2017-02-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Visst är det så. Media Markts tidigare butik på Stora Bernstorp i Arlöv, Malmö har legat outhyrd i 3,5 år nu. Det säger en hel del om intresset för fysiska butiker nästan oavsett bransch.

Fast Stora Bernstorp ligger ju otroligt off. De flesta butiker har väl lagt ner där?
Citera
2017-02-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Vem bryr sig om Media Markt? Inget företag vi behöver ha i Sverige.

Fler aktörer = mer prispress = bättre priser till oss konsumenter.
Citera
2017-02-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Suck, då kommer snart lagerrensningarna med "fantastiska" "rea-priser"

Och medelsvensson och Abdullah skyndar och ställer sig i kö för att "tjäna"
en massa stålar

Fram med största skämskudden ni kan hitta gott folk.
Jag kan inte se varför det skulle bli någon större lagerrensning. Det är skillnad när ett företag går i konkurs. Då finns det en konkursförvaltare vars uppgift är att sälja tillgångar för att ge tillbaka pengar till långivare så snart som möjligt. Detta handlar om en försäljning av ett bolag till ett annat. Expert/Power köper hela varulagret av Media Markt. Det enda som kan prisdumpas är udda artiklar som nya ägaren inte vill befatta sig med.
Citera
2017-02-19, 23:20
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Vad synd. Gillade MediaMarkt
Citera
2017-02-19, 23:37
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Fler aktörer = mer prispress = bättre priser till oss konsumenter.

Hört talas om internet? Butiker känns så 90-tal.
Kul att stå där som en idiot med en säljare som flyger på en.

Har aldrig handlat på MM, det är någonting i butikerna som får mig att vilja vara någon annanstans.
Senast redigerad av Tarstan 2017-02-19 kl. 23:40.
Citera
2017-02-19, 23:47
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Hört talas om internet? Butiker känns så 90-tal.
Kul att stå där som en idiot med en säljare som flyger på en.

Har aldrig handlat på MM, det är någonting i butikerna som får mig att vilja vara någon annanstans.
Väldigt intressant, jag är helt tvärtom. Jag vill kunna se och köpa varan samt fråga säljaren (frågar oftast efter samma kille på elgiganten som jag tycker ser saker på samma sätt som mig).

Framförallt är ju en fysisk butik att föredra då man har en annan fysisk person man kan ställa till svars vid eventuellt missnöjen. Men många tycker kanske det är mer bekvämt att skicka ett Email och köra på cosa nostra style

Jag använder mig endast utav tre nätbutiker, Alibaba/xpress , gymgrossisten och ebay. Då jag var lite yngre tyckte jag mer om näthandel då jag tyckte säljare kunde vara jobbiga men med mer pondus är det inget problem längre.

Ni som beställer från internet och framförallt utlandet, om varan strular hur gör ni då? Är utan produkten i tre veckor samt en JÄVLA Krånlig process att skicka tillbaka saker och det tycker jag även det är i Sverige.
Citera
2017-02-20, 00:06
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Expert var väl de första som fick dra sig tillbaka från Sverige i samband med att internethandeln växte?
Undrar vad som får de att tro på bättre tider nu, speciellt när MM inte lyckats vända skutan på 10år.

Speciellt när det inte ligger något värde i själva varunamnet (som heller inte ingår i köpet) utan allt måste re-brandas.

Har inget minne av Power, kanske inte var så utbrett. https://www.svd.se/butikskedjorna-som-forsvann#sida-5
Så har svårt att se att det skulle bli någon "Yes, Power är tillbaka!"-hype, eller speciellt mycket gratis reklam för att Power existerade för 15 år sedan.
Citera
2017-02-20, 00:20
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Ni som beställer från internet och framförallt utlandet, om varan strular hur gör ni då? Är utan produkten i tre veckor samt en JÄVLA Krånlig process att skicka tillbaka saker och det tycker jag även det är i Sverige.
Har bara haft problem med laptops - en köpt på nätet och en i butik. I båda fallen var jag tvungen att skicka det till producenten av laptopen så där spelade det ingen roll. Lika jobbigt i båda fallen.

När det kommer till vitvaror eller andra stora otympliga varor har jag inte haft oturen med strul - men äger inte en bil, så gissar att en seriös ren internetföräljare är effektivare för mig då de troligare har ett väletablerat returneringssystem till dörren, medan en butik säger "kör in den så tittar vi på det". Här gissar jag bara.
Enda gången jag handlar i butik är om jag vill ha eller behöver produkten nu direkt, eller jag råkar se någon reklam för något väldigt billigt. Men 50% av gångerna så finns inte det jag söker i butiken och då har man åkt dit i onödan - spelar ingen roll vilken kedja, det ligger ganska jämnt på 50% finns det inte på lager. Så nej tack.

Just det, har fått öppnade varor också, köpte en router där lösenordsskyddade nätverket "Stina" redan låg på. Sånt händer seriöst aldrig på tex komplett. Komplett har ett stort effektivt centraliserat lager där allt styrs och sker, de har cuttat bort alla klåpare som finns ute i butikerna och minimerar den typen av händelser.

Både alibaba och ebay är ju prylar från utlandet. Bara haft problem med en alibabaförsäljare men var tvungen att skicka tillbaka och hålla på så sket i det och tog smällen. Köper bara saker för under 500-lappen från utomlands ändå av den orsaken.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-02-20 kl. 00:25.
Citera
2017-02-20, 00:27
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Har bara haft problem med laptops - en köpt på nätet och en i butik. I båda fallen var jag tvungen att skicka det till producenten av laptopen så där spelade det ingen roll. Lika jobbigt i båda fallen.

När det kommer till vitvaror eller andra stora otympliga varor har jag inte haft oturen med strul - men äger inte en bil, så gissar att en seriös ren internetföräljare är effektivare för mig då de troligare har ett väletablerat returneringssystem till dörren, medan en butik säger "kör in den så tittar vi på det". Här gissar jag bara.
Enda gången jag handlar i butik är om jag vill ha eller behöver produkten nu direkt, eller jag råkar se någon reklam för något väldigt billigt. Men 50% av gångerna så finns inte det jag söker i butiken och då har man åkt dit i onödan - spelar ingen roll vilken kedja, det ligger ganska jämnt på 50% finns det inte på lager. Så nej tack.

Både alibaba och ebay är ju prylar från utlandet. Bara haft problem med en alibabaförsäljare men var tvungen att skicka tillbaka och hålla på så sket i det och tog smällen. Köper bara saker för under 500-lappen från utomlands ändå av den orsaken.
Faran med vitvaror som strular och dom ska hämta dom, är ju att om är ett såkallat icke garanti ärende får man pynta frakten själv vilket jag tycker är lite riskabelt då det kan röra sig om stora summor (relativt till produkten).

När du säger att 50% av gångerna du besökt en affär och det inte funnits vad du sökt, får man fråga vad det är för produkter du är ute efter?
Om det nu är så att jag vet att jag ska ha en specifik produkt jag hittat på nätet brukar jag kolla lagerstatus i aktuell affär för att sedan åka dit och köpa. Har inte torgskräck så inget problem att vara bland folk, kanske kan vara kul att komma ut också..
Citera
2017-02-20, 00:30
Medlem
Känns som diskussionen hoppar till butik-internet, så jag kommer in här - Men om man är oerfaren? Mediamarkt hjälpte mig kanon med installation osv när jag köpte en bärbar dator, och fick all garanti osv med. Är det inte större risk för strul om man handlar via nätet, dvs dustin? Själv är jag old fashioned om man säger så och föredrar att röra/testa produkten och få all professionell hjälp jag behöver innan jag bestämmer mig för att handla
Citera
2017-02-20, 00:54
Medlem
Butiker är bra att ha. Om man vill köpa något på internet som man vill känna och klämma på så är det bara att gå till butiken och visa stort intresse. Då gör säljaren allt för att du skall köpa, du får känna och klämma hur mycket du vill sedan säger du bara "Jag skall bara sätta över pengar till mitt andra kort" och så lämnar du butiken och beställer på nätet.

Också därför butiker kursar hela tiden. Folk har sedan länge fattat att dom får ett bättre pris på en nätbutik och använder varuhusen som någon sorts kläm och känn front.

EDIT:
Det är bara idioter eller desperata idioter som faktiskt köper i butik.
Citera
2017-02-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Expert var väl de första som fick dra sig tillbaka från Sverige i samband med att internethandeln växte?

Vad jag minns av Expert sålde de nästan bara klockradio och kassetbandspelare till pensionärer. De hade ingen chans. Trots att Norge ligger nära och är så lika Sverige vet inte normännen vad marknaden vill ha. Se bara på kedjan "Enklare Liv". Togs över av norrmän och ändrade hela sortimentet till hjälpmedel till pensionärer. Nu lägger butiker ned. Lika hett som Bubble Tea.

Tyskarna lyssnade i alla fall på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in