Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Okej. Jag har Crohns sjukdom. Fick den när jag var litet barn. Har opererat bort en del av tjock & tunntarmen. Äter stark medicin för att hålla sjukdomen borta. Saker jag lider av:
*Kan behöva akut till toalett
*Ont i leder och muskler
*Ont i magen
*Nedsatt immunförsvar = blir lätt sjuk och kraftigare sjuk än andra
*Kan vara väldigt trött och orkeslös, olustkänsla.
Min far fick sjukpension av den sjukdommen. Men han är i dag, 81 år. I dag får du det inte.
Jag själv har den o för mig är den så illa att jag vissa dagar inte tar mig upp ur sängen pga smärtan.
Jag har även andra besvär av sjukdommen som ska leda till stora hudtransplantioner.
Men du har ett fel i din självdiagnos. Du har för starkt immunförsvar. Detta gör att ditt immunförsvar har långtråkigt o letar upp sjukdommar som din kropp inte har. Jag har ex inte varit förkyld eller haft maginfluensa så länge jag kan minnas. Men jag är ändå sjuk oftare än andra.
Därför tar jag i dag, Humira o tidigare Remicade för att dämpa immunförsvaret.
Ett normalt sjukdomsförlopp ger i dag inte en sjukpension. Men har du det lika jävligt som mig så kan du få det.
Jag själv har varit för sjuk för ett vettigt jobb sedan 2009 o sedan 2012 har jag varit heltidssjukskriven.
Jag kan få sjukpension, eller vad det nu heter detta halvår, om jag vill.
O det är från o med nu du ska börja fundera.
Jag ser o hör min far. Jag ser o hör andra som gnäller via olika Facebookgrupper. Det jag ser är människor som gett upp o låtit sjukdommen ta över.
Jag möter även människor som i sitt yrke förstår både min sjukdom o även andra saker som hänt mig. Dessa människor begriper sig inte på mig. De anser att en människa som mig borde ligga i fosterställning i ett madrasserat rum o inte sitta o vara lycklig.
Jo, jag är lycklig. Jag lever med en underbar kvinna. Jag har två hundar som är mitt intresse. Jag har en sambo som tar ansvar för dem de dagar jag inte kan. Jag har en underbar familj om man bortser från den som lät mig ärva detta helvete. Han bara gnäller o ger mig sympati. Jag tar inte emot sympati. Jag tar emot kärlek för den person jag är de dagar jag mår ok.
Helt enkelt så levar jag de dagar där min kropp, tillåter o de dagarna njuter jag.
OM jag fixar sjukpension som till o med FK ber mig om så innebär det en sak. Den pensionen tar ifrån mig mitt hopp att bli frisk. Jag vet att jag aldrig blir frisk. Men ett av mina mål är att i framtiden kunna jobba igen även om det så är ett så pissigt jobb som att sälja strumpor via telefon.
Jag lever tack vare min positiva inställning i all skit. En inställning jag lärde mig via KBT. Testa det.
Men ge inte upp. Det kommer på sikt förstöra allt bra du har i ditt liv.
/Sorry för romanen.