• 1
  • 2
2017-02-14, 21:33
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag vill bara räkna likvida medel.
Tillgångar:
+Samtliga tillgångar på mina konton utan kontanter
+Samtliga Aktie/Fond-innehav

Jag skulle inte ta med
Beräknat värde på min fastighet
Beräknat värde på mina fordon
Samtliga tillgångar hos Min Pension + eget pension-spar

Skulder:
- Övr lån

Eftersom jag inte tar med värdet på bostad och bil så tar jag inte med dessa skulder.
Tar inte heller med studielån.
Vinstskatt tycker jag också att man kan hoppa över. Eftersom det finns tillgångar i bostaden så kan man bortse från studielån och Vinstskatt utan att lura sig för mycket. Det ska ju samtidigt vara lätt att räkna så att man gör det någon gång emellanåt.

Varför skulle du inte ta med bostaden på tillgångssidan? För att man måste ha någonstans att bo? Tycker ändå det är rimligt att ta med den då det för de flesta i Sverige är det som har mest pengar uppbundet i sig. Ett företag tar ju upp sina lokaler i balansräkningen, varför skall inte en privatperson göra det?
Citera
2017-02-14, 21:56
Medlem
Inte fullständigt OffTopic; Men visst vore det häftigt om det fanns riktlinjer för "god privatekonomisk bokföringssed" såsom det finns i företagens ljuva värld?

Gunther eller annan auktoritet kunder ju skriva ramverket?
Citera
2017-02-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Varför skulle du inte ta med bostaden på tillgångssidan? För att man måste ha någonstans att bo? Tycker ändå det är rimligt att ta med den då det för de flesta i Sverige är det som har mest pengar uppbundet i sig. Ett företag tar ju upp sina lokaler i balansräkningen, varför skall inte en privatperson göra det?
Man måste ha någon stans att bo vilket är mitt huvudskäl att inte ta med den. Du kan sälja bostaden, lösa lånet och betala reavinstskatt. Hur mycket får du då kvar? Dessa pengar behöver du i så fall för en ny bostad för hyresrätt är inget alternativ (för mig).
Citera
2017-02-15, 10:29
Medlem
Abolishs avatar
Jag räknar:

Tillgångar:
Min bostad (får aktuella värdet mailat till mig varje månad)
Mina investeringar (nätmäklare)
Mina pensioner (alla typer av pension)
Mina kontanter (även på bankkonto)

Skulder:
Bolån
CSN-lån
Kreditkortslån
Värdepapperslån

Och sedan tillgånger minus skulder när jag vill ha nettotillgångar.
Att dra bort skatt från pension och bostad tycker jag känns väldigt märkligt, något som jag absolut inte gör. Det går dessutom inte att räkna helt korrekt med skatten på pensionen eftersom det beror på hur mycket du tar ut per månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in