• 1
  • 2
2017-02-25, 11:58
Medlem
elastikmandens avatar
Vi tillhör ju alla denna ras, i evolutionens tiderna, vi är alla "människodjur", med samma grundbehov, men med så otroligt olika förutsättningar för att få dem uppfylld, beroende på var på jorden vi befinner oss. Hur skulle man kunna ändra på det, så att alla har samma förutsättningar för att leva ett rikt och meningsfullt liv? Hur skulle man kunna "jämka" villkoren? Är det vår brist på "visdom"? Intelligens kan man mäta, men det handlar ju också enbart på förutsättningar?
😮
Citera
2017-02-25, 12:50
Medlem
Citat:
Är det vår brist på "visdom"? Intelligens kan man mäta, men det handlar ju också enbart på förutsättningar

Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Förtydliga.
Citera
2017-02-25, 12:54
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Tillhör samma art, men inte samma ras.
Citera
2017-02-25, 14:16
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TsarenSvikerAldrig
Tillhör samma art, men inte samma ras.
Det är något av det jag aldrig har accepterat, på trots av olika uppfattningar inom olika vetenskaper. Vi är en art, tillhörande samma arg ras: och Homo Sapiens S. jag tror på detta: ( wiki ) "Vissa biologer använder än idag begreppet men samtida forskning har visat att på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser, varför begreppet ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans.[4][5][6] Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är rent ovetenskapligt.[7][8] En studie har dock visat att ungefär hälften av antropologerna vid tillfrågade universitetsfakulteter accepterar rasbegreppet inom arten Homo sapiens.[9]) Så därför anser jag att det är bristen på visdom, som gör att människor har så olika förutsättningar. Men hur skall man kunna ändra på det?
😐
Citera
2017-02-25, 18:08
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nej, vi tillhör inte alls alla homo sapiens sapiens. Australienegrerna är bara homo sapiens. Dock har alla mina inlägg i ämnet raderats här på flashback. Inga varningar inga tillsägelser. Saken får uppenbarligen inte diskuteras.
Citera
2017-02-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
...på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser...
På ett genetiskt plan är det större skillnader mellan de olika människoraserna än mellan hundraser. Finns det inte hundraser heller menar du?
Citera
2017-02-25, 21:39
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, vi tillhör inte alls alla homo sapiens sapiens. Australienegrerna är bara homo sapiens. Dock har alla mina inlägg i ämnet raderats här på flashback. Inga varningar inga tillsägelser. Saken får uppenbarligen inte diskuteras.

Förlåt, för ev. missuppfattningar och felskrivning. Jag skrev tråden i tåget på mobilen. Och ja, jag förstår inte vad du menar, kan du förtydliga?

"vi tillhör inte alls alla homo sapiens sapiens. Australienegrerna är bara homo sapiens."

Och dessa är människor som du har hittat på själv?

Min fråga var om man kunde jämna ut begreppet? Att varför det är så stor skillnad på hur människor lever?

Egoism? Man vill inte dela med sig av de resurser man har, och att man stjäl resurser från dem som har sämre förutsättningar?

Att det finns två världar som är uppdelade i "öst och väst", vad beror det på? Intelligins, visdom, eller ren egoism? Egoism från dem av rasen, som tror sig vära bättre? Än alla dem som får lida?
Citera
2017-02-25, 21:45
Medlem
Citat:
På ett genetiskt plan är det större skillnader mellan de olika människoraserna än mellan hundraser. Finns det inte hundraser heller menar du?
Det är främst på det genetiska planet man kan se skillnader mellan olika människoraser människogrupper eller kalla det vad som helst.
Ta ett genetiskt test på dig själv och se hur många och vilka genetiska grupper du har arv ifrån.
Snacket om hundar är inte intressant då dessa selekteras in för olika uppgifter av människor, fått plågsamma näsor, rinnande ögon och för korta ben mm.
Citera
2017-02-25, 22:14
Medlem
elastikmandens avatar
Det finns så många paralleller:

https://www.google.se/search?q=fatti...bZuzOAdkUzLKM:

https://www.google.se/search?q=fatti...hOtGN_gx06upM:

Jag behöver inte att dra flera än så. Är det människors brist på visdom, eller är det brist på att att vissa inte har förutsättningar att komma till tals?

Jag tycker inte om att man delar in Homo S S i dessa två läger. Och min fråga är; varför man gör det?

Det kanske beror på att vi är så jävla korkade, än i dag, så vi måste kriga, plundra, och bete os som monster? Det är för mig just brist på visdom.

Varför kan vi inte acceptera att vi inte är en särskild speciell varelse, när det handlar om intelligens?

Jag tror att det finns arter som är mycket mer intelligenta än "os".

http://natgeo.se/djur/havsdjur/valar...alars-beteende

http://www.wwf.se/raddahaven/havskam...haven-r-i-kris

Om man bara hade haft möjligheten att översätta det som havets däggdjur vill säga, då kanske de hade kunnat förmedla den visdom som "vi" fattas?
Citera
2017-02-25, 22:37
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:

Hundraser är framavlade av människan. Alla hundar härstammar från samma ras: Varg...
Citera
2017-02-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Hundraser är framavlade av människan. Alla hundar härstammar från samma ras: Varg...
Du verkar inte förstå skillnaden mellan art och ras. Då är det inte heller konstigt att du inte accepterar människoraser.
Citera
2017-02-25, 22:47
Medlem
elastikmandens avatar
Så min stora fråga är: Vad är arter, och vad är raser? För mig, är en art, någonting inom samma ras?

Olika varianter?

Så att om han till höger hade fått samma förutsättningar som han till vänster, hade han kunnat utvecklats likadant.

Då kanske han hade varit en framgångsrik tandläkare, fotograf, eller haft möjlighet att försörja sig själv?

https://www.google.se/search?q=fatti...hOtGN_gx06upM:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in