas äta så pass mycket?
Hur många får inte problem med magen dessutom genom att äta så där stora mängder. Protein i överdrift kan ju även leda till sjukdomar, och göra så att tumörer växer snabbare.
Det behöver inte innebära överätande eller stora mängder mat. Du äter ju egentligen bara bättre eftersom du äter färre (snabba) kolhydrater.

Hur många äter inte pizza, kebab, hamburgare och liknande där du t.o.m. har ett högre kalorinnehåll men långt sämre näringsinnehåll. Du har vitt bröd eller deg. Du har massor med dåligt fett. Du har socker. För att inte tala om alla övriga tillsatser. Där kan vi snacka om överätande.

Äter du enligt mitt exempel får du i dig det du behöver med fokus på lite extra protein. Inga snabba kolhydrater. Inget socker. Inga tillsatser. Något som varje tränande man eller kvinna bara mår bra av.
Citera
2017-02-28, 14:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Precis som du säger, studier säger si och så, men överlag känner det som man har bättre odds att lägga på sig lite kvalitativ massa om man riktar in siktet på att äta lite för mycket protein kontra för lite. Att man skulle bli fet beror knappast primärt på proteinintaget, och sjukdomar överdramatiserar du en smula.
Citera
2017-02-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Precis som du säger, studier säger si och så, men överlag känner det som man har bättre odds att lägga på sig lite kvalitativ massa om man riktar in siktet på att äta lite för mycket protein kontra för lite. Att man skulle bli fet beror knappast primärt på proteinintaget, och sjukdomar överdramatiserar du en smula.

Nej man blir inte fet av 200 gram protein, men vem äter bara protein lixom?

Nej jag överdramatiserar inte sjukdomar. Kolla här https://www.youtube.com/watch?v=5LDc5TxOcvA
Citera
2017-02-28, 14:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nej man blir inte fet av 200 gram protein, men vem äter bara protein lixom?

Nej jag överdramatiserar inte sjukdomar. Kolla här https://www.youtube.com/watch?v=5LDc5TxOcvA

Man kan enkelt styra sin macrofördelning. Dessutom tror jag inte du förstår din egen källa.
Citera
2017-02-28, 14:56
Medlem
Citat:
Man kan enkelt styra sin macrofördelning. Dessutom tror jag inte du förstår din egen källa.

Visst räkna du dina macros
Vad är det med min källa som jag inte förstår? Du har ju inte ens sett hela videon än så kom tillbaka när du sett den.
Citera
2017-02-28, 15:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Visst räkna du dina macros
Vad är det med min källa som jag inte förstår? Du har ju inte ens sett hela videon än så kom tillbaka när du sett den.

200 g protein är ca en tredjedel av dagsbehovet kalorier, antagligen närmare en fjärdedel om man vill bygga lite muskler och har smått överskott. Man behöver inte direkt ge avkall på att äta god, praktisk eller billig mat för att uppnå detta.

Din länk är ett klipp på två timmar, du får väl specificera lite mer exakt vad du vill ha sagt med det här? Jag skummade genom studien som det länkades till i beskrivningen av klippet och där verkar det inte finnas någonting relevant i alla fall.
Citera
2017-02-28, 15:47
Medlem
Citat:
200 g protein är ca en tredjedel av dagsbehovet kalorier, antagligen närmare en fjärdedel om man vill bygga lite muskler och har smått överskott. Man behöver inte direkt ge avkall på att äta god, praktisk eller billig mat för att uppnå detta.

Din länk är ett klipp på två timmar, du får väl specificera lite mer exakt vad du vill ha sagt med det här? Jag skummade genom studien som det länkades till i beskrivningen av klippet och där verkar det inte finnas någonting relevant i alla fall.

Börja kolla 12:20 in i videon.
Citera
2017-02-28, 15:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Att man ska hålla kolhydrat och protein lågt för att vara i ketos, och? Vem har sagt att TS har som mål att vara i ketos eller att han ens följer en sån diet?
Citera
2017-02-28, 16:05
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Riktigt så enkelt är det inte, och det säger dom ju båda två.
Kan hålla med om att det känns aningen overkill att ha ett så pass högt intag, men att endast högre intag protein kan leda till sjukdomar tror jag inte riktigt på om man sköter kosten i övrigt, samt tränar och framförallt inte stressar och utsätter sig själv för gifter osv.
Men visst, att käka 200 gr om dagen är för de allra flesta helt onödigt.
Senast redigerad av MuscleShark 2017-02-28 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in