2025-07-28, 19:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Får du samma sura smak när IKEA gör exakt samma sak både i Sverige och utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Man lever och man ser mönster. Mediamarkt kommer till Sverige, smäller upp överallt med tanken att gå i förlust för att pressa priserna tills konkurrensen inte klarar av den och ger upp (likt On & Off, Siba osv) för att sen efter konkurrensen lämnat marknaden öka sina egna priser när man har tillräckligt stora marknads andelar gå i plus och ta över. Snacka om att komma in med starka tyska pengar och strypa den lokala svenska företagaren. I efterhand ser det fruktansvärt ut tycker jag som generell svensk medborgare. Kanske bara jag.

I backspegeln ser det hela mycket intressant ut. Elgiganten fortfarande störst o sverige och företag likt Amazon tar över mer och mer generellt.

Nostalgin i mig hatar hur Mediamarkt dödade den lokala On & Off och Siba och sen sticker de giriga jävlarna. Fy fan. Som svensk ägande företag likt dessa hade jag skrikit landsförräderi när tyskarna kommer in och sänker för att sen ändå lämna.

Talar säkert för mycket känslor i en fråga som marknad och pengar men fan lämnar det en viss sur smak i munnen. Jag minns på den tiden tyckte jag om min lokala on & off
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in