2017-02-26, 22:51
Medlem
Notera även att den smått överdrivna rekommendationen på 2 g protein/kg kroppsvikt i så fall är viktigare under viktnedgång (deff).

Under ett modest överskott har man ändå draghjälp av de extra kalorierna från övriga makronutrienter.
Förutsatt att viktuppgången för TS är långsam men ändå stadig behöver vederbörande inte hetsa i sig 200 g fullvärdigt protein/dag.
Citera
2017-02-26, 23:17
Medlem
rejmans avatar
Enkelt.

Ägg+keso till frukost 30g P

250g kyckling till lunch 60g

Shake som mellanmål 30g

250g kyckling till middag 60 g

kvällsmat - 250g kvarg och valfritthittepå 25-40g

ca200g protein utan att ens kämpa för det och då har jag inte räknat med protein från ris/havre/pasta/whatever. Men det räcker ju säkert med 170-180 protein också. Kroppen bryter inte ner muskler så himla fort ändå.

Edit: 2g/kv är ju bara ett tumregel, speciellt vid deff.
Citera
2017-02-27, 05:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
För att det är jobbigt att trycka i sig tillräckligt med mat för att uppnå makro/micronutrienter på 2 mål mat, vilket är det OP har problem med.
Sedan kan man väl inte ta upp hur mycket protein per mål heller. Eller iaf efter träning har jag hört att kring 30 g proteinpulver (20 g protein) är optimalt och mer inte hjälper.
Citera
2017-02-27, 05:07
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Frukost
3 ägg (omelett) 25 g
1 vassleshake 25 g

Lunch
200 g kyckling 50 g
Sallad
Ris 3 g

Mellis
Proteinshake 25 g
En näve nötter 10 g

Middag
200 g Köttfärsbiff 50 g
Sötpotatis 2 g
Sallad

Kvällsmål
Kaseinshake 25 g

215 gram protein
Ett vanligt ägg innehåller väl kring 5-6 g protein? Så 3 ägg kan väl inte ge 25 g protein? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2017-02-27, 06:17
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ett vanligt ägg innehåller väl kring 5-6 g protein? Så 3 ägg kan väl inte ge 25 g protein? Eller är jag helt ute och cyklar?
Håller med, ett stort ägg kan innehålla upp till 7 g protein så 5-6 g per ägg är närmare sanningen.
Var någon som förslog ris. Har läst en del om proteiner och kalorier den sista tiden och ris är en bra källa om man behöver mycket kalorier, innehåller ca 10 ggr mer kcal per 100 g än tex potatis.
Tror de flesta här inte vill ha extra kalorier sen att ris också innehåller en massa annat onyttigt vet vi ju redan.
Citera
2017-02-27, 06:19
Medlem
7g per ägg har jag läst. Med extra stora ägg kanske han närmar sig 25g..

Mina omeletter med 3 ägg en iklippt korv å 200g blandade bönor borde ligga bra till. 😊
Citera
2017-02-27, 08:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Håller med, ett stort ägg kan innehålla upp till 7 g protein så 5-6 g per ägg är närmare sanningen.
Var någon som förslog ris. Har läst en del om proteiner och kalorier den sista tiden och ris är en bra källa om man behöver mycket kalorier, innehåller ca 10 ggr mer kcal per 100 g än tex potatis.
Tror de flesta här inte vill ha extra kalorier sen att ris också innehåller en massa annat onyttigt vet vi ju redan.
10 ggr låter mycket. Gjorde en snabb googling och hittade att 100 g ris innehåller 130 kcal och 100 g potatis 85 kcal. Och vad är det för onyttigt ris innehåller, trodde det var en ganska standard neutral basrätt?
Citera
2017-02-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Nu är jag ju emot proteinhets och allt vad det heter, men då jag tränar tungt och ofta vore det ju synd att inte få ut det mesta av sin träning.

Tränar ca 4 ggr i veckan, väger 100 kg och enligt de flesta modeller bör jag få i mig ca 200 g protein per dag. Hur lyckas man utan att "småäta" tonfisk, lax, kyckling, bönor varannan timme?! Jag kommer nog inte upp över 120 g protein per dag och då dricker jag även proteintillskott.

Blir 2-3 måltider per dag, Keso till mellanmål, Whey efter träning. Mer än så orkar jag inte äta liksom. Då räknar jag med att köttet hamnar högst på ca 40 g /måltid..

Hur äter ni andra och hur är formen/muskeltillväxten?

What? Mitt problem är snarare att jag inte vill hamna över kaloribalans.

Äter du bara 200g kött per måltid? Det är för lite.

Vanlig dag för mig:
Frukost: 30g protein, ca 500 kcal. Ska jag direkt på kundmöte kör jag en shake med proteinpulver och malda havregryn. Hinner jag äta hemma blir det antingen gröt med shake eller äggröra på 5 ägg.
Lunch: 300g proteinkälla (ca 60g prot) med ris/pasta/potatis
Shake efter gymmet: 25g protein
Middag: Samma som lunch
Läggdags: Proteinshake

Ca 200g protein/dag är absolut inga problem.
Citera
2017-02-27, 09:25
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
10 ggr låter mycket. Gjorde en snabb googling och hittade att 100 g ris innehåller 130 kcal och 100 g potatis 85 kcal. Och vad är det för onyttigt ris innehåller, trodde det var en ganska standard neutral basrätt?
Kollade ett par sidor och jämförde olika basvaror som ris potatis och pasta, nutrion facts. Ska leta upp den igen och se om jag hittar den.
Det riset de äter här i asien fick jag fram att det var ca 200 kcal/100 g i ris och ca 25 kcal/100 g sweet potato men oavsett om siffrorna skiljer så är riset outstanding högst. Sen innehåller ris en hel del arsenik och andra ämnen vi inte vill ha för mycket av. Detta går att avhjälpa en del om man blötlägger riset över natten och häller av det innan kokning.

Nu tror jag inte mängderna arsenik och andra metaller är så farligt om man äter ris en gång i veckan. Ris innehåller även en anseelig mängd socker och kan säga att här (i Asien) är diabetes otroligt vanligt. Förutom att de äter ris 3 ggr/dag så har de en del socker i allt möjligt här men även de fattigaste åker på diabetes och det sägs att en av anledningarna är just den stora mängden ris de äter.

Jag undviker ris så långt jag kan.
Citera
2017-02-27, 10:00
Medlem
Citat:
Sedan kan man väl inte ta upp hur mycket protein per mål heller. Eller iaf efter träning har jag hört att kring 30 g proteinpulver (20 g protein) är optimalt och mer inte hjälper.

Det är en gammal skröna som tydligen fortfarande har svårt att dö.

Finns en uppsjö diverse diskuterande artiklar och andra skrivelser som kullkastar detta - eller snarare påvisar att det inte finns några akademiska belägg för att "30 gram är en övre gräns per måltid". Några lyckas till och med sammanfatta det rätt bra:

http://www.burnthefatinnercircle.com/members/393.cfm
http://www.josefrakichfitness.com/ar...limit-per-meal
Citera
2017-02-27, 10:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kroppen tar upp allt protein du äter. Vart 30 gram per måltid kommer ifrån, har nog med proteinsyntesen att göra. Att 20-40 gram protein efter träningen stimulerar proteinsyntesen maximalt (40 gram om du tränat fler muskelgrupper), att tillföra mer protein ger inte en större proteinsyntes, dock så tar kroppen fortfarande upp det.
Citera
2017-02-27, 12:09
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kroppen tar upp allt protein du äter. Vart 30 gram per måltid kommer ifrån, har nog med proteinsyntesen att göra. Att 20-40 gram protein efter träningen stimulerar proteinsyntesen maximalt (40 gram om du tränat fler muskelgrupper), att tillföra mer protein ger inte en större proteinsyntes, dock så tar kroppen fortfarande upp det.
Det verkar vara lika världen över så det du säger verkar vettigt. Min coach har gett mig rådet att ta ca 50 g proteinpulver direkt efter träningen och det motsvarar nog runt 40 gram rent protein skulle jag tro. Har precis börjat för ett par dagar sen så det ska bli intressant att se om det hjälper. För att nämna lite om trådstarten så är det tufft att få i sig 200 gram protein i maten dagligen om man inte har en duktig tjej eller är intresserad själv av mat och näringslära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in