2017-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ananascola
Sen kan du läsa på i rättegångsbalkens 36 kapitel om vittne. 3§ t.ex.

Berätta för oss är du snäll.
Citera
2017-02-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJ
Självklart nekar jag, polisen menar att jag kört "sick sack" och omkörning på insida samt för fort (motorväg med mycket trafik).
Hade lite bråttom till en avfart, ingen skadad eller skadat. Bara en nitisk junis till polis.

Han hånade lite med att ord mot ord står. Fan kan ju inte åka dit utan bevis??

Man blir inte stoppad av en polis bara sådär, utan du hade säkert kört som en djävla idiot helt utan respekt till dina medtrafikanter. 50 cm bakom bilen framför, zig-zag och farliga omkörningar på fel sida. Hoppas han sätter dit dig ordenligt i rätten och socialen så man slipper möta dig på vägarna dom näraste 375 åren!
Citera
2017-02-12, 21:58
Medlem
En ledig polis stannar dig, han anser att du kör vårdslöst? Uppfattat korrekt rätt?

Han ser sedan att du har din son i bilen medan du kör - enligt honom - vårdslöst? Detta är ju inte ett brott i sig generellt, men absolut kan det vara läge för polisen att göra en sk orosanmälan om han bedömde att du utsätter din son för fara.

Inga fel har begåtts av polisen i så fall. Socialen kommer höra av sig och du får lämna din version av det hela.

Han fotade ditt körkort så han kanske skriver en anmälan i efterhand vilket är fullt normalt att polisen gör ifall han han har ledig och trädde i tjänst spontant.

Låter som en föredömlig polis som stannar vårdslöst bilister även på sin lediga tid.
Citera
2017-02-12, 22:19
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vadå, stannar du för ett helt vanlig civilbil? Hur visade han att du skulle stanna?
Citera
2017-02-12, 22:43
Medlem
Han körde upp brevid och nästan preja mig och vevade med brickan i rutan på avfarten från motorvägen.
Citera
2017-02-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
En ledig polis stannar dig, han anser att du kör vårdslöst? Uppfattat korrekt rätt?

Han ser sedan att du har din son i bilen medan du kör - enligt honom - vårdslöst? Detta är ju inte ett brott i sig generellt, men absolut kan det vara läge för polisen att göra en sk orosanmälan om han bedömde att du utsätter din son för fara.

Inga fel har begåtts av polisen i så fall. Socialen kommer höra av sig och du får lämna din version av det hela.

Han fotade ditt körkort så han kanske skriver en anmälan i efterhand vilket är fullt normalt att polisen gör ifall han han har ledig och trädde i tjänst spontant.

Låter som en föredömlig polis som stannar vårdslöst bilister även på sin lediga tid.

Säger inget om händelsen i sig. Min fråga är mer har man rätt som civilpolis att agera såhär? Han har inget bevis och går enbart på vad han tycker. Jag tycker annorlunda med ett vittne i min bil.

Har inga problem med böter osv om det är styrkt att jag gjort fel, nu är det inte styrkt.
Citera
2017-02-12, 23:19
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Han körde upp brevid och nästan preja mig och vevade med brickan i rutan på avfarten från motorvägen.

Alltså var det "Polisen" som bar sig trafikfarligt åt.

Har svårt att tro att en ledig Polis får leka trafikpolis i sitt privata fordon och åka runt och stoppa folk genom att flasha brickan och försöka preja folk av vägen..

Jag hade gjort en motanmälan om idioten mot förmodan skulle höra av sig.
Citera
2017-02-12, 23:20
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ja det är just denna känsla jag har. Fick inga böter ingen lapp ingenting. Bara dessa "hot" som gjorde mig upprörd. Han var själv medans jag har vittne i bilen.

Har inga brott registrerade på mig, skattebetalare som alla andra och gift. Dvs "normal svensson" Dock höginkomsttagare så dagsböter kan svida lite. Skiter helt i det, det är hotet med socialen som stör mig nått helvetiskt.

Fick ju inte ens blåsa??

Vad är det för "hot" du talar om. Han informerade dig om att han skulle skriva en anmälan om vårdslöshet i trafik och göra en orosanmälan till soc. Om han inte var i tjänst och körde sin egen bil så kan han naturligtvis inte ge dog en böteslapp på plats.

Om du faktiskt kört på ett uttalat vårdslöst sätt som hotar andra trafikanters säkerhet så kan han inte bara ha rätt att ingripa utan kan t o m vara skyldig att göra detta.
Citat:
Skyldigheter under ledig tid
10 § Även när polismän är lediga är de skyldiga att
...
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
...
Polisförordningen 4 kap

I övrigt hävdar du som att du absolut inte gjort något fel alls men i så fall hade det väl varit lika fel om det varit en målad bil med två trafikpoliser i som stoppat dig?

Några bevis t ex i form av kamerainspelning skulle inte heller de kunnat ha eftersom du tydligen inte gjort något fel...
Citera
2017-02-12, 23:36
Bannlyst
Citat:
Självklart nekar jag, polisen menar att jag kört "sick sack" och omkörning på insida samt för fort (motorväg med mycket trafik).
Hade lite bråttom till en avfart, ingen skadad eller skadat. Bara en nitisk junis till polis.

Han hånade lite med att ord mot ord står. Fan kan ju inte åka dit utan bevis??

Fast nu finns det ju bevis. Polismannens vittnesmål. Sen om det är tillräckligt för fällande dom får tingsrätten avgöra.

Finns gott om trafikrelaterade ärenden där vittnesmål från polis räckt för fällande dom.
Citera
2017-02-12, 23:42
Medlem
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.

Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?

Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?
Citera
2017-02-12, 23:57
Bannlyst
Citat:
Jag är villig att erkänna brott om jag får det bevisat för mig. Men att bli bestraffad för vad någon upplever för stunden tar jag inte. Fan vet jag om han hade en dålig dag. Ska ju vara utom all rimlig tvivel.

Nu är ju vad man ser och inte ser en realitet och inget man upplever. Men visst, vad och hur han sett kommer att ha betydelse för huruvida du blir dömd eller inte.

Citat:
Har förstått att han hade rätt att ingripa enligt lag då. Inom vilken tid ska jag få en upplysning om anmälan? Hur lång tid har han på sig?

Han har rätt att stoppa vilken bil han vill utan att det ens finns någon direkt misstanke om brott( läs polislagens 22§) . Anmälan skrivs och därefter beslutar någon förundersökningsledare om det skall leda till något mera, gör det så kommer du troligtvis att kallas på förhör. Finns ingen speciell tidsfrist att hålla där vad jag vet.

Citat:
Hur blir gången? Kan knappast bli anmäld till socialnämnden om jag inte är dömd för brott? Eller det kanske man kan?

Jo, socialnämndens avdelning har inget med någon brottsmisstanke att göra utan vad dom kollar på är tex barns uppväxtmiljö och om den är skadlig eller ej. En polis kan ha varit på plats utan att där ens finns brottsmisstanke men ändå skriva till soc, som därefter kan företa åtgärder på vad dom har fått veta. Sådant har hänt.
Citera
2017-02-13, 00:10
Medlem
Kan tycka att det är rätt sjukt att han av att han sätt min körning ca (5-10 sekunder) kan göra en anmälan till socialnämden. Trafikbrott är nog fan enbart det våra poliser duger till idag, för inte fan löser de några andra brott lika effektivt. Fortkörare är prioritet nr ett i detta land.

Ja ja, tiden lär utvisa hur det blir. Tack för feedbacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in