Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 15:54
  #1
Avstängd
Sugen prova Open Air Pots

bild:
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=...00x500.jpg&f=1

Vilken jordmix föredras? 60jord 40 cocos? 60jord 40perlite ? annat?

Är dom verkligen bra?

Måste man vattna oftare?

ökar luftfuktigheten?

Inomhus i tält
Citera
2017-02-20, 17:58
  #2
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Bra brickor att ställa krukorna på, tippar på att dom där vill läcka rätt rejält vid varje vattning..
Citera
2017-02-20, 19:45
  #3
Avstängd
Tja, jag kör leca 3-5cm i stora krukorna botten.
Brickor gör ingen nytta i mitt fall.

Ja dom kommer läcka som fan när man vattnar eller?
Någon med erfarenhet?
Citera
2017-02-20, 21:33
  #4
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Tja, jag kör leca 3-5cm i stora krukorna botten.
Brickor gör ingen nytta i mitt fall.

Ja dom kommer läcka som fan när man vattnar eller?
Någon med erfarenhet?

Varför ha leca i botten på en airpot!?
Syresättningen av odlingsmediumet låter som det minsta problemet med en kruka med det namnet...
Leca blandar man ut med jorden, meningslöst att ha leca i botten på en kruka, skapar bara ett utrymme där vatten kan stå stilla och rötterna kan ruttna i utan att jorden kan suga upp vattnet via kapillärkraften.
I en kruka med hål i botten blir det ännu mer meningslöst, bättre maxa utrymmet i krukan med fullgott odlingsmedium.
Citera
2017-02-20, 21:38
  #5
Avstängd
Hejj

Jag ska skippa leca kulor i en öppen kruka.
Det låter jävligt vettigt.
Vilken dåre man är om man inte frågar efter hjälp ibland.


HUR ÄR DET MED VATTNING SEN DÅ?
Citera
2017-02-20, 21:41
  #6
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Hejj

Jag ska skippa leca kulor i en öppen kruka.
Det låter jävligt vettigt.
Vilken dåre man är om man inte frågar efter hjälp ibland.


HUR ÄR DET MED VATTNING SEN DÅ?

Säg att du har 42 stycken 10-liters hinkar så lär du dig rätt snabbt genom att lyfta/känna på en hur mycket vatten den behöver.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2017-02-20 kl. 21:46.
Citera
2017-02-20, 21:47
  #7
Avstängd
Suck vad jobbig du är


Jag kör mitt eget lilla med 6-8 plantor högst.
Mer än hälften av skörden blir åter till nästa odlingar eftersom dom sucks !
Citera
2017-02-21, 05:48
  #8
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Mer än hälften av skörden blir åter till nästa odlingar eftersom dom sucks !

Nu fattar jag ingenting...
Citera
2017-02-21, 14:21
  #9
Medlem
GreenGreens avatar
Grow Bags är ju ytterligare ett alternativ med liknande tänk, fast bra mycket billigare (och guld värt tar ingen plats att förvara). Rotbildningen ska ju bli något grymt av vad jag sett. Om du dessutom vill LST'a dina plantor kan går det ju sy i påsen, slippa ha sönder kanterna på krukan.

Optimala lösningen på mindre ytor då de är anpassningsbara krukor dessutom. Finns i de flesta välsorterade butiker, dock sedvanligt dyrt hos plantagen osv.

EDiT: Du kan även utan problem bygga dessa själv, borrmaskin och hårdplastkrukor. Finns guider på youtube vad man bör tänka på. Onödiga pengar growshopsen vill ha utav grejer man själv lätt drar ihop.
__________________
Senast redigerad av GreenGreen 2017-02-21 kl. 14:27.
Citera
2017-02-21, 17:24
  #10
Avstängd
skönt med era tips.

Jag kommer prova både airpots och dessa tygkrukor.

Själv tror jag att egen borrade kan vara lite för känsligt för rötter kanske?
Dom där airpots är ju lite speciella med hål ut i droppform, de kanske skuggar rötterna bättre ifrån ljus?

Själv tycker jag inte dom är så dyra, och man slipper borra 50hål som en dåre per kruka.
Det får kosta lite, om det blir jävligt bra resultat tycker jag
Jag behöver endast 6st totalt, det blir handla 3st största airpots, och även dom näst största i tyg.

Kommer bli kul testa vilket som fungerar bäst i mitt tält, ja det lär ju skilja även på vilka strains man kör.

En fråga:
I tygpotsen ska jag köra dom med leca i botten eller utan?

Rötterna lär må jävligt bra av dessa krukor? massor syre
Citera
2017-02-21, 22:06
  #11
Medlem
GreenGreens avatar
Saxa hans bra idé men gör det i ett snyggare utförande. Finns airpots i vanlig butik eller enbart grow shops? Beställer aldrig från det sistnämnda. Men jag gillar att sysselsätta mig med såna projekt haha.

I grow bagsen kör du jordmix rakt ner, du vill ha en schysst stabil grund för krukan och minimera vältrisken.

Använd grow bagen sist, dvs sista omplanteringen. Tror inte det är kul att försöka omplantera en bag till en större.

EDiT: Massor av syre ja, kolla in grow bags på youtube så får du se hur fint rotsystemet ser ut. Kolla om det går att plantera om från mindre till större, osäker på den.
__________________
Senast redigerad av GreenGreen 2017-02-21 kl. 22:08.
Citera
2017-02-22, 16:53
  #12
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
I grow bags dra 25% sand i bottenlagret så står dom hur stadigt som helst.
3 liter jord / 1 liter sand sen jord eller jordblandning i resten av krukan.
Samma problem där, vatten rinner ut vid vattning + har du större bags så blir dom jobbiga att lyfta till och från badkaret vid vattning.
Bägge typerna gör sig enligt mig bäst i växthus eller om du hittar underlägg i bra storlek med tillräckligt hög kant / alternativt odlar i ett våtutrymme.
Det finns så många parametrar att trimma i en odling att syresättning för rötterna är ofta ett ganska litet problem - t:ex extra co2 har mångdubbelt mer påverkan på slutskörden än vad mer luft till rötterna har.
I slutändan så handlar det mycket om försäljningsargument med liten verklighetsförankring, det är trots allt ett ogräs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback