Citat:
Ursprungligen postat av
MrJ
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.
Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?
Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?
Hur anmälan kommer att se ut och vad du kommer att anklagas för vet vi ju inte. Kanske grov vårdslöshet i trafik och fortkörning. Båda anklagelserna baserade på polisens vittnesmål.
Jag vet inte men det låter lite tunt. Han kan ju ha filmat. Han kan ju ha vittnen. Fler kan ju ha sett hur du körde.
Om han inte har något mer än vad han själv sett så finns det chansen att du får ett bötesföreläggande. Då får du välja om du betalar och går vidare i livet eller om du vill fortsätta till domstol. Råd från en jurist kan vara bra. Följden när det gäller körkortet beror ju på vilket brott du anses begått. Att han inte tog ditt körkort på plats är möjligen ett bra tecken.
Socialtjänsten arbetar under andra premisser. Dom kommer att ta en anmälan på allvar, i synnerhet om den kommer från en polis. Det är dom skyldiga att göra. Om ingen annan skugga faller på dig för ditt sätt att ta hand om ditt barn så kanske dom lägger ner eller kanske gör en utredning. En utredning kanske innebär ett par besök på socialen och ett par hembesök och om dom tycker att allt ser bra ut så händer inget mer.
Jag har aldrig hört talas om en polis som anmäler en trafikbrottsling till socialtjänsten för att han har barn i bilen, så jag gissar att polisen ansåg att du riskerade livet på barnet och andra trafikanter.
Om du inte har någon bra jurist, så kanske det här är ett bra tillfälle att knyta upp två. En för trafikmålet och en som hjälper till med kontakten med socialen.
Grov vårdslöshet i trafik, om det skulle bli aktuellt, kan ge upp till två år.
Om körkortet återkallas mer än ett år så måste du göra körkortsprov för att få tillbaka körkortet. Grov vårdslöshet i trafik medför att körkortet återkallas minst ett år.
I framtiden är det nog enklare att försöka följa trafikreglerna…
–