Citat:
Ursprungligen postat av
srinivasa
Det är inte alls självklart, eller ens sant, att logiska påståenden i allmänhet är avgörbara.
Nej, det tror jag inte heller att jag påstått. Men okej, låt mig omformulera mig. Självklart kan datorer avgöra logiska påståendens giltighet, givet att påståendena är logiska och avgörbara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arepo
I den andra meningen införs det nya begreppet "avstå", vilket du inte tar hänsyn till i din formalisering. Alltså, "att inte avstå kött" är uppenbarligen inte ekvivalent med "att inte inte äta kött" i naturligt språk. Läran du söker är kort och gott semantik.
Det var faktiskt någonting jag tänkte på när jag startade tråden. Jag förstår din invändning, men är det inte samma andemening?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Korrekt. I själva verket gäller frågan hur negationen distribuerar över olika satsdelar, såsom subjekt, predikat och objekt. Att tolka negationen till satsen "jag vill att du äter kött" som "jag vill att du icke äter kött" är lika absurt som att tolka den som "alla utom jag vill att du äter kött", "jag vill att alla utom du äter kött", "jag vill att du äter precis alla ting utom kött" eller "jag vill att du gör allt möjligt med kött utom att äta det".
Nu dubbelnegeras samma del i satsen, vilket borde göra att den även distribueras över samma satsdelar?