2014-11-17, 13:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
1.2.3.4: Inte mina påståenden som behöver redovisas, det är dina, om du påstår att eftersom du enbart streamar filmer så begår du inget brott. Källredovisa du när du vill. En ISP är ej en polis, och kan inte vara det, men kan ha skyldigheter att rapportera och motarbeta brottslig aktivitetet, precis som en nattklubbsägare inte kan tillåta att folk säljer heroin på klubben sin. En ISP kan redovisa bevis på att någon begått ett brott, och vidarebefordra detta till domstolen, som sedan fattar sitt beslut. Utöver det så har jag redan förklarat att jag hamnade i en generell diskussion om piratkopiering, hoppas du begriper det denna gången. Jag kanske är helt emot denna BBB-soppa, men fortfarande helt emot piratkopiering i sig. Så. Gå lägg dig.

Du kritiserar andra för att inte bemöta det du skriver men själv anser du inte att du behöver besvara mina frågor till dig.

Vad gör du här om du inte vill debattera?

Ditt beteende är typiskt för mediamaffian som aldrig kan ta en seriös debatt.
Citera
2014-11-17, 15:29
Medlem
Smartare människor än jag har redan formulerat mina tankar bättre än vad jag själv hade kunnat göra kring detta ämne tidigare i tråden, men jag piper in ändå.
Liknelsen mellan en ISP och ett företag som tillhandahåller servicen av en väg är extremt tilltalande. Man kan ju inte hålla trafikverket till svars för att brottslingar transporterar sprängämnen på en väg! Tanken är helt befängd. Likaså bör man inte hålla t ex BB till svars för att vissa av deras kunder tankar illegal programvara.

Jag förstår problematiken i att det föregås illegal spridning- och nedladdning av piratkopierad data, men det här är väl ändå fel väg att gå?
Citera
2014-11-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronsakspaj
Jag förstår problematiken i att det föregås illegal spridning- och nedladdning av piratkopierad data, men det här är väl ändå fel väg att gå?
Ja det är det absolut, vissa verkar dessvärre tro att detta är en fråga om fildelningens vara eller icke vara. Detta är dock helt fel fokus, vilket man lätt kommer fram till om man klarar av att tänka lite längre än näsan räcker. Ska internetleverantörerna agera poliser på nätet och blockera/stänga obekväma sidor eller bör detta ansvar liksom tidigare ligga hos polismakten? Svårare frågeställning än så är det inte.
Citera
2014-11-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 41DS
Mycket bra krönika, behövs inte sägas så mycket mer.

Jag tror dock inte att filmbolagen lyckas få igenom detta, eller förhoppningsvis inte iaf. Jag använder ändå inte Bredbandsbolaget, så det är egentligen skitsamma för mig. Men om det nu skulle genomföras, vad hindrar dem att stämma fler internetleverantörer? Frågan är också varför de valde just Bredbandsbolaget?
Folk verkar ha svårt att förstå det här med prejudicerande rättsfall. Fälls BBB kommer inga andra internetleverantörer att behöva stämmas för att få dem att blockera TPB utan de kommer själva att göra detta för att slippa betala de skadestånd som BBB kommer att åläggas. Anledningen till varför just BBB valdes är något oklar men det är bra mycket enklare att stämma och föra talan mot en internetleverantör än att angripa alla, även om skadeståndet i ett sådant mål hade kunnat bli högre.
Citera
2014-11-18, 00:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Folk verkar ha svårt att förstå det här med prejudicerande rättsfall. Fälls BBB kommer inga andra internetleverantörer att behöva stämmas för att få dem att blockera TPB utan de kommer själva att göra detta för att slippa betala de skadestånd som BBB kommer att åläggas. Anledningen till varför just BBB valdes är något oklar men det är bra mycket enklare att stämma och föra talan mot en internetleverantör än att angripa alla, även om skadeståndet i ett sådant mål hade kunnat bli högre.

Det blir inte ett prejudikat efter en dom i tingsrätten.

Citat:
Instanser som kan meddela domar som prejudicerande är bland annat Högsta domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och Mark- och Miljööverdomstolen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-18 kl. 00:42.
Citera
2014-11-18, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det blir inte ett prejudikat efter en dom i tingsrätten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat
Även en tingsrättsdom kan verka prejudicerande i brist på att liknande fall har avgjorts i högre instans. Men det är inte särskilt troligt att andra ISP:er skulle invänta att bli stämda om exempelvis BBB fälls i Svea hovrätt och HD nekar prövningstillstånd. Gör de det skulle hovrättsdomen av de flesta jurister betraktas som ett prejudikat.
Citera
2014-11-18, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Även en tingsrättsdom kan verka prejudicerande i brist på att liknande fall har avgjorts i högre instans. Men det är inte särskilt troligt att andra ISP:er skulle invänta att bli stämda om exempelvis BBB fälls i Svea hovrätt och HD nekar prövningstillstånd. Gör de det skulle hovrättsdomen av de flesta jurister betraktas som ett prejudikat.

Du kanske menar att den som blir stämd lättare går in i en förlikning om det finns en tidigare dom i tingsrätten men som framgår av källan jag gav blir det aldrig ett prejudikat.
Citera
2014-11-19, 20:06
Medlem
Djurmos avatar
Det är olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material, ingen tvekan om det. Att ladda hem detta medvetet r också olagligt. Men att ta del av material utan att ladda hem det är fortfarande inte olagligt. Troligtvis är det inte lagligt heller, det finns ju inget avgjort fall ännu.

TPB fick på nöten för att de tillhandahöll länkar som hjälper till att sprida upphovsrättsskyddat material, så det är tydligen inte OK.
Men att blockera åtkomsten till sidor som tillhandahåller streamat material verkar vara att tassa in i en väldigt grå zon. TPB-fallet rörde ju något som är förbjudet, men det finns ju ingen dom gällande att ta del av streamat material.

De flesta sidor på nätet innehåller saker med upphovsrätt, det är allt från typsnitt, layouter giffar till bilder och annat. Vid en genomgång för några år sedan var det ett frekvent brytande mot regler på sidor som till och med kontrollerades av regeringen. Om det ska vara förbjudet att ta del av t.ex. streamat material så hamnar man i en svår situation, folk kan begå brott bara genom att besöka en kommuns hemsida.

Blockeras swefilmer bör även youtube, liveleak, dailymotion, vimeo och massor av andra sidor också spärras, där finns också upphovsrättsbrott. Facebook ska vi inte ens tala om, där bryts frekvent mot upphovsrätt och personuppgiftslagen.
Citera
2014-11-20, 21:11
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kritiserar andra för att inte bemöta det du skriver men själv anser du inte att du behöver besvara mina frågor till dig.

Vad gör du här om du inte vill debattera?

Ditt beteende är typiskt för mediamaffian som aldrig kan ta en seriös debatt.

Men i helvete din ungerska nötskrika, jag svarade på dina jävla frågor. Bemöt dem då, soppknarkare.
Citera
2014-11-20, 21:17
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Det är lagligt att streama filmer, vad är det du inte förstår?
Det som är olagligt är att ladda upp filmer för allmänheten utan tillstånd.

Ärligt talat så är det svårt att ta dina argument seriöst emellanåt.

Men din helvetes jävla idiot. Är du jurist? Bör du uttala dig? Har du ens läst om detta ämne, eller du bara går och tror saker? Kan du vara tvärsäker på att användande av streamingtjänster är lagligt? Inte ens den mest mediaförtrogna professorn inom juridik kan tvärsäkert uttala sig att streaming i alla lägen är lagligt. Helvetes satans jävla fittunge vad trött jag blir. Varför ska jag arbeta för dig? Läs dina jävla läxor ditt lata jävla helvetes fittcancer.
Citera
2014-11-21, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1.2.3.4: Inte mina påståenden som behöver redovisas, det är dina

Citat:
Men i helvete din ungerska nötskrika, jag svarade på dina jävla frågor. Bemöt dem då, soppknarkare.

Men lille plutt det var precis det du inte gjorde, istället påstod du att mina frågor var påståenden och inte frågor. Ett tips, meningar som slutar med tecknet "?" är frågor!

Håll käften och gå och lek någon annanstans om du inte vill debattera eller ta nu en fråga i taget och försök svara.

Citat:
Men din helvetes jävla idiot. Är du jurist? Bör du uttala dig? Har du ens läst om detta ämne, eller du bara går och tror saker? Kan du vara tvärsäker på att användande av streamingtjänster är lagligt? Inte ens den mest mediaförtrogna professorn inom juridik kan tvärsäkert uttala sig att streaming i alla lägen är lagligt. Helvetes satans jävla fittunge vad trött jag blir. Varför ska jag arbeta för dig? Läs dina jävla läxor ditt lata jävla helvetes fittcancer.

Nu är det väl ändå den som kräver att ISP'erna ska stoppa surfandet som bör komma med källor på att det är olagligt. Det är domstolarna som avgör vad som faktiskt är olagligt och så länge de inte har avgett fällande dom ska man betraktas som oskyldig.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-21 kl. 19:24.
Citera
2014-11-24, 11:11
Medlem
Anne-Marie Eklund Löwinder har skrivit några rader om det här:

Citat:
Nu är blockering åter på tapeten. Den här gången riktas kraven mot internetoperatören Bredbandsbolaget. Men den här sortens åtgärder är inte särskilt effektiva. Blockering och filtrering fokuserar nämligen på symptom istället för orsak.

Citat:
Vi får problem när populistiska, välmenta åtgärder genomförs på fel ställe, det är då du fokuserar på symptom istället för rotorsak. Från ett tekniskt perspektiv, för att någon filtrering ska vara effektiv och proportionerlig måste den göras tekniskt så nära som möjligt i förhållande till målet (innehållet) eller till konsumenten. Ett utökat avstånd ökar risken för att blockeringen påverkar mer än bara den specifika tjänsten och därmed minskar effektiviteten i de åtgärder som vidtagits.

Det är en farlig väg, inte bara för att vi påverkar central internetinfrastruktur, men också för att vi överför ansvaret till fel person. Ju allvarligare problem som vi försöker lösa på fel ställe, desto allvarligare blir konsekvenserna. Men beslutsfattare kan fortsätta försöka lura sig själva att tro att de verkligen gör något åt problemet, när de faktiskt är ute i fel riktning.

Snarare än att bygga mer filtrering och blockeringsmekanismer till internets viktigaste infrastruktur bör vi samarbeta för att kunna ta ner olagligt innehåll, stoppa olagliga handlingar och ta dem som bryter mot lagar och regler till prövning i domstol.

https://www.iis.se/blogg/nar-ska-blo...ivern-ga-over/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in