Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 09:32
  #1
Medlem
paprikaflickans avatar
Ja, vilket är bäst att lära sig om man lättast vill ha jobb? Undrar både av allmänt intresse men även såklart för egen del. Om man programmerat allmänt i lite olika språk, vilket vore bäst att verkligen satsa och bli duktig på?

Förstår att det såklart är väldigt olika i olika brancher osv, men all input är välkommen!! Python? Java? Javascript? C++?
__________________
Senast redigerad av paprikaflickan 2017-02-11 kl. 09:35.
Citera
2017-02-11, 09:39
  #2
Medlem
Har för mig att java är det mesta använda språket för närvarande, men det beror på vad du vill göra. Det finns väldigt mycket jobb om man kan javascript, särskilt extraknäck och sådär.
Citera
2017-02-11, 10:01
  #3
Medlem
valter-eggons avatar
Java, C#, HTML, JavaScript skulle jag säga.

Men sen är problemet att kunna alla jävla ramverk. I Microsoft-världen är det enkelt men inom Java så finns så otroligt mycket att det är omöjligt att kunna allt.

Sen finns en massa olika produkter naturligtvis. IBM BPM är ganska efterfrågat inom Java. Men Microsoft har också en massa produkter. AX t.ex. ett affärssystem, men det finns ju fler.
Citera
2017-02-11, 13:34
  #4
Medlem
Du ska egentligen kunna dom flesta kända språken, Java, python, c, c++, haskell, pearl etc. Man blir bättre i ett språk om redan kan andra språk eftersom att man får idéer ifrån dom andra språken och lär sig tänka på olika sätt. Det är lite som att fråga "Blir man bra på counter-strike om man är bra på andra datorspel?", ja de blir man.

Så du kan inte bara rikta in dig på ett språk och köra på de 100%, du måste bredda dig.

Lycka till!
Citera
2017-02-11, 16:55
  #5
Medlem
TIOBE index ger en fingervisning på de mest populära språken: http://www.tiobe.com/tiobe-index/
Java ligger högst och har alltid legat högt. Jag är Javautvecklare och det står företag i kö för att anställa.

Det viktigaste är att faktiskt arbeta med det. Varenda uppdrag jag haft har handlat om olika saker och blandat in andra språk än bara Java. Det är ofta Javascript, Python, shell script, C/C++ m.fl. Oftast löser man inte allt med ett språk.

Så gör riktiga projekt. Det är bästa sättet att lära sig vad man faktiskt behöver kunna.
Sätt upp en riktig miljö med versionshantering, CI, kodkvalitet, dev-, test- och prod-miljö. Det är minst lika viktigt att kunna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback