• 1
  • 2
2017-02-25, 23:08
Medlem
elastikmandens avatar
En ras: Homo Sapiens Sapiens, fiskar, kräldjur, ryggradslösa varelser, varg, valar.

Men egentligen tillhör alla däggdjur också samma ras, och här kommer då arterna in:

https://www.google.se/search?q=alla+...3W7QHypqKqVNM:

Även dem som inte räknas som "däggdjur" har samma början. Så vad är det som gör somliga så otroligt dominerande? Brist på visdom?
Citera
2017-02-27, 16:52
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Det är något av det jag aldrig har accepterat, på trots av olika uppfattningar inom olika vetenskaper. Vi är en art, tillhörande samma arg ras: och Homo Sapiens S. jag tror på detta: ( wiki ) "Vissa biologer använder än idag begreppet men samtida forskning har visat att på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser, varför begreppet ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans.[4][5][6] Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är rent ovetenskapligt.[7][8] En studie har dock visat att ungefär hälften av antropologerna vid tillfrågade universitetsfakulteter accepterar rasbegreppet inom arten Homo sapiens.[9]) Så därför anser jag att det är bristen på visdom, som gör att människor har så olika förutsättningar. Men hur skall man kunna ändra på det?
😐
Rent logiskt borde raser finnas eftersom hur skulle annars nya arter kunna uppstå? Det går ju knappast över en natt, först blir det bara en annan ras och till slut när olikheterna är så stora blir det en ny art. Om raser inte finns hos människor, hur kommer det sig då att människor som levt tiotusentals år separerade ser också annorlunda ut, det borde väl innebära en annan ras per definition?
Senast redigerad av sparrow1 2017-02-27 kl. 16:58.
Citera
2017-02-28, 17:16
Medlem
Tebeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Så min stora fråga är: Vad är arter, och vad är raser? För mig, är en art, någonting inom samma ras?

Du talar om någonting som du inte har en aning om. Homo sapiens är en art, inte en ras
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniska.

Det finns olika definitioner på ordet ras. Underart används ibland synonymt med ras.

Taget ur wikipediaartikeln om underart:
Citat:
Inom zoologin delas en art upp i underarter när arten innehåller separata evolutionära utvecklingslinjer. Det vill säga att olika populationer av samma art är åtskilda så att det uppkommer genetiska skillnader mellan populationerna, men där skillnaderna inte är större än att en hane och en hona från var sin underart fortfarande kan få fertil avkomma. Åtskillnaden av populationerna är ofta av geografisk eller ekologisk karaktär som exempelvis ett hav eller en öken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Underart

Ta nu och applicera denna nyvunna kunskap på oss människor. Säker på att du inte kan dela in oss i olika underarter?
Citera
2017-03-01, 23:58
Medlem
NoseTicss avatar
Löjligt att separera människor med raser. Jag ser verkligen ingen skillnad på människor.

Jag tror världens problem kommer att lösas när forskare utvecklar ett dödligt virus som aktiveras om den inte registrerar empatiaktivitet i hjärnan. (Delvis bara hos psykopater).

Människor som inte är psykopater kan ju ändå vara kapabla till makabra handlingar, fast det beror antagligen för att de har blivit manipulerade av psykopater eller blivit psykiskt sjuka.

Ni som ser människor i raser, bör ta hänsyn till att era insikter kan jämföras med galenskap.
Citera
2017-03-02, 22:42
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoseTics
Löjligt att separera människor med raser. Jag ser verkligen ingen skillnad på människor.

Jag tror världens problem kommer att lösas när forskare utvecklar ett dödligt virus som aktiveras om den inte registrerar empatiaktivitet i hjärnan. (Delvis bara hos psykopater).

Människor som inte är psykopater kan ju ändå vara kapabla till makabra handlingar, fast det beror antagligen för att de har blivit manipulerade av psykopater eller blivit psykiskt sjuka.

Ni som ser människor i raser, bör ta hänsyn till att era insikter kan jämföras med galenskap.
Ja, så enkelt kunde det förmuleras, tack för den!👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in