Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-16, 10:59
Medlem
helloerads avatar
Höj debatten ett pinnhål och fundera på vad ett kontrollerat och censurerat internet skulle innebära för oss alla.
Att hålla nätleverantörerna ansvariga för vad deras kunder gör är helt befängt och känns som ett sista desperat försök av film/musik branschen att rädda sitt sjunkande skepp som vägrat anpassa sig till dagens konsumtionssamhälle.

Genom att peka ut fildelning som det stora boven gör man det enkelt för sig. Men frågan är mycket större och viktigare än så. Det handlar till syvende och sist om demokrati.

Tycker att Hanna Fahls artikel i DN slå huvudet på spiken.

"Vem ska få diktera villkoren för en av samhällets viktigaste infrastrukturer? Det är vad vi borde prata om. Vad skulle en dom som tvingar Bredbandsbolaget att blockera vissa sajter innebära i förlängningen? Vem ska bedöma sajters laglighet? Ska nätleverantörerna hållas ansvariga för att sköta filtreringen, och var går gränsen? Det säljs plagierade handväskor på e-bay, är det ett skäl till blockering, eller är det bara sajter som storföretag hotas ekonomiskt av och driver processer mot som räknas? Vi måste se bortom den tiotusende infekterade debatten om upphovsrätt och piratism för att föra den diskussionen."

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...infrastruktur/

/h
Citera
2014-11-16, 11:56
Medlem
nihilverums avatar
För att lugna eventuella läsare som är rädda för att inte kunna komma åt TPB och liknande sidor kan jag bidra med min personliga erfarenhet. Efter att ha bott i London i flera år där de redan blockerar TPB m.fl. på DNS-nivån (dvs om man försöker ladda exempelvis thepiratebay.se så får man ett "Blocked"-meddelande snarare än att komma fram till TPB:s hemsida) så är det bara att konstatera att man väldigt enkelt kringgår sådana begränsningar. Gå helt enkelt till Google och sök på "pirate bay proxy" och klicka på den första resultatlänken. Man kan förvisso behöva leta upp nya proxy-adresser i takt med att fler URL:er blockeras, men det åstadkommer aldrig mer besvär än att man kan komma fram till en URL med access till TPB inom ca 10 sekunder.
Citera
2014-11-16, 13:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helloerad
Höj debatten ett pinnhål och fundera på vad ett kontrollerat och censurerat internet skulle innebära för oss alla.
Att hålla nätleverantörerna ansvariga för vad deras kunder gör är helt befängt och känns som ett sista desperat försök av film/musik branschen att rädda sitt sjunkande skepp som vägrat anpassa sig till dagens konsumtionssamhälle.

Genom att peka ut fildelning som det stora boven gör man det enkelt för sig. Men frågan är mycket större och viktigare än så. Det handlar till syvende och sist om demokrati.

Tycker att Hanna Fahls artikel i DN slå huvudet på spiken.

"Vem ska få diktera villkoren för en av samhällets viktigaste infrastrukturer? Det är vad vi borde prata om. Vad skulle en dom som tvingar Bredbandsbolaget att blockera vissa sajter innebära i förlängningen? Vem ska bedöma sajters laglighet? Ska nätleverantörerna hållas ansvariga för att sköta filtreringen, och var går gränsen? Det säljs plagierade handväskor på e-bay, är det ett skäl till blockering, eller är det bara sajter som storföretag hotas ekonomiskt av och driver processer mot som räknas? Vi måste se bortom den tiotusende infekterade debatten om upphovsrätt och piratism för att föra den diskussionen."

/h

Ja det är befängt av flera skäl som jag har påpekat, dels för att en ISP inte är en polis som ska ha rätt att snoka i vad användaren gör. Men i fallet med swefilmer begår användaren heller inget som helst brott och det är totalt befängt att ISPn då ska vara skyldig att stoppa användaren.

Detta innebär att det inte räcker med att följa lagen, man fåste också följa mediabranchens moral. Helt orimligt förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Frågan är mycket enkel.

1. Begår den som surfar till swefilmer något brott? Nej och det inte ens om denne ser på film där.

2. Är ISPerna poliser? Nej.

3. Även om ISPerna hade varit poliser, ska de då hindra personer som inte begår brott? Nej poliser ska inte ingripa mot laglydiga medborgare.

Frågor på det?
Citera
2014-11-16, 20:13
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Du vet vad jag menar och du håller säkert med mig då du egentligen bara skriver för att provocera, det vet de flesta vid det här laget.
Och nej fotbollsspelare får inte mest pengar ifrån inträdesavgifter, fast det skulle vara 100 000 i publiken.
De som anordnar matcherna och de som äger arenan tar den stora delen. Det är inte gratis att hyra en arena.
Och inträdesavgiften är ändå en strunstumma om vi talar om vad t.ex Zlatans drar in.

"öppna era hjärtan". Genom att ge Hollywood/filmindustrin ett ex antal hundra miljarder dollar extra i deras fickor för att de har extrema överpriser?
Och de BEHÖVER inte ge skådespelarna en halv miljard för ett enda tillfälligt jobb.
Om de nu hade haft det SÅ svårt med ekonomin bara för att folk laddar ner (ändå säljs det mängder med dvds, biobiljetter osv osv), så hade de för fan inte erbjudit såna orealistiska summor till de som jobbar för de.
Det är nu generellt sett inte politiker, VD's och börshajar som drar in mest stålar längre, utan det är skådespelare, artister och inte minst produktionsbolagen.
Varför är de så rika? För att produktionsbolagen har råd att ge de dessa skådespelare hundratals miljoner dollar, och de går enormt mkt plus ändå!
Det är väldigt många som har tröttnat på denna girighet som utnyttjar fattiga människors plånbok.
De har mkt väl råd att antingen sänka priserna eller ge folk en chans att se filmer kostnadsfritt.
Men varför skulle de giriga tacka nej till några miljarder extra på kontot när de kan göra gott för människor? SÅ snälla är de inte.
Och jag tänker inte öppna mitt hjärta(plånbok) får såna giriga rövhål.

Om du nu är så fattig så hade du sett problemet med att behöva punga ut närmare tusen spänn, och kanske, kanske ha råd med läsk och popcorn, för att sedan sätta sig på en obekväm stol i någon timma och titta på en film med sin familj.

Inte ett enda argument blev bemött, inte en enda poäng besvarades med ett motargument, diskussionen togs ingenvart. Du är en undermålig debattör och jag lämnar dig till ditt öde. Hoppas jag, kanske slinker jag till att reta upp mig på detta framöver, men just nu känns det som att det finns bättre saker att lägga energi på för mig. Hejdå tjuv.
Citera
2014-11-17, 00:05
Medlem
zeligs avatar
Hanna Fahl skrev en intressant krönika om detta ämne:

Citera
2014-11-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Hanna Fahl skrev en intressant krönika om detta ämne:

Mycket bra krönika, behövs inte sägas så mycket mer.

Jag tror dock inte att filmbolagen lyckas få igenom detta, eller förhoppningsvis inte iaf. Jag använder ändå inte Bredbandsbolaget, så det är egentligen skitsamma för mig. Men om det nu skulle genomföras, vad hindrar dem att stämma fler internetleverantörer? Frågan är också varför de valde just Bredbandsbolaget?
Citera
2014-11-17, 01:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Inte ett enda argument blev bemött, inte en enda poäng besvarades med ett motargument, diskussionen togs ingenvart. Du är en undermålig debattör och jag lämnar dig till ditt öde. Hoppas jag, kanske slinker jag till att reta upp mig på detta framöver, men just nu känns det som att det finns bättre saker att lägga energi på för mig. Hejdå tjuv.

Du får gärna själv prova att bemöta inlägg om du kan, t.ex mitt ovanför ditt inlägg.
Citera
2014-11-17, 05:09
Medlem
Citat:
Fanns inga vettiga argument att bemöta. Bara massa jävla dravel. Argumenterade ändå, mot det lilla halvt vettiga som stod i din text.

Om du hade debatterat så hade jag förstått. Men det du skrev hade ingen poäng alls. Jag kontrade din "text" jävligt mkt dock. Synd att du är så blind som inte kan se det.

Gör om och gör rätt, helt enkelt.
Men visst, det är lätt att skriva på det sättet när man själv inte har några argument och inte vill skämma ut sig, speciellt när man bara är en provokatör. Eller hur
Citera
2014-11-17, 08:35
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Du får gärna själv prova att bemöta inlägg om du kan, t.ex mitt ovanför ditt inlägg.

Om du utgår ifrån att streaming (istället för nedladdning på hårddisk) i alla lägen är lagligt så har du ju fel, så premissen blir vajsing och du får istället ställa helt andra frågor. Tro mig, du är inte den enda eller den första som utgått ifrån att streaming alltid är lagligt. Jag har dessutom halkat in på en generell diskussion om piratkopiering ur ett moralfilosofiskt perspektiv, jag har inte riktigt försvarat vad BBB tvingas att göra här framöver, anmäl mig för OT om du vill.
Citera
2014-11-17, 09:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du utgår ifrån att streaming (istället för nedladdning på hårddisk) i alla lägen är lagligt så har du ju fel, så premissen blir vajsing och du får istället ställa helt andra frågor. Tro mig, du är inte den enda eller den första som utgått ifrån att streaming alltid är lagligt. Jag har dessutom halkat in på en generell diskussion om piratkopiering ur ett moralfilosofiskt perspektiv, jag har inte riktigt försvarat vad BBB tvingas att göra här framöver, anmäl mig för OT om du vill.

1. Påstår du att jag begår ett brott när jag surfar till swefilmer?
I annat fall varför ska min ISP ingripa mot det?

2. Påstår du att jag begår ett brott när jag ser på film på swefilmer? Redogör gärna för när du anser att streaming är olagligt och styrk detta med källhänvisning.

3. Anser du att en ISP ska agera polis och granska det jag gör på nätet?

4. Anser du att det är en ISPs uppgift att bedöma om jag begår ett brott eller inte? Borde inte det vara domstolens sak?

V.g. svara på dessa frågor!
Citera
2014-11-17, 12:55
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
1. Påstår du att jag begår ett brott när jag surfar till swefilmer?
I annat fall varför ska min ISP ingripa mot det?

2. Påstår du att jag begår ett brott när jag ser på film på swefilmer? Redogör gärna för när du anser att streaming är olagligt och styrk detta med källhänvisning.

3. Anser du att en ISP ska agera polis och granska det jag gör på nätet?

4. Anser du att det är en ISPs uppgift att bedöma om jag begår ett brott eller inte? Borde inte det vara domstolens sak?

V.g. svara på dessa frågor!

1.2.3.4: Inte mina påståenden som behöver redovisas, det är dina, om du påstår att eftersom du enbart streamar filmer så begår du inget brott. Källredovisa du när du vill. En ISP är ej en polis, och kan inte vara det, men kan ha skyldigheter att rapportera och motarbeta brottslig aktivitetet, precis som en nattklubbsägare inte kan tillåta att folk säljer heroin på klubben sin. En ISP kan redovisa bevis på att någon begått ett brott, och vidarebefordra detta till domstolen, som sedan fattar sitt beslut. Utöver det så har jag redan förklarat att jag hamnade i en generell diskussion om piratkopiering, hoppas du begriper det denna gången. Jag kanske är helt emot denna BBB-soppa, men fortfarande helt emot piratkopiering i sig. Så. Gå lägg dig.
Citera
2014-11-17, 13:20
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:

Det är lagligt att streama filmer, vad är det du inte förstår?
Det som är olagligt är att ladda upp filmer för allmänheten utan tillstånd.

Ärligt talat så är det svårt att ta dina argument seriöst emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in