• 1
  • 2
2017-02-12, 19:44
Medlem
Blev ikväll stoppad av polisen på avfarten till motorvägen för vårdslöshet i trafik/grov vårdslöhet i trafik. Tyckte inte själv det var så farligt.

Han tog mitt körkort och gick in i sin bil och stannade där ett bra tag, kom tillbaka och tog ett kort med sin mobil av körkortet och mitt mobilnummer. (Han visade även sitt leg)

När han skulle läxa upp mig sa han att han skulle skriva en anmälan för vårdslöshet i trafik/grov vårdslöshet i trafik samt göra en anmälan till socialnämnden för att jag hade min son i bilen.

Han körde troligtvis privat bil då ingen inspelning eller bevis framlades. Han sa bara att de skulle ringa mig för förhör de närmaste dagarna. Fråga om bevisen och ha sa att det blir ord mot ord i tingsrätten. Jag hade min bror i bilen så jag har ett vittne.

Vad kommer hända? Kan han anmäla mig helt utan bevis? Jobbigast för mig är själva inblandningen av socialnämnden. Har inget brott registrerat på mig förutom en fortkörning för 15 år sedan.

Måttligt glad just nu om det är så att han försöker skrämma upp mig bara.
Citera
2017-02-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJ
Blev ikväll stoppad av polisen på avfarten till motorvägen för vårdslöshet i trafik/grov vårdslöhet i trafik. Tyckte inte själv det var så farligt.

Han tog mitt körkort och gick in i sin bil och stannade där ett bra tag, kom tillbaka och tog ett kort med sin mobil av körkortet och mitt mobilnummer. (Han visade även sitt leg)

När han skulle läxa upp mig sa han att han skulle skriva en anmälan för vårdslöshet i trafik/grov vårdslöshet i trafik samt göra en anmälan till socialnämnden för att jag hade min son i bilen.

Han körde troligtvis privat bil då ingen inspelning eller bevis framlades. Han sa bara att de skulle ringa mig för förhör de närmaste dagarna. Fråga om bevisen och ha sa att det blir ord mot ord i tingsrätten. Jag hade min bror i bilen så jag har ett vittne.

Vad kommer hända? Kan han anmäla mig helt utan bevis? Jobbigast för mig är själva inblandningen av socialnämnden. Har inget brott registrerat på mig förutom en fortkörning för 15 år sedan.

Måttligt glad just nu om det är så att han försöker skrämma upp mig bara.
Vad gjorde du?
Bara att neka i förhör
Citera
2017-02-12, 19:49
Medlem
Ähhh det händer inte ett skit.

Om han ringer soc har de skyldighet att kontakta dig.
Ev vill de att du kommer på ett samtal därefter bestämmer de om en utredning skall startas.

Soc har mycket att göra så en anmälan beroende på vårdslös körning lär de strimla illa kvickt.

Ingen får veta att du är anmäld till soc om du nu blir det.
Citera
2017-02-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Vad gjorde du?
Bara att neka i förhör

Självklart nekar jag, polisen menar att jag kört "sick sack" och omkörning på insida samt för fort (motorväg med mycket trafik).
Hade lite bråttom till en avfart, ingen skadad eller skadat. Bara en nitisk junis till polis.

Han hånade lite med att ord mot ord står. Fan kan ju inte åka dit utan bevis??
Citera
2017-02-12, 20:00
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Självklart nekar jag, polisen menar att jag kört "sick sack" och omkörning på insida samt för fort (motorväg med mycket trafik).
Hade lite bråttom till en avfart, ingen skadad eller skadat. Bara en nitisk junis till polis.

Han hånade lite med att ord mot ord står. Fan kan ju inte åka dit utan bevis??

Gjorde du det då? Eller har han bara hittat på alltihop - av någon outgrundlig anledning?
Citera
2017-02-12, 20:04
Medlem
mainfurers avatar
Får du en anmälan till soc kan du ligga pyrt till, för övrigt kan han inte göra något. Alla kan orosanmäla till socialen oavsett ställning. Beror på hur din situation ser ut för övrigt, naturligtvis informeras den andra vårdnadshavaren av socialen om en sådan finnes
Citera
2017-02-12, 20:06
Medlem
Jag tycker att du skall ringa högsta polischefen på orten och fråga om det får gå till på detta viset. Var polisen ensam? Tala om att du har vittnen till att polisen hotade dig med anmälan till socialen fråga polischefen om polisen som stannade dig har rätt att fotografera ditt körkort? Fick du böter? Tala om att du blev mycket illa berörd av polisens hot och aggresivitet och att du blev mycket kränkt.
Citera
2017-02-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag tycker att du skall ringa högsta polischefen på orten och fråga om det får gå till på detta viset. Var polisen ensam? Tala om att du har vittnen till att polisen hotade dig med anmälan till socialen fråga polischefen om polisen som stannade dig har rätt att fotografera ditt körkort? Fick du böter? Tala om att du blev mycket illa berörd av polisens hot och aggresivitet och att du blev mycket kränkt.

Ja det är just denna känsla jag har. Fick inga böter ingen lapp ingenting. Bara dessa "hot" som gjorde mig upprörd. Han var själv medans jag har vittne i bilen.

Har inga brott registrerade på mig, skattebetalare som alla andra och gift. Dvs "normal svensson" Dock höginkomsttagare så dagsböter kan svida lite. Skiter helt i det, det är hotet med socialen som stör mig nått helvetiskt.

Fick ju inte ens blåsa??
Citera
2017-02-12, 20:15
Medlem
godboys avatar
Med andra ord har du kört som en idiot och troligen utsatt andra för fara genom att inte följa gällande trafiklagstiftning. I o m att du kommer anmälas till Soc så gissar jag att du kört riktigt illa. Du tror säkert att du är kung på vägen och att alla andra ska flytta sig för dig,

En polis har vanligtvis bättre saker för sig än att bara jävlas, så troligen är du stoppad på goda grunder.
Citera
2017-02-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Med andra ord har du kört som en idiot och troligen utsatt andra för fara genom att inte följa gällande trafiklagstiftning. I o m att du kommer anmälas till Soc så gissar jag att du kört riktigt illa. Du tror säkert att du är kung på vägen och att alla andra ska flytta sig för dig,

En polis har vanligtvis bättre saker för sig än att bara jävlas, så troligen är du stoppad på goda grunder.

Stämmer inte, detta var på en väl trafikerad E4a i Stockholm så det fanns inte möjlighet att köra så, kör ca 20 000 mil varje år så hade det varit så hade jag nog åkt dit både för fortkörning och annat i trafiken tidigare.
Citera
2017-02-12, 20:25
Medlem
Sen kan du läsa på i rättegångsbalkens 36 kapitel om vittne. 3§ t.ex.
Citera
2017-02-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ja det är just denna känsla jag har. Fick inga böter ingen lapp ingenting. Bara dessa "hot" som gjorde mig upprörd. Han var själv medans jag har vittne i bilen.

Har inga brott registrerade på mig, skattebetalare som alla andra och gift. Dvs "normal svensson" Dock höginkomsttagare så dagsböter kan svida lite. Skiter helt i det, det är hotet med socialen som stör mig nått helvetiskt.

Fick ju inte ens blåsa??

Om du inte fick några böter på plats så tror jag att du kan vara lugn, skulle det komma ett brev från socialen med en kallelse så får du åberopa att du inte har fått några böter, det lär man väl få om man har kört så illa som polisen säger annars har han väl begått tjänstefel.

Se detta som en läxa och ta det lugnt i framtiden, jag har svårt att se att detta kommer att leda till något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in