• 1
  • 2
2017-02-13, 12:26
Medlem
Jag skulle vilja räkna ut mina totala tillgångar och skulle vilja ha lite vägledning kring vad som skall räknas med och vad som inte bör räknas. Jag vill gärna kunna få fram en rättvis och samtidigt aktuell siffra mest för att kunna jämföra med mig själv med historiska/framtida värden.

Ungefär så här hade jag tänkt:

Tillgångar:
+Samtliga tillgångar på mina konton + kontanter
+Samtliga Aktie/Fond-innehav
+Beräknat värde på min fastighet (om jag skulle sälja idag)
+Beräknat värde på mina fordon (om jag skulle sälja idag)
+Samtliga tillgångar hos Min Pension + eget pension-spar

Möjliga Skulder:
- Bolån
- Studielån
- Billån
- Övr lån
- Vinstskatt vid försäljning av alla tillgångar

Eftersom jag för tillfället är skuldfri borde Summan av alla tillgångar ovan - vinstskatten vara hur mycket jag är god för för tillfället. Frågan är om jag skall räkna detta i SEK eller US$ eller annan valuta?

Det jag har valt att hålla utanför är
+ Samtliga lösöre samt div. Samlingar
+ Kommande arv
+ Kommande inkomster samt utdelningar

Bör lösören räknas in i tillgångar?

Sedan är jag medveten om att mycket av de tillgångar jag har idag är bundna i fasta tillgångar likt boende/fordon/pension som jag inte vill eller kan röra. Egentligen är det bara tillgångarna i de översta två punkterna som jag har direkt access till. Att enbart räkna dessa som sina tillgångar känns enligt mig rätt felaktigt. Dessutom är det nyttigt för mig att se en helhetsbild över ekonomin och inse hur stor eller liten del en specifik del har. Hur tänker/räknar ni? Har jag missat något?
Citera
2017-02-13, 13:29
Medlem
Conceptions avatar
Jag hade nog inte räknat med vinstskatt om jag hade gjort en egen uppskattning.

Skälet till detta är att jag på min villa har gjort en hel del förbättringar som innebär att jag har massvis med kvitton för att kunna göra avdrag på min vinstskatt. Därav så blir den väldigt svår att beräkna.

Frågan jag istället skulle ställa mig själv i din situation "Varför det viktigt att kunna jämföra dina ekonomiska tillgångar i framtiden?" Är ekonomiska tillgångar så enormt viktigt för dig?

Finns det tillgångar som man inte kan sätta en siffra på?
Citera
2017-02-13, 13:38
Medlem
Tänker ungefär som TS, har dock i min "excel"-fil en Tillgångsnetto både med och utan pensionstillgångar.

Ska man vara petig bör man ju (om man räknar med dom öht) skriva ned dom med skatten som kommer av att man tar ut dom.

Vidare så kan man ju resonera rätt mycket kring hur man ska värdera ffa fordon men även fastigheter/bostadsrätter o.s.v. Där har jag på fordonssidan praktiserat inköp minus nedskrivning per år - tror jag skriver av på 5 år och tenderar oftast gå plus när jag säljer/byter, känns som en trygghet att hålla nere värdena helt enkelt.

Rimligt är det såklart att ta med vinstskatt på fastigheter, men det har jag inte heller gjort av någon anledning - klart tänkvärt - vid en realisation av värdet så utlöses ju en skatt onekligen.
Citera
2017-02-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Frågan jag istället skulle ställa mig själv i din situation "Varför det viktigt att kunna jämföra dina ekonomiska tillgångar i framtiden?" Är ekonomiska tillgångar så enormt viktigt för dig?

Enormt viktigt och enormt viktig, om jag ändå har ett färdigt Excel-dokument som jag uppdaterar månatligen så är det ju rätt intressant att se denna utveckling över tid. Jag kan ju bla se trender och se när jag når en 4% withdrawalrate och se hur mina olika situationer över sikt påverkar. Så jag får nog säga att det är väldigt viktigt för mig att få fram en så korrekt siffra som möjligt. Sedan att jag idag inte har någon superviktig användning för den må vara hänt.

Citat:

Tänker ungefär som TS, har dock i min "excel"-fil en Tillgångsnetto både med och utan pensionstillgångar.

Ska man vara petig bör man ju (om man räknar med dom öht) skriva ned dom med skatten som kommer av att man tar ut dom.

Vidare så kan man ju resonera rätt mycket kring hur man ska värdera ffa fordon men även fastigheter/bostadsrätter o.s.v. Där har jag på fordonssidan praktiserat inköp minus nedskrivning per år - tror jag skriver av på 5 år och tenderar oftast gå plus när jag säljer/byter, känns som en trygghet att hålla nere värdena helt enkelt.

Rimligt är det såklart att ta med vinstskatt på fastigheter, men det har jag inte heller gjort av någon anledning - klart tänkvärt - vid en realisation av värdet så utlöses ju en skatt onekligen.

Även jag har en summa för varje månad där jag inte räknar med pensioner och prisökningar på bostad. Här har jag räknat med inköpspriset för bostad men sedan kontinuerligt ökat på denna siffra vid renovering etc, dock ingen värdeökning kopplat till marknaden.

Denna siffra är den som jag historiskt följt men pga hur bostadsmarknaden sett ut senaste 10 åren blir den missvisande och jag har insett att totala tillgångar även om de till stora delar är fiktiv talar om mer kring när jag passerar olika milstolpar, när jag beräknas kunna gå i pension etc.

Bra poäng med beskattningen på pensionen, den hade jag missat.

Vad det gäller fordon, har jag precis som du en avskrivning i form av värdeminskning varje månad. precis som du tenderar jag få ut något mer vid försäljning än min avskrivning.

Jag har funderat att göra samma sak på större kapitalvaror, speciellt om det är rimligt att anta att jag någon gång kommer sälja dem och få tillbaka en del pengar.

Jag tycker övningen är intressant för den får mig att reflektera över hur mina olika tillgångar är uppbundna och hur stor andel konsumtion/investeringar är av densamma.
Citera
2017-02-13, 15:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Enormt viktigt och enormt viktig, om jag ändå har ett färdigt Excel-dokument som jag uppdaterar månatligen så är det ju rätt intressant att se denna utveckling över tid. Jag kan ju bla se trender och se när jag når en 4% withdrawalrate och se hur mina olika situationer över sikt påverkar. Så jag får nog säga att det är väldigt viktigt för mig att få fram en så korrekt siffra som möjligt. Sedan att jag idag inte har någon superviktig användning för den må vara hänt.
Ok, men om det handlar om att få ihop en 4% SWR så tycker jag inte fordon har så mycket att göra i din beräkning och kanske inte heller bostaden. Detta givetvis om du har tänkt att behålla dessa efter du nått ditt mål.

Då handlar det ju endast om tillgångarna du har på börsen.
Citera
2017-02-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, men om det handlar om att få ihop en 4% SWR så tycker jag inte fordon har så mycket att göra i din beräkning och kanske inte heller bostaden. Detta givetvis om du har tänkt att behålla dessa efter du nått ditt mål.

Då handlar det ju endast om tillgångarna du har på börsen.

Bra poäng, för just SWR så är inte allt applicerbart men likväl är det intressant att räkna med det kapital jag har bundet i fastighet och pension för att se hur länge jag måste jobba. Även om jag inte har någon plan på att flytta just nu så kommer jag vid en försäljning frigöra ett antal års levnadskostnader den dagen det blir aktuellt.

Jag har i mitt excel-dokument väldigt många olika värden av intressen och jag vill då även få in mina totala tillgångar och inte bara vad jag har tillgängligt i likvida medel. Nu när jag sökt runt verkar många även väga in lösören i denna ekvation för att kunna räkna ut sitt netto-värde.
Citera
2017-02-13, 18:29
Medlem
svampgaffels avatar
Tänker också ungefär som TS, men jag hade inte tänkt på pensionsskatt och vinstskatt, så tack för det.

Pensionen tycker jag att man skall räkna med, även om många kanske har invändningar mot det, t.ex. att risken finns att man bara får ut en bråkdel av den. Men för att kunna jämföra sitt net worth med folk från andra länder bör den ju tas med.

Har googlat lite på hur mycket net worth skall vara per ålder, men det är svårt att jämföra, då det verkar vara väldigt mycket enklare att tjäna bra pengar i USA och de flesta artiklar i ämnet härstammar därifrån.
Citera
2017-02-13, 19:01
Medlem
Awendelas avatar
Tillgångar borde bara innehålla sådant som du kan omsätta omgående.
Då blir det pengar och omsättningsbara fonder/aktier.
Äger du fastigheter som inte är din bostad kan dessa ligga under tillgångar.

Skulder är sådant som har en räntekostnad så bort med en fiktiv vinstskatt.

Bil/Bostad kan listas som en egen kategori där förväntat värde redovisas då kan vinstskatt räknas på det om man vill.

Sedan har du en separat kategori för pension. Det är ingen tillgång om pengarna är låsta. Mer av en framtida lön.
Har du privat pensionssparande som du kan göra vad du vill med -> tillgångar
Citera
2017-02-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Tillgångar borde bara innehålla sådant som du kan omsätta omgående.
Då blir det pengar och omsättningsbara fonder/aktier.
Äger du fastigheter som inte är din bostad kan dessa ligga under tillgångar.

Skulder är sådant som har en räntekostnad så bort med en fiktiv vinstskatt.

Bil/Bostad kan listas som en egen kategori där förväntat värde redovisas då kan vinstskatt räknas på det om man vill.

Sedan har du en separat kategori för pension. Det är ingen tillgång om pengarna är låsta. Mer av en framtida lön.
Har du privat pensionssparande som du kan göra vad du vill med -> tillgångar

Tack, jag skulle nästan säga bör istället för kan gällande boende om man amorterat och/eller har ett förväntat övervärde. Så länge som man inte säljer så är ju pengarna bundna även om du ju har möjlighet att ta nya lån men om du skall kunna räkna och jämföra på ett rättvist sätt jämfört med en en person som bor i hyresrätt så bör ju husets övervärde vara en parameter.

Intressant om man kollar net worth för Amerikanare. En stor andel har egentligen inga tillgångar alls medan de översta 10% har rejält mycket mer. Stor skillnad mellan median/medel. I Sverige är det betydligt jämnare. Å andra sidan så måste man ju som Amerikan lägga undan en hel del mer för att kunna betala barnens utbildning, sin pension och kunna täcka för sjukvård etc.

Å andra sidan verkar en större andel i USA jämfört med Sverige faktiskt ha ett aktivt sparande. Känns som det bara är de inbitna här i Sverige som faktiskt sparar och investerar medan medel-Svensson sparar några 1000-lappar i månaden på sin höjd.
Citera
2017-02-13, 19:55
Medlem
Något lösöre har jag inte med; väldigt svårt uppskatta värde på en dyr TV eller maktgrupp. Dessutom lär andrahandsvärdet vara otroligt lågt. Dessutom har åtminstone jag inga sådana ting som skulle säljas även om det blev arbetslöshet eller annat.

Möjligen om man har lösöre som säljs på Bukowskis o liknande?

Fordon omsätter man ju relativt snabbt speciellt om man har en sund syn på värdet. Går nog i teorin sälja till en ÅF om man har riktigt attraktivt pris?

Boendet bör väl tas med till ett uppskattat marknadsvärde (knappast svårt i de flesta fall) och kanske riskavdrag på någon % om man så vill. Kniper det kan man faktiskt sälja och flytta till liten hyresbostad, kanske inte alltid billigare PET månad men det frigör ju ofta avsevärda belopp som annars är bundet.
Citera
2017-02-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Något lösöre har jag inte med; väldigt svårt uppskatta värde på en dyr TV eller maktgrupp. Dessutom lär andrahandsvärdet vara otroligt lågt. Dessutom har åtminstone jag inga sådana ting som skulle säljas även om det blev arbetslöshet eller annat.

Möjligen om man har lösöre som säljs på Bukowskis o liknande?

Fordon omsätter man ju relativt snabbt speciellt om man har en sund syn på värdet. Går nog i teorin sälja till en ÅF om man har riktigt attraktivt pris?

Boendet bör väl tas med till ett uppskattat marknadsvärde (knappast svårt i de flesta fall) och kanske riskavdrag på någon % om man så vill. Kniper det kan man faktiskt sälja och flytta till liten hyresbostad, kanske inte alltid billigare PET månad men det frigör ju ofta avsevärda belopp som annars är bundet.

Ja, just lösöre är enligt mig svårt att räkna på. Om man skall räkna med det så borde det mest rättvisa vara vad värdet på en motsvarande vara kostar på andrahandsmarknaden likt man tänker för fordon och fastighet men det kan ju slå väldigt fel.

Jag köpte nyligen en finare säng som jag tänker nyttja under många år framöver. Den var dyr i inköp och ger mig ett fint värde men om jag skulle sälja en begagnad säng så skulle den inte inbringa många kronor, på samma sätt skulle jag nog inte värdera en motsvarande begagnad säng från någon annan lika högt.

Har jag däremot en massa lösöre/samlarprylar som mest är för avsikten köp/renovera/byta/sälj så kanske detta skulle med under någon kategori.

Å andra sidan så är lösöre oftast en ganska liten kategori jämfört med fastighet och pension vilket gör att ett exakt värde är mer eller mindre onödigt att försöka plocka fram.
Citera
2017-02-14, 19:46
Medlem
Jag vill bara räkna likvida medel.
Tillgångar:
+Samtliga tillgångar på mina konton utan kontanter
+Samtliga Aktie/Fond-innehav

Jag skulle inte ta med
Beräknat värde på min fastighet
Beräknat värde på mina fordon
Samtliga tillgångar hos Min Pension + eget pension-spar

Skulder:
- Övr lån

Eftersom jag inte tar med värdet på bostad och bil så tar jag inte med dessa skulder.
Tar inte heller med studielån.
Vinstskatt tycker jag också att man kan hoppa över. Eftersom det finns tillgångar i bostaden så kan man bortse från studielån och Vinstskatt utan att lura sig för mycket. Det ska ju samtidigt vara lätt att räkna så att man gör det någon gång emellanåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in