• 1
  • 2
2017-02-17, 01:29
Medlem
miss-fires avatar
Hej på er!
Behöver bolla lite funderingar med er.

Har en 16-årig innekatt, som har kronisk diarré sedan ca 3år tillbaka. Hon får hypo-allergenicfoder, forti flora och ibland canikur. Hon blir aldrig riktigt bra i magen, men ibland är det bättre och ibland sämre. Man har tagit alla möjliga prover, men allt ser jättebra ut.

För ca en vecka sedan började hon läcka avföring och ett par dagar senare märkte jag att hon hade analsäcksinflammtion. Tyvärr han de spricka innan vi han in till veterinären, men nu har hon fått hjälp i alla fall. Hon luktar inte heller lika illa längre.

Men hon läcker fortfarande avföring. Hon står på antibiotika sen o måndags, hon äter och dricker bra, hon tvättar sig ofta, men hon verkar lite hängig och har magrat.

Vad kan avföringsläckaget bero på? Är det en biverkning från analsäcksinflammationen?

Känner mig orolig över henne, samtidigt så är hon snart 17år och vet att jag har henne på lånad tid numera. Men hon är generellt pigg och busar fortfarande.

Vore otroligt tacksam för lite input. Kan säga att jag inte har försäkring på henne, för när jag skaffade henne hade man bara det på fina raskatter. Det blev heller aldrig aktuellt att skaffa det, då hon har FORL och ett stort blåsljud.

Må väl!
Citera
2017-02-17, 01:33
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Hej på er!
Behöver bolla lite funderingar med er.

Har en 16-årig innekatt, som har kronisk diarré sedan ca 3år tillbaka. Hon får hypo-allergenicfoder, forti flora och ibland canikur. Hon blir aldrig riktigt bra i magen, men ibland är det bättre och ibland sämre. Man har tagit alla möjliga prover, men allt ser jättebra ut.

För ca en vecka sedan började hon läcka avföring och ett par dagar senare märkte jag att hon hade analsäcksinflammtion. Tyvärr han de spricka innan vi han in till veterinären, men nu har hon fått hjälp i alla fall. Hon luktar inte heller lika illa längre.

Men hon läcker fortfarande avföring. Hon står på antibiotika sen o måndags, hon äter och dricker bra, hon tvättar sig ofta, men hon verkar lite hängig och har magrat.

Vad kan avföringsläckaget bero på? Är det en biverkning från analsäcksinflammationen?

Känner mig orolig över henne, samtidigt så är hon snart 17år och vet att jag har henne på lånad tid numera. Men hon är generellt pigg och busar fortfarande.

Vore otroligt tacksam för lite input. Kan säga att jag inte har försäkring på henne, för när jag skaffade henne hade man bara det på fina raskatter. Det blev heller aldrig aktuellt att skaffa det, då hon har FORL och ett stort blåsljud.

Må väl!

Tyvärr låter det väldigt illa, ser hon ut att må dåligt annars? Men 17 år är ändå rätt mycket för en katt
Citera
2017-02-17, 01:39
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Tyvärr låter det väldigt illa, ser hon ut att må dåligt annars? Men 17 år är ändå rätt mycket för en katt

Nä hon ser inte allt för hängig ut, utan är gärna med som vanligt, äter och dricker bra.

Hon har ju haft väldigt ont i rumpan av analsäckarna och visar att hon har ont i bland, men inte som tidigare.

Självklart om hon blir för krasslig, så måste jag ju låta henne få somna in, för hon ska absolut inte behöva lida.
Citera
2017-02-17, 01:48
Medlem
soligts avatar
Citat:
Nä hon ser inte allt för hängig ut, utan är gärna med som vanligt, äter och dricker bra.

Hon har ju haft väldigt ont i rumpan av analsäckarna och visar att hon har ont i bland, men inte som tidigare.

Självklart om hon blir för krasslig, så måste jag ju låta henne få somna in, för hon ska absolut inte behöva lida.

Jag har själv katt som också oförsäkrad, hon är 18 år och haft henne i 3år kanske. Så förstår vad jobbigt det måste vara..
Men ett minne du inte vill ha är att se när hon blir avlivad, då råder jag att gå ut ur rummet.
Citera
2017-02-17, 01:57
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Jag har själv katt som också oförsäkrad, hon är 18 år och haft henne i 3år kanske. Så förstår vad jobbigt det måste vara..
Men ett minne du inte vill ha är att se när hon blir avlivad, då råder jag att gå ut ur rummet.

Nä det är verkligen ingen höjdare. Har redan tagit bort en katt och mådde fruktansvärt pissigt efteråt. Samtidigt känner jag att när det är dags för min nuvarande katt, så vill jag vara med. Hon är en riktig mattegris och hatar veterinären. Jag ska försöka få veterinären att göra det hemma hos mig, då missen blir oerhört stressad hos veterinären. Vet att vissa kliniker erbjuder detta.
Citera
2017-02-17, 02:13
Medlem
soligts avatar
Citat:
Nä det är verkligen ingen höjdare. Har redan tagit bort en katt och mådde fruktansvärt pissigt efteråt. Samtidigt känner jag att när det är dags för min nuvarande katt, så vill jag vara med. Hon är en riktig mattegris och hatar veterinären. Jag ska försöka få veterinären att göra det hemma hos mig, då missen blir oerhört stressad hos veterinären. Vet att vissa kliniker erbjuder detta.

Åhh fan det är smart, för katter är ju inte det lättaste att transportera. Men ett sånt beslut hoppas jag att få slippa personligen.. Såg mitt ex när hon avlivade hennes katt, och tänkte att det där vill inte jag ha som sista minne...
Citera
2017-02-17, 06:34
Medlem
Myrtens avatar
Gjort allt? även bukultraljud nyligen? Tänker tumörer.... Tänker även virus (FIV, FeLv, FIP....).

Det låter inte så bra, det gör det ju inte...

EDIT: Kollat pankreasenzymer och B12? Om bukspottskörteln är skadad kan de må hyfsat iaf på tillskott av enzymer och B12. For life och dyrt, men iaf....
Senast redigerad av Myrten 2017-02-17 kl. 06:43.
Citera
2017-02-17, 11:09
Medlem
Citat:
Då måste jag säga tvärtemot. Just när det sker är det hjärtskärande och man förebrår sig själv för det man gör.
Men det man gör när man stannar kvar är att skänka djuret en sista trygghet och inte nog med det så har jag varit med varenda gång jag avlivat ett djur och när det fått sjunka in så är det bara bra minnen.

Sedan vill jag återgå till trådstarten.
Jävligt dålig ursäkt att påstå att man inte försäkrade vanliga katter på den tiden.
Min första, egna katt, skaffade jag 1988. Den blev påkörd med inre blödningar som påföljd och tack vare försäkringen så blev det ingen större kostnad.
Så, jag vet inte om jag köper det skitargumentet.
Oavsett så är det ditt ansvar, TS. Du väljer själv om du vill försäkra eller inte. Allt jag bryr mig om är djuren och om ägarna ändå tar sitt ansvar så är det inte mitt problem om de är försäkrade eller inte.

Vad gäller katten så ska den bli bra efter en kortare tid. I ditt fall borde du märkt en förbättring vilket gör att jag ber dig att ringa och rådfråga veterinären. För även om katten inte har ont så mår den jävligt dåligt enbart pga att den inte är så renlig som den vill vara.
Citera
2017-02-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Då måste jag säga tvärtemot. Just när det sker är det hjärtskärande och man förebrår sig själv för det man gör.
Men det man gör när man stannar kvar är att skänka djuret en sista trygghet och inte nog med det så har jag varit med varenda gång jag avlivat ett djur och när det fått sjunka in så är det bara bra minnen.

Jag håller med dig. Jag har varit med och kommer vara med igen när den tiden kommer. Jag vill vara med katten som ju är en familjemedlem. Skänka lite trygghet och låta kisse höra min röst och känna min doft. Som du säger... trygghet.
Citera
2017-02-17, 15:25
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Avliva katten för helvete.
Och du är veterinär och har koll på min katt? Du tror inte jag snackade med dem i måndags, i fall hon kunde tänkas lida, ha ont och om det är slutet nu? Om då veterinären säger nej, tror allt kan bli bra och att hon tyckte katten verkade må rätt så bra, speciellt efter att ha blivit rengjord och smärtlindrad. Hennes åsikt väger betydligt tyngre än ditt jävla autismsvar.

Hoppas du tänker lika om din morsa eller ungar blir dålig. Avliva de för helvete! Idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Gjort allt? även bukultraljud nyligen? Tänker tumörer.... Tänker även virus (FIV, FeLv, FIP....).

Det låter inte så bra, det gör det ju inte...

EDIT: Kollat pankreasenzymer och B12? Om bukspottskörteln är skadad kan de må hyfsat iaf på tillskott av enzymer och B12. For life och dyrt, men iaf....
Veterinären trodde det kunde vara en tarmbakterie som hette något jäkligt komplicerat på t och nu har hon svarat väldigt bra på antibiotikan, så det ger ju ett visst hopp. Avföringen är betydligt bättre och mindre läckage.

Idag är hon kanonpigg och har tryckt i sig en hel räkpåse sen igår.

Tänkte jag ska lämna avföringsprover, så de får analysera och kolla hur det ser ut.

Tack för bra tips! Jag blir väldigt tacksam för det.
Citera
2017-02-17, 15:34
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers

Sedan vill jag återgå till trådstarten.
Jävligt dålig ursäkt att påstå att man inte försäkrade vanliga katter på den tiden.
Min första, egna katt, skaffade jag 1988. Den blev påkörd med inre blödningar som påföljd och tack vare försäkringen så blev det ingen större kostnad.
Så, jag vet inte om jag köper det skitargumentet.
Oavsett så är det ditt ansvar, TS. Du väljer själv om du vill försäkra eller inte. Allt jag bryr mig om är djuren och om ägarna ändå tar sitt ansvar så är det inte mitt problem om de är försäkrade eller inte.

Vad gäller katten så ska den bli bra efter en kortare tid. I ditt fall borde du märkt en förbättring vilket gör att jag ber dig att ringa och rådfråga veterinären. För även om katten inte har ont så mår den jävligt dåligt enbart pga att den inte är så renlig som den vill vara.

Du det var veterinären som så till mig när jag vaccinerade henne som kattunge, att det inte var någon idé att försäkra en huskatt. Jag litade ju på vad hon sa och antog att hon visste vad hon pratade om. Sen har jag utan problem kunnat betala hennes vård ändå, då hon nästan aldrig varit sjuk. Det var när hon fick FORL och de hade en försäkring inte täckt i alla fall.

Jag har ett kattkonto där jag sätter in någon hundralapp varje månad till henne, till just veterinärvård. Kollar jag rent krasst på det, så har jag betalat betydligt mindre utan försäkring och ett kattsparande istället. Man behöver inte vara en oansvarig ägare, bara för att man inte har försäkring.

Hon mår bättre. Väldigt mycket bättre idag och det märks stor skillnad.

Självklart är man väl med när ens djur måste avlivas. För mig betyder hon allt, så jag vill att hon får känna sig lugn och trygg.
Citera
2017-02-17, 17:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Bra att din kisse svarar på behandling.

Men borde man inte tagit avföringsproverna innan hon fick antibiotika? De kommer ju inte bli rättvisande nu.

En annan sak, att ge en hel påse räkor är definitivt inte bra. Ett par stycken på sin höjd, bara som godis. Det är alldeles för salt mat och har inte heller rätt sammansättning näringsmässigt.

Den dagen det blir dags att avliva gör du helt rätt i att vara med och absolut bäst är att få det gjort i hemmet. Det är nervöst varje gång en gammal katt blir sjuk, ska det bli nu eller ej... Vi håller tummarna det dröjer länge än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in