Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-13, 10:18
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Jag har för närvarande ett jobb där jag börjar riktigt tidigt, jobbar ungefär 6:30-14:00. Jag upplever dagligen att arbetstiden går extremt fort under morgonen, de första 3-4 timmarna.

När jag har haft tidigare arbeten har jag jobbat tex 10-19. Upplevde då att dagarna kröp fram, och från ca 16 och framåt stod tiden still tills man gick hem.

Vad beror detta på? Inbillar jag mig bara? Jag tycker verkligen att det känns som att tiden flyger iväg under tidig morgon. Om jag jobbade 6 timmar per dag mellan 6-12 skulle jag uppleva att jag hade fritid jämt.

Kan någon känna igen sig i detta?
Citera
2017-02-13, 10:20
  #2
Medlem
Känner igen mig solklart. Har alltid resonerat som så att om jag börjar exempelvis 8, så vaknar jag ändå inte förrän 11hugget. Således har jag fått 3 timmars jobb avklarat praktiskt taget automatiskt och utan att riktigt fatta det.
Citera
2017-02-13, 10:27
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Känner igen mig solklart. Har alltid resonerat som så att om jag börjar exempelvis 8, så vaknar jag ändå inte förrän 11hugget. Således har jag fått 3 timmars jobb avklarat praktiskt taget automatiskt och utan att riktigt fatta det.

Jag funderade i samma banor ett tag, men har ett jobb där jag måste koncentrera mig mkt och inte kan göra så mkt på ren rutin. Dessutom dricker jag riktigt starkt kaffe innan jag går så jag är väldigt pigg. Så kan fortfarande inte förklara vad min känsla beror på.
Citera
2017-02-13, 10:31
  #4
Medlem
retrospectives avatar
Jo jo, jag är likadan. Föredrar att börja tidigt och således sluta tidigare under dagen, snarare än att få "sovmorgon" och jobba till typ kvällen. Detsamma gäller inte för alla så klart. Har hört kollegor säga precis motsatsen.

Det är väl bara en psykologisk grej. Om jag får sovmorgon är den så klart uppskattad, men kan inte riktigt avnjutas till fullo då jobbet alltid hänger över en, och vetskapen om att hela dagen försvinner - inte fan hinner man göra mycket av värde och med glädje innan arbetspasset - kan göra en nedslagen. Och de sista timmarna, den sena eftermiddagen eller kvällen, kan gå så jävla långsamt, varvid morgontimmarna flyter förbi. Allt detta kan väl förklaras av diverse socialpsykologiska och även biologiska skäl.

Men som sagt, det är något individuellt ändå.
Citera
2017-02-13, 10:36
  #5
Medlem
Jag instämmer helt i kören. Är alltid på kontoret vid 7-tiden av just den anledningen. Tiden går för jävla fort och jag är mer effektiv än på eftermiddagen.

Undrar vad orsaken till denna känsla är? Måste ju finnas någon psykisk förklaring.
Citera
2017-02-13, 10:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Jag instämmer helt i kören. Är alltid på kontoret vid 7-tiden av just den anledningen. Tiden går för jävla fort och jag är mer effektiv än på eftermiddagen.

Undrar vad orsaken till denna känsla är? Måste ju finnas någon psykisk förklaring.

Eller så är det för att du är utvilad helt enkelt? Dessutom har du inte tryckt i dig en massa lunch, pratat strunt med dina kollegor osv som stör din koncentration.
Citera
2017-02-13, 10:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Eller så är det för att du är utvilad helt enkelt? Dessutom har du inte tryckt i dig en massa lunch, pratat strunt med dina kollegor osv som stör din koncentration.

Jag skulle väl vara ännu mer utvilad om jag var på kontoret vid 12:00? Dessutom är även mina kollegor på plats vid 7.00.
Citera
2017-02-13, 10:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Jag skulle väl vara ännu mer utvilad om jag var på kontoret vid 12:00? Dessutom är även mina kollegor på plats vid 7.00.

Nja?

"För den som tagit sig en riktig sjusovarmorgon är det inte ovanligt att vakna upp med huvudvärk och att allmänt känna sig seg.

– Hela kroppen ställer in sig på ett lägre tempo om man sover extra långt, och för vissa tar det lite tid att komma igång igen, säger John Axelsson."

http://www.metro.se/artikel/sovit-f%...-h%C3%A4lsa-xr

Jag känner igen mig i det där. Går jag upp vid 6 är jag betydligt piggare efter en timme än om jag går upp vid 9.
Citera
2017-02-13, 10:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Nja?

"För den som tagit sig en riktig sjusovarmorgon är det inte ovanligt att vakna upp med huvudvärk och att allmänt känna sig seg.

– Hela kroppen ställer in sig på ett lägre tempo om man sover extra långt, och för vissa tar det lite tid att komma igång igen, säger John Axelsson."

http://www.metro.se/artikel/sovit-f%...-h%C3%A4lsa-xr

Jag känner igen mig i det där. Går jag upp vid 6 är jag betydligt piggare efter en timme än om jag går upp vid 9.

Mycket intressant läsning. Men nu tänkte jag mer jämförelsen att vara på kontoret vid 9 alternativt vid 7 och inte en sjusovamorgon.

Men som du säger tror jag att samma fenomen utspelar sig även vid den lilla skillnaden. Frågan är varför?
Citera
2017-02-13, 11:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Det är väl bara en psykologisk grej. Om jag får sovmorgon är den så klart uppskattad, men kan inte riktigt avnjutas till fullo då jobbet alltid hänger över en, och vetskapen om att hela dagen försvinner - inte fan hinner man göra mycket av värde och med glädje innan arbetspasset - kan göra en nedslagen.

Det här håller jag med om till 100 %.

Jobbar man på morgonen/förmiddagen så vet man att man har en massa ledighet att se fram emot. Detta är en optimistisk känsla som gör att arbetet flyger förbi.

Är man ledig på morgonen/förmiddagen så vet man att man har en massa jobb framför sig, vilket gör att man inte kan njuta till fullo. När man väl är på jobbet vet man att "jahapp... jobba, jobba, sen sova".
Citera
2017-02-13, 11:53
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har för närvarande ett jobb där jag börjar riktigt tidigt, jobbar ungefär 6:30-14:00. Jag upplever dagligen att arbetstiden går extremt fort under morgonen, de första 3-4 timmarna.

När jag har haft tidigare arbeten har jag jobbat tex 10-19. Upplevde då att dagarna kröp fram, och från ca 16 och framåt stod tiden still tills man gick hem.

Vad beror detta på? Inbillar jag mig bara? Jag tycker verkligen att det känns som att tiden flyger iväg under tidig morgon. Om jag jobbade 6 timmar per dag mellan 6-12 skulle jag uppleva att jag hade fritid jämt.

Kan någon känna igen sig i detta?

Självklart inbillar du dig. Tiden går alltid lika fort oavsett tid på dygnet.
Citera
2017-02-13, 15:07
  #12
Medlem
Mooons avatar
När man sitter i tandläkarstolen också? När du sover? När du har som allra roligast?



Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart inbillar du dig. Tiden går alltid lika fort oavsett tid på dygnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback