2017-02-20, 01:44
Medlem
Ingen som har tagit upp on/off.

Hur låg dom till i näringskedjan. Nu bara off.
Citera
2017-02-20, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Fler aktörer = mer prispress = bättre priser till oss konsumenter.

Marknaden är mer global än någonsin. Butiker måste konkurera med Kina-kopiar från Deal Extreme men även andra med kvalitét.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Hört talas om internet? Butiker känns så 90-tal.
Kul att stå där som en idiot med en säljare som flyger på en.

Har aldrig handlat på MM, det är någonting i butikerna som får mig att vilja vara någon annanstans.

Vitvaror vill jag ibland handla i butik. Men då blir det riktiga affärer som Elon.

Men ja, elektronikbutiker kan ge en känslan av att vakna upp bakfull på en turkisk basar, unndvikes i det längsta.
Citera
2017-02-20, 02:57
Medlem
Om det nu stämmer att det är sålt och till norrbaggar så har de nu två av de största aktörerna. Elgiganten ägs ju också av oljebaronerna i norr. Kan väl aldrig vara samma ägare?
Citera
2017-02-20, 04:42
Medlem
Om Mediamarkt försvinner minskar prispressen och vi kan räkna med höjda priser.

Mediamarkt hade bättre utbud, support och service än de andra
så detta är bara negativt.
Blir mindre intressant att köpa i butik nu.
Citera
2017-02-20, 05:18
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Om Mediamarkt försvinner minskar prispressen och vi kan räkna med höjda priser.

Mediamarkt hade bättre utbud, support och service än de andra
så detta är bara negativt.
Blir mindre intressant att köpa i butik nu.
Tycker det har varit mindre intressant att handla i butik de senaste 10 åren. På internet finns mängder med recensioner och bra priser, i synnerhet om man beställer inom EU. Det enda jag kan tänka mig att köpa i butik är småprylar av lägre värde och möjligen tillbehör till diverse prylar, men då finns Kjell&Co. som har det mesta. Datorprylar är det Inet om man vill besöka en butik och de har personal som åtminstone vet något till skillnad från de stora elektronikkedjorna. Detsamma gäller de flesta övriga kategorier, det finns alltid specialinriktade butiker som bryr sig om dig som konsument och kan leverera massvis med alternativ.

De enda jag kan tänka mig som verkligen tycker detta är trist och som påverkas av höjda priser är äldre personer och de som fortfarande är nybörjare på internet.
Citera
2017-02-20, 06:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Men ja, elektronikbutiker kan ge en känslan av att vakna upp bakfull på en turkisk basar, unndvikes i det längsta.

Underbar liknelse! Och sedan, när man väl vill ha hjälp på riktigt så ser man inte en jävel i personalen.

-------------------------------------
Jag tyckte ändå att MediaMarkt var en frisk fläkt när de kom, med sitt stora utbud av saker framme att verkligen kunna klämma och känna på. Och ett (hyfsat-) icke-engelskt namn, bara det! Men sedan gick de ner sig snabbt och butikerna kändes bara stökiga.

I slutänden är det bara priset jag tittar på och jag skiter i om det köps på nätet eller vilken butik. Jag är en helt olojal kund. Så tror jag det är för de flesta.

Lite märkligt med detta ryktet är att MMs chefer totalnekar istället för att bara säga "ingen kommentar". Kanske det inte stämmer ändå?
Citera
2017-02-20, 07:06
Medlem
sonpuigs avatar
Det här har vi i branschen vetet om länge att Power (expert) ska lanseras i Sverige igen. Dock var uttåget av MediaMarkt något nytt som det inte skvallrats om.

http://it24.idg.se/2.2275/1.657589/e...erige-comeback
Citera
2017-02-20, 07:08
Medlem
Jaha?.. Tror faktiskt aldrig att jag har handlat hos Media Markt
Brukar inte folk idag handla mycket på internet?
Citera
2017-02-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Det var som det snackades om förut om att Elgiganten skulle överleva längst av dem stora, Siba hade gått i konkurs för länge sen om inte de hade Netonnet som håller dem levande. Hur Elgiganten har pressade priser och överlever förstår jag inte...

Elgiganten överlever dels tack vare deras logistik. Finns mycket pengar att bara där.
Fler företag borde inse hur viktigt logistik är.
Citera
2017-02-20, 08:26
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Framför allt så slipper man massa äckliga förortsblattar som försöker lura på en allt möjligt jävla skräp.
Elgigantens förortsblattar kan också dra år helvete de är fan ännu värre.
här ser alla på elgiganten ut som svenska stekare
Citera
2017-02-20, 09:14
Bannlyst
Bra, good riddance!
Citera
2017-02-20, 09:32
Medlem
Då jag själv varit anställd på MM under längre tid och verkat i deras led så är det ju inte första gången expertryktet sätter igång. Däremot så har jag talat med personer i chefsposition idag som själva söker mer information i ärendet så det kanske inte är omöjligt ändå. Men det är inte klart för än det är klart.

MM problem har alltid varit att dem ser sina anställda som gurkplockare på ICA Maxi, handelslön utan möjlighet att påverka lönen. Inget vinnande koncept om man vill arbeta med försäljning och ha nöjd personal. Hade man istället prioriterat hög kundservice, bonusar till anställda och gott arbetsklimat istället för prisdumpning, höga chefslöner på HK och desperata försök att vinna på att vara sämst hade vi kanske sett ett annat hemelektronik Sverige.

Sörjer inte direkt, skönt att den tyska draken äntligen är nere för räkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in