Citat:
Ursprungligen postat av
MrJ
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.
Nu är ju vad man ser och inte ser en realitet och inget man upplever. Men visst, vad och hur han sett kommer att ha betydelse för huruvida du blir dömd eller inte.
Citat:
Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?
Han har rätt att stoppa vilken bil han vill utan att det ens finns någon direkt misstanke om brott( läs polislagens 22§) . Anmälan skrivs och därefter beslutar någon förundersökningsledare om det skall leda till något mera, gör det så kommer du troligtvis att kallas på förhör. Finns ingen speciell tidsfrist att hålla där vad jag vet.
Citat:
Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämnden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?
Jo, socialnämndens avdelning har inget med någon brottsmisstanke att göra utan vad dom kollar på är tex barns uppväxtmiljö och om den är skadlig eller ej. En polis kan ha varit på plats utan att där ens finns brottsmisstanke men ändå skriva till soc, som därefter kan företa åtgärder på vad dom har fått veta. Sådant har hänt.