2017-02-21, 21:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Min plan är att försöka äga min bostad tills den dagen jag pensionerar mig så jag så småningom kan ge bort den till mina barn eller barnbarn, det är min tanke. Vi får se.
Sprider ju också en del av månadslönen.. runt 5% varje månad på börsen som buffert kortsiktigt(ISK fonder) och 5% till min pension långsiktigt(ISK/fonder) och jag äger en del fysiskt guld som jag började köpa 2004. Summan på bolånet är ca 120% på en årslön kvar.

Men du hyr billigt.. Vad är nackdelen av att betala på lån och amortering istället för hyra, är det eventuell räntehöjning/risk som inte gör det värt det?

Äga inkomstbringande fastigheter/boendeytor kommer nog alltid att vara the shit oavsett tid och rum. Att på något vis ha beläggning för att kunna hyra ut till 1-2 personer kommer att räcka i krisläge. Och det är kommande projekt här.

Jag har bättre avkastning på börsen än vad bostadsmarknaden ger, vissa år rejält mycket bättre till och med. Ser noll fördelar med att satsa pengar och binda dem i fast egendom som kan bli ett rent helvete att kliva ur i en vikande marknad...

Risken är hög och potentialen låg enligt min åsikt, räntorna har redan bottnat och prisökningarna verkar ha stagnerat i det närmaste, om inte annat sätter människors disponibla inkomst snart stopp för hur mycket bankerna vågar låna ut.
Citera
2017-02-21, 22:57
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har bättre avkastning på börsen än vad bostadsmarknaden ger, vissa år rejält mycket bättre till och med. Ser noll fördelar med att satsa pengar och binda dem i fast egendom som kan bli ett rent helvete att kliva ur i en vikande marknad...

Risken är hög och potentialen låg enligt min åsikt, räntorna har redan bottnat och prisökningarna verkar ha stagnerat i det närmaste, om inte annat sätter människors disponibla inkomst snart stopp för hur mycket bankerna vågar låna ut.
Vad har du haft för årlig avkastning och hur har du investerat? Kortfattat.
Citera
2017-02-22, 09:59
Medlem
Det kanske är lätt att tro att bostäder är den heliga gralen för att tjäna pengar i dagens lågränteperiod. Men det är inget som kommer att vara i evighet. Varje dag kommer vi närmare kraschen.

Ska jag se lite historiskt, så köpte jag en bostadsrätt på 80-talet och sålde den tre år senare med ca 20% förlust. Jag köpte ett annat hus lite senare som jag kostade på en del och sålde tio år senare med kanske 30% förlust, om man räknar in rep-kostnader. Det hus jag har idag har visserligen dubblat eller tredubblat sitt värde, men det är ju i den här extrema perioden och det kan när som helst vända ned.

Ett par bekanta sålde sitt gamla hus i början på nittiotalet och byggde nytt. De hade alla lån oplacerade när räntan över en natt blev 500%.... De fick lämna allt och hade plötsligt skulder på 1,5 miljoner och ingen bostad. Det tog många, många år med existensminimum och skuldsanering innan de var på fötter igen. Så säker är är den bombsäkra bostadsmarknaden...
Citera
2017-02-22, 10:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Ett par bekanta sålde sitt gamla hus i början på nittiotalet och byggde nytt. De hade alla lån oplacerade när räntan över en natt blev 500%.... De fick lämna allt och hade plötsligt skulder på 1,5 miljoner och ingen bostad. Det tog många, många år med existensminimum och skuldsanering innan de var på fötter igen. Så säker är är den bombsäkra bostadsmarknaden...
Fast 500% var det ju bara i några dagar. Det var ju ingen som fick betala 500% ränta på sitt bolån just då. Genomsnittsräntan låg ändå mellan 10-15% i början på 90-talet vilket faktiskt var norm för den tiden och även under 80-talet.

Annars håller jag med dig i övrigt.
Citera
2017-02-22, 10:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Precis samma är det ju faktiskt med aktier. Det finns en stor risk där med i en vikande marknad.

Sedan har jag svårt att tro att börsen gett dig bättre avkastning om du tar hänsyn till din egna boendekostnad, för att jag förmodar att du bor i hyresrätt?

Fastigheter har slagit allt de senaste 20 åren men jag håller med dig om att det ser mörkare ut framöver. Jag tror vi har slagit i taket nu för hur mycket en bostad kan kosta.
Citera
2017-02-22, 10:57
Medlem
Jag tror inte på investering i bostad som man själv bor i, för det ska bli värt får man troligtvis bli låst i bostaden hela livet. För om man ska sälja köpa nytt kostar ändå nya bostad lika mycket om man inte nedgraderar sig.

Men bostäder för rena investeringar kan vara mycket bra avkastning om man prickar in rätt.
Citera
2017-02-22, 11:16
Medlem
julepumlans avatar
Fastigheter är svårt att göra bra profit på såvida man inte kan handla utan lån. (nu menar jag inte sin egen bostad).
Bedriver du Fastighets handel med lån bör du utan problem kunna få samma avkastning i ett tråkigt bolag på börsen. Problemet är att det är svårt att få låna en-två miljoner till aktieköp.
Citera
2017-02-22, 12:38
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:

Du har helt rätt i det resonemanget. Bostadsmarknaden är grovt korrelerad med reallöner på medellång-lång sikt. Det finns ingen som helst möjlighet att en lägenhet i en större stad lämpad för 2 individer med medelinkomst, kan gå från dagens extrema nivåer på säg 3 miljoner styck, till 6 miljoner de kommande 10 åren, ifall reallöneökningen på 2.5% håller i sig.

Istället borde lägenheten likt reallönen öka med 28% + den extra hävstång du erhåller till följd av dessa procent.

Nu har vi dock en glödhet marknad, och med en disponibel inkomst i storstäderna vilken jag skattar till typ 300k/hushåll(medianen för svenska hushåll är 272k för samboende utan barn, SCB), så lär marknaden redan idag vara väldigt känslig för ränteökningar.

Rimligt Scenario där det kanske på nytt blir köpläge:

En väl diversifierad portfölj kommer aldrig vara känslig för en sådan sak givet att man har lite koll på vad man sysslar med.
Citera
2017-02-22, 18:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Precis samma är det ju faktiskt med aktier. Det finns en stor risk där med i en vikande marknad.

Sedan har jag svårt att tro att börsen gett dig bättre avkastning om du tar hänsyn till din egna boendekostnad, för att jag förmodar att du bor i hyresrätt?

Fastigheter har slagit allt de senaste 20 åren men jag håller med dig om att det ser mörkare ut framöver. Jag tror vi har slagit i taket nu för hur mycket en bostad kan kosta.

Aktier till skillnad från bostad ger riskspridning om man vill, möjligheten finns helt enkelt inte med en bostad. Det är all in som gäller där.

Självklart ger börsen mig bättre avkastning och riskspridning. Egentligen är "börsen" fel uttryck, jag har (mestadels genom fonder) värdepapper på alla kontinenter utom arktis och antarktis :-)

Fastigheter har verkligen inte slagit allt de senaste 20 åren, jag köpte exempelvis swedbank för 27 kronor, 750% upp hittills på den investeringen och över 40% direktavkastning - tror inte jag säljer de aktierna någonsin - rena sparbössan.

Alterntivet till att bo i billig hyresrätt vore att belåna sig och köpa dyr bostadsrätt eller villa, bara avgiften skulle kosta mer än vad jag betalar i hyra varje månad....
Citera
2017-02-22, 18:37
Medlem
Citat:
Aktier till skillnad från bostad ger riskspridning om man vill, möjligheten finns helt enkelt inte med en bostad. Det är all in som gäller där.

Självklart ger börsen mig bättre avkastning och riskspridning. Egentligen är "börsen" fel uttryck, jag har (mestadels genom fonder) värdepapper på alla kontinenter utom arktis och antarktis :-)

Fastigheter har verkligen inte slagit allt de senaste 20 åren, jag köpte exempelvis swedbank för 27 kronor, 750% upp hittills på den investeringen och över 40% direktavkastning - tror inte jag säljer de aktierna någonsin - rena sparbössan.

Alterntivet till att bo i billig hyresrätt vore att belåna sig och köpa dyr bostadsrätt eller villa, bara avgiften skulle kosta mer än vad jag betalar i hyra varje månad....

Inte 40% direktavkastning. Men 40% YOC däremot. Men hursomhelst en fin investering annars håller jag också med dig om att aktier är totalt överlägset bostäder som investering
Citera
2017-02-22, 18:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Inte 40% direktavkastning. Men 40% YOC däremot. Men hursomhelst en fin investering annars håller jag också med dig om att aktier är totalt överlägset bostäder som investering

Årets utdelning / inköpskostnad är väl = direktavkastning? Aktierna köpte jag när swedbank krisade runt 08 eller om det var 09?
Citera
2017-02-22, 18:54
Medlem
Citat:
Årets utdelning / inköpskostnad är väl = direktavkastning? Aktierna köpte jag när swedbank krisade runt 08 eller om det var 09?

Nä direktavkastning är utdelningens storlek procentuellt i förhållande till aktuell kurs. YOC (yield on cost) är hur mycket utdelning du får i förhållande till din anskaffningskurs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in