2017-02-13, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrJ
Kan tycka att det är rätt sjukt att han av att han sätt min körning ca (5-10 sekunder) kan göra en anmälan till socialnämden. Trafikbrott är nog fan enbart det våra poliser duger till idag, för inte fan löser de några andra brott lika effektivt. Fortkörare är prioritet nr ett i detta land.

Ja ja, tiden lär utvisa hur det blir. Tack för feedbacken.

Inte det minsta konstigt. 5-10 sekunder kan var mer än tillräckligt, det är som sagt beroende på vad han sett och ev hur. Anmälan till socialnämnden( är förmodligen bara ett PM han skickar dit) kan han skriva även om det inte finns någon brottsmisstanke. Det är endast beroende av om han ser saker som kan vara av deras intresse, och det har som sagt inget med straffrätt att göra.

Trafiken är ett viktigt område för polisen att hålla efter pga att det dör många människor där varje år, just pga av sådana saker som trafikbrott. Att dessa brott är lättare att lösa än andra är för att man där ofta kan skriva böter på plats. Inte konstigare än så.

Fortkörare är definitivt inte det polisen lägger mest resurser på. Är ju inte så att dom jobbar i team flera st med att sätta dit Kalle svensson som kört 90 p 70 väg( eller ens 170 på 70 väg om du s vill). Däremot kan man mkt enklare få dessa föreseelser avklarade med att skriva ordningsföreläggande på plats.

Avslutningsvis bör man lära sig att se skillnad på poliser som utreder mord och dom som jobbar med trafik.
Citera
2017-02-13, 00:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.

Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?

Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?

Hur anmälan kommer att se ut och vad du kommer att anklagas för vet vi ju inte. Kanske grov vårdslöshet i trafik och fortkörning. Båda anklagelserna baserade på polisens vittnesmål.
Jag vet inte men det låter lite tunt. Han kan ju ha filmat. Han kan ju ha vittnen. Fler kan ju ha sett hur du körde.

Om han inte har något mer än vad han själv sett så finns det chansen att du får ett bötesföreläggande. Då får du välja om du betalar och går vidare i livet eller om du vill fortsätta till domstol. Råd från en jurist kan vara bra. Följden när det gäller körkortet beror ju på vilket brott du anses begått. Att han inte tog ditt körkort på plats är möjligen ett bra tecken.

Socialtjänsten arbetar under andra premisser. Dom kommer att ta en anmälan på allvar, i synnerhet om den kommer från en polis. Det är dom skyldiga att göra. Om ingen annan skugga faller på dig för ditt sätt att ta hand om ditt barn så kanske dom lägger ner eller kanske gör en utredning. En utredning kanske innebär ett par besök på socialen och ett par hembesök och om dom tycker att allt ser bra ut så händer inget mer.

Jag har aldrig hört talas om en polis som anmäler en trafikbrottsling till socialtjänsten för att han har barn i bilen, så jag gissar att polisen ansåg att du riskerade livet på barnet och andra trafikanter.

Om du inte har någon bra jurist, så kanske det här är ett bra tillfälle att knyta upp två. En för trafikmålet och en som hjälper till med kontakten med socialen.

Grov vårdslöshet i trafik, om det skulle bli aktuellt, kan ge upp till två år.
Om körkortet återkallas mer än ett år så måste du göra körkortsprov för att få tillbaka körkortet. Grov vårdslöshet i trafik medför att körkortet återkallas minst ett år.

I framtiden är det nog enklare att försöka följa trafikreglerna…

Citera
2017-02-13, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur anmälan kommer att se ut och vad du kommer att anklagas för vet vi ju inte. Kanske grov vårdslöshet i trafik och fortkörning. Båda anklagelserna baserade på polisens vittnesmål.
Jag vet inte men det låter lite tunt. Han kan ju ha filmat. Han kan ju ha vittnen. Fler kan ju ha sett hur du körde.

Om han inte har något mer än vad han själv sett så finns det chansen att du får ett bötesföreläggande. Då får du välja om du betalar och går vidare i livet eller om du vill fortsätta till domstol. Råd från en jurist kan vara bra. Följden när det gäller körkortet beror ju på vilket brott du anses begått. Att han inte tog ditt körkort på plats är möjligen ett bra tecken.

Socialtjänsten arbetar under andra premisser. Dom kommer att ta en anmälan på allvar, i synnerhet om den kommer från en polis. Det är dom skyldiga att göra. Om ingen annan skugga faller på dig för ditt sätt att ta hand om ditt barn så kanske dom lägger ner eller kanske gör en utredning. En utredning kanske innebär ett par besök på socialen och ett par hembesök och om dom tycker att allt ser bra ut så händer inget mer.

Jag har aldrig hört talas om en polis som anmäler en trafikbrottsling till socialtjänsten för att han har barn i bilen, så jag gissar att polisen ansåg att du riskerade livet på barnet och andra trafikanter.

Om du inte har någon bra jurist, så kanske det här är ett bra tillfälle att knyta upp två. En för trafikmålet och en som hjälper till med kontakten med socialen.

Grov vårdslöshet i trafik, om det skulle bli aktuellt, kan ge upp till två år.
Om körkortet återkallas mer än ett år så måste du göra körkortsprov för att få tillbaka körkortet. Grov vårdslöshet i trafik medför att körkortet återkallas minst ett år.

I framtiden är det nog enklare att försöka följa trafikreglerna…

Civila polisbilar med filmkamera, sk polisbilar, är något trafikpolisen nyttjar och då brukar dom mig veterligen visa upp vad dom filmat.

Förmodligen har han skrivit en anmälan som får gå utredningsvägen.

Vad gäller trafikbrottet så är det oklart om TS kommer att åka dit på något, det beror som sagt helt på vad polismannen sett, och hur.

Anmälan till socialnämnden är dock en annan femma.
Citera
2017-02-13, 02:01
Bannlyst
ni som inte fattar, så är det så att en polis som är ledig måste ingripa om han ser ett brott.
Citera
2017-02-13, 10:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.

Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?

Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?
Hahaha ... jadu, säg det i TR, det tycker jag verkligen stärker din utsaga om att du inte körde vårdslöst.

Citat:
Kan tycka att det är rätt sjukt att han av att han sätt min körning ca (5-10 sekunder) kan göra en anmälan till socialnämden. Trafikbrott är nog fan enbart det våra poliser duger till idag, för inte fan löser de några andra brott lika effektivt. Fortkörare är prioritet nr ett i detta land.

Ja ja, tiden lär utvisa hur det blir. Tack för feedbacken.
Under hur lång tid tycker du ett barn skall utsättas för fara innan det är okej att reagera/agera?
Citera
2017-02-13, 10:18
Medlem
negrofobens avatar
Han ville nog bara sträcka upp dig. Troligtvis kommer det inte hända ett skit.
Ta det som ett gott råd bara och kör lite vettigare. Nästa gång kan det vara poliser som sätter dit dig för en sån körning.
Citera
2017-02-13, 11:05
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:

Fri bevisprövning kallas det. Polisers vittnesmål väger tungt som bevis och trumfar både din och din brors vittnesmål tillsammans. Rätten ser det som att du och din bror har anledning att ljuga, det har inte polisen.

Och ja, det ska det vara bortom allt RIMLIGT tvivel. Men det betyder inte bortom allt tvivel över huvud taget. Bortom rimligt tvivel är det att en polis skulle få för sig att okynnesanmäla en random snubbe bara för att har en dålig dag.
Senast redigerad av jomenvisst84 2017-02-13 kl. 11:07.
Citera
2017-02-13, 11:15
Medlem
Det är här tyvärr riktigt vanligt bland nya poliser.
Det är en del av deras ritual för att bli en i "kåren"..

Man ska leta upp en riktig helylle-svensson som kört perfekt, som en gud, och hitta på nåt riktigt larvigt som inte går att motbevisas. Allt för att visa att man står högre än pöbeln och inte backar.

Soc-skiten var en ny variant men där kommer du på sin höjd behöva gå på ett möte och säga "ja, det var dumt att köra för fort och byta filer fram och tillbaka" så är det bra med det sen. Om du ens blir kallad på möte.
Citera
2017-02-13, 11:28
Medlem
Maxteds avatar
För att vara oskyldig är du orimligt orolig för socialen, kommer dom hitta en massa annan skit förutom ditt usla körande?
Citera
2017-02-13, 11:47
Medlem
Citat:
Självklart nekar jag, polisen menar att jag kört "sick sack" och omkörning på insida samt för fort (motorväg med mycket trafik).
Hade lite bråttom till en avfart, ingen skadad eller skadat. Bara en nitisk junis till polis.

Han hånade lite med att ord mot ord står. Fan kan ju inte åka dit utan bevis??
Bevis? Har du hört talas om vittne? Polis vittnesmål väger 3 ggr tyngre än sådana trash människor som du din bror.
Citera
2017-02-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Bevis? Har du hört talas om vittne? Polis vittnesmål väger 3 ggr tyngre än sådana trash människor som du din bror.

Trash? Höginkomsttagare utan nått i belastningsregistret? Välutbildad dessutom. Du vet inte vad du snackar om.
Citera
2017-02-14, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rokker
Man ska leta upp en riktig helylle-svensson som kört perfekt, som en gud, och hitta på nåt riktigt larvigt som inte går att motbevisas. Allt för att visa att man står högre än pöbeln och inte backar.
.

Vissa poliser är mer nitiska än andra i trafiksammanhang. Men det där är ju bara så dumt påstående att man kroknar. Vad exakt menar du att den polismannen som gör sådant skulle ha att vinna? Ja annat än att han möjligen riskerar att åka på ett tjänstefel då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in