Jag skulle vilja räkna ut mina totala tillgångar och skulle vilja ha lite vägledning kring vad som skall räknas med och vad som inte bör räknas. Jag vill gärna kunna få fram en rättvis och samtidigt aktuell siffra mest för att kunna jämföra med mig själv med historiska/framtida värden.
Ungefär så här hade jag tänkt:
Tillgångar:
+Samtliga tillgångar på mina konton + kontanter
+Samtliga Aktie/Fond-innehav
+Beräknat värde på min fastighet (om jag skulle sälja idag)
+Beräknat värde på mina fordon (om jag skulle sälja idag)
+Samtliga tillgångar hos Min Pension + eget pension-spar
Möjliga Skulder:
- Bolån
- Studielån
- Billån
- Övr lån
- Vinstskatt vid försäljning av alla tillgångar
Eftersom jag för tillfället är skuldfri borde Summan av alla tillgångar ovan - vinstskatten vara hur mycket jag är god för för tillfället. Frågan är om jag skall räkna detta i SEK eller US$ eller annan valuta?
Det jag har valt att hålla utanför är
+ Samtliga lösöre samt div. Samlingar
+ Kommande arv
+ Kommande inkomster samt utdelningar
Bör lösören räknas in i tillgångar?
Sedan är jag medveten om att mycket av de tillgångar jag har idag är bundna i fasta tillgångar likt boende/fordon/pension som jag inte vill eller kan röra. Egentligen är det bara tillgångarna i de översta två punkterna som jag har direkt access till. Att enbart räkna dessa som sina tillgångar känns enligt mig rätt felaktigt. Dessutom är det nyttigt för mig att se en helhetsbild över ekonomin och inse hur stor eller liten del en specifik del har. Hur tänker/räknar ni? Har jag missat något?
Ungefär så här hade jag tänkt:
Tillgångar:
+Samtliga tillgångar på mina konton + kontanter
+Samtliga Aktie/Fond-innehav
+Beräknat värde på min fastighet (om jag skulle sälja idag)
+Beräknat värde på mina fordon (om jag skulle sälja idag)
+Samtliga tillgångar hos Min Pension + eget pension-spar
Möjliga Skulder:
- Bolån
- Studielån
- Billån
- Övr lån
- Vinstskatt vid försäljning av alla tillgångar
Eftersom jag för tillfället är skuldfri borde Summan av alla tillgångar ovan - vinstskatten vara hur mycket jag är god för för tillfället. Frågan är om jag skall räkna detta i SEK eller US$ eller annan valuta?
Det jag har valt att hålla utanför är
+ Samtliga lösöre samt div. Samlingar
+ Kommande arv
+ Kommande inkomster samt utdelningar
Bör lösören räknas in i tillgångar?
Sedan är jag medveten om att mycket av de tillgångar jag har idag är bundna i fasta tillgångar likt boende/fordon/pension som jag inte vill eller kan röra. Egentligen är det bara tillgångarna i de översta två punkterna som jag har direkt access till. Att enbart räkna dessa som sina tillgångar känns enligt mig rätt felaktigt. Dessutom är det nyttigt för mig att se en helhetsbild över ekonomin och inse hur stor eller liten del en specifik del har. Hur tänker/räknar ni? Har jag missat något?