Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-20, 18:14
Medlem
leuchdiodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Vad är "ÅF" och "Distar"?

Jag läser det som Återförsäljare och Distributörer
Citera
2017-02-20, 18:37
Medlem
ManJuices avatar
Vare sig man gillar Mediamarkt eller inte påverka detta oss konsumenter negativt i längden.
Det här kommer innebära högre priser, sämre utbud, och sämre reklamationsrättigheter.

Detta för att butikerna som är kvar inser att de får ökad monopol på marknaden och kan ta bort sådant som tidigare gjort dem konkurrenskraftiga.

Jämför bara Webhallen (e-handel) med Elgiganten (butik). Handlar man hos Webhallen räcker det med att man plockat av en tejp på kartongen för att öppet köp-garantin ska sluta gälla, de erbjuder bara att köpa tillbaka produkten till ett reducerat pris. Medans Elgiganten erbjuder "öppet köp" i 30 dagar, där man kan klämma o känna, prova o allt möjligt o ändå få returnera produkten.
Citera
2017-02-20, 19:12
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Vare sig man gillar Mediamarkt eller inte påverka detta oss konsumenter negativt i längden.
Det här kommer innebära högre priser, sämre utbud, och sämre reklamationsrättigheter.

Detta för att butikerna som är kvar inser att de får ökad monopol på marknaden och kan ta bort sådant som tidigare gjort dem konkurrenskraftiga.

Jämför bara Webhallen (e-handel) med Elgiganten (butik). Handlar man hos Webhallen räcker det med att man plockat av en tejp på kartongen för att öppet köp-garantin ska sluta gälla, de erbjuder bara att köpa tillbaka produkten till ett reducerat pris. Medans Elgiganten erbjuder "öppet köp" i 30 dagar, där man kan klämma o känna, prova o allt möjligt o ändå få returnera produkten.
Det kommer i så fall en ny aktör Expert/Power in på marknaden.
Citera
2017-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Jag håller med dig i stort. Däremot tycker jag att det är bra att du inte får bryta förpackningen. Hur kul är det att få använda grejer när man köper nytt? För Elgiganten säljer naturligtvis dessa produkter som nya i nästa led.
Citera
2017-02-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det kommer i så fall en ny aktör Expert/Power in på marknaden.

Vadå "i så fall".
Idiot.
Det bygger på att en ny aktör VILL in på marknaden.
I ett längre perspektiv och i det långa loppet är det sämre med mindre konkurrens. Nästa gång när Power ev lägger ner, tror du att det per automatik står någon ny på tur?
Istället för att en ny aktör tar över MM vore det dubbelt så bra om både Power och MM funnits på marknaden, tillsammans.
Citera
2017-02-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag håller med dig i stort. Däremot tycker jag att det är bra att du inte får bryta förpackningen. Hur kul är det att få använda grejer när man köper nytt? För Elgiganten säljer naturligtvis dessa produkter som nya i nästa led.

Får du en "ny" produkt märkbart använd är det ju inte svårare än att du lämnar tillbaka den till Elgiganten och plockar ut en annan.
Citera
2017-02-20, 20:39
Medlem
För många år sen köpte en kompis en mobil på Mediamarkt. Det var pixelfel så han ville byta. Det enda svaret han fick var att det inte var deras problem utan att han fick vända sig till tillverkaren i Asien. Sedan dess har jag inte ens sneglat på deras reklam då det varit totalt uteslutet för mig att köpa där. Glad att de lämnar landet.
Citera
2017-02-20, 20:53
Medlem
Så jkla bra! Dom är exakt lika värdelösa som Elgiganten.
Citera
2017-02-20, 21:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jasså? Det är i Sverige de försvann men i Norge hvertfall står de pall stort ännu. Titta här.
https://www.expert.no/finn-butikk/

Kanske något fel på Sveriges regler som gör att den här sortens företag inte överlever här? Jag bara spånar... Och då har Norge 5 års reklamationsrätt istället för 3 som vi har i Sverige, dvs ett stort minus för kedjorna när de kan hävda reklamation, och gör det, i stor utsträckning. Funkar inte garanti så kör konsumenterna med reklamation istället.

Nu är det här ganska många år sen, men minns jag var inne i en expertbutik i Sverige, när en norrman var där och han sa att det var jättebilligt i butiken jämfört med priserna i Norge, då planerade jag att köpa mina kameragrejor i tyskland då det var mycket billigare än i Sverige...
Citera
2017-02-20, 22:13
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Vad är "ÅF" och "Distar"?

ÅF: Återförsäljare, alltså butiker och webhandlare
Distar: Distributörer t.ex Tech Data, Actebis och Ingram Micro. Alltså mellanhanden mellan tillverkare och ÅF. Media Markt köper ju inte t.ex. iPad och iPhone av Apple, de köps från Tech Data och Ingram Micro.
Citera
2017-02-20, 22:45
Lika bra. Handlat 3 produkter där och alla har varit trasiga på något vänster... Min steelseries mus fick jag en ny dock, telefon och högtalare fick jag vända mig till tillverkarna. Billig jävla skit med där dom sätter höga prislappar dom sänkt för o luras med ett lågt pris
Citera
2017-02-20, 23:33
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Via tillverkaren istället.

Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto