2014-11-24, 11:37
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronsakspaj
Man kan ju inte hålla trafikverket till svars för att brottslingar transporterar sprängämnen på en väg!

Jag förstår problematiken i att det föregås illegal spridning- och nedladdning av piratkopierad data, men det här är väl ändå fel väg att gå?

Men om brottslingar uteslutande använder vägen för att begå brott? Och detta sker tiotusentals gånger om dagen? Är det inte rätt att stänga av den då? Varför skulle man inte stänga av den?

Jag förstår problematiken med. Hur tycker du att man ska göra istället?
Citera
2014-11-24, 20:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Men om brottslingar uteslutande använder vägen för att begå brott? Och detta sker tiotusentals gånger om dagen? Är det inte rätt att stänga av den då? Varför skulle man inte stänga av den?

Jag förstår problematiken med. Hur tycker du att man ska göra istället?

Jag begår inget brott när jag surfar till swefilmer, inte ens om jag ser på film där.

Man får väl göra som i alla andra fall, polisen får jaga brottslingar men låta oskyldiga svenskar vara.
Citera
2014-11-25, 16:47
Medlem
KaptenBs avatar
Swefilmer känner jag inte till.
Mitt inlägg var om TPB precis som rubriken säger att tråden handlar om.
Illegala piratkopierare är absolut inte oskyldiga. De utför en brottslig handling och polisen har fått i uppdrag att jaga dem.
Senast redigerad av KaptenB 2014-11-25 kl. 16:49.
Citera
2014-11-25, 16:57
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Swefilmer känner jag inte till.
Mitt inlägg var om TPB precis som rubriken säger att tråden handlar om.
Illegala piratkopierare är absolut inte oskyldiga. De utför en brottslig handling och polisen har fått i uppdrag att jaga dem.

Hade du läst trådstarten så hade du sett att tråden handlar även om att dom vill blockera Swefilmer.

Du har väl rätt antar jag, men nu är det tyvärr så att det är inte polisen som jagar fildelare utan Rättighetsalliansen. Det är för övrigt inte olagligt att streama filmer, men det är olagligt att lägga upp dom för allmänheten utan tillstånd.
Citera
2014-11-25, 19:18
Medlem
KaptenBs avatar
Ok, men om det är olagligt att lägga upp filmer på en webbsida är det väl inte långsökt att blockera dem?
Citera
2014-11-25, 19:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok, men om det är olagligt att lägga upp filmer på en webbsida är det väl inte långsökt att blockera dem?

Ja det är rimligt att gå till den ISPn som hostar swefilmer och be dem blockera swefilmer, åtminstone efter en dom i rätten som säger att det de gör är olagligt. Någon sådan dom finns dock inte idag.

Däremot är det är helt orimligt att blockera användare som surfar dit eftersom det inte är något brott. Det är för övrigt heller inte olagligt att surfa till TPB eller ens att ladda ned torrents därifrån.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-25 kl. 19:44.
Citera
2014-11-25, 21:47
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är rimligt att gå till den ISPn som hostar swefilmer och be dem blockera swefilmer, åtminstone efter en dom i rätten som säger att det de gör är olagligt. Någon sådan dom finns dock inte idag.

Däremot är det är helt orimligt att blockera användare som surfar dit eftersom det inte är något brott. Det är för övrigt heller inte olagligt att surfa till TPB eller ens att ladda ned torrents därifrån.

Korrekt, det ska prövas i rätten först om det är olagligt eller inte.
Citera
2014-11-25, 23:15
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Det känns som hårklyverier och gråzon. Nej det är inte olagligt att bara besöka TPB. Men sidan används huvudsakligen som hjälpmedel för att kränka upphovsrätten. TPB har ju faktiskt blivit dömda för det. Hade de som besökt sidan inte laddat ner så hade det inte varit något problem. Man får använda sunt förnuft och inte bara leta efter kryphål för att man gillar att fildela.
Citera
2014-11-26, 00:56
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Det känns som hårklyverier och gråzon. Nej det är inte olagligt att bara besöka TPB. Men sidan används huvudsakligen som hjälpmedel för att kränka upphovsrätten. TPB har ju faktiskt blivit dömda för det. Hade de som besökt sidan inte laddat ner så hade det inte varit något problem. Man får använda sunt förnuft och inte bara leta efter kryphål för att man gillar att fildela.

Sunt förnuft är ingen vettig anledning för att blockera en sida. Tror nog att alla som gillar att fildela gör det, dom lägger inte ned tid på att leta efter kryphål när risken för att man åker fast är ytterst liten ändå.
Citera
2014-11-26, 07:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nej det är inte hårklyverier utan viktiga principer.

1. Det finns ingen dom mot swefilmer och därför kan inte det de gör betraktas som olagligt.

2. Om det kommer en fällande dom är det de som ska stängas av från internet.

Att hindra en privatperson för att man tror att denne ska träffa en person som man tror begår olagligheter är totalt orimligt.
Citera
2014-11-26, 08:04
Medlem
KaptenBs avatar
1. Enligt denna sida finns det fällande domar mot sidor som stramar.

"Enligt rådande lag får du inte strömma upphovsrättsskyddat material, vilket bevisats ett antal gånger då sajtägare lagt upp videoklipp från andra webbplatser."

http://blogg.tkj.se/swefilmer-gratis-film-lagligt/

2. Varför då? Varför kan man inte hindra användare från att nå denna sida? Du hänvisar till att det inte finns en fällande dom. Innebär de att du accepterar om medieindustrin vinner detta målet? Eller räknas inte domar som är till nackdel för de som utför streaming och olovlig fildelning? Min erfarenhet är att fildelare gärna hänvisar till lagen så länge den är till deras fördel. Men om den inte är det så är det minsann fel på laden etc.
Citera
2014-11-26, 08:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. Enligt denna sida finns det fällande domar mot sidor som stramar.

"Enligt rådande lag får du inte strömma upphovsrättsskyddat material, vilket bevisats ett antal gånger då sajtägare lagt upp videoklipp från andra webbplatser."

http://blogg.tkj.se/swefilmer-gratis-film-lagligt/

2. Varför då? Varför kan man inte hindra användare från att nå denna sida? Du hänvisar till att det inte finns en fällande dom. Innebär de att du accepterar om medieindustrin vinner detta målet? Eller räknas inte domar som är till nackdel för de som utför streaming och olovlig fildelning? Min erfarenhet är att fildelare gärna hänvisar till lagen så länge den är till deras fördel. Men om den inte är det så är det minsann fel på laden etc.

1. Finns det någon fällande dom mot swefilmer, det är det avgörande.

2. Så du anser på fullt allvar att det är okej för vägverket att stoppa dig för att de tror att du ska besöka en person som de tror begår brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in