2018-03-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
+1000

Lyckligtvis har jag svårt att se AfS ens kunna locka en procent av valmanskåren.
Vad blir skillnaden? Ingen större katastrof om SD hamnar på 14% och AfS på 2%.
Vi kommer ändå att ha ett läge som liknar DÖ. Centern går endera med S eller med reinfeltskopian Kristersson.
AfS blir etablerat och blir det nu ett demokratiskt val 2022 har de förmodligen bra läge för att bli en maktfaktor. Lägger Åkesson av så finns det ingen seriös person som kan ta över SD.
Tanken att moderaterna ska börja samarbeta med SD försvann helt när AKB avskedades.
Citera
2018-03-04, 15:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Vad blir skillnaden? Ingen större katastrof om SD hamnar på 14% och AfS på 2%.
Vi kommer ändå att ha ett läge som liknar DÖ. Centern går endera med S eller med reinfeltskopian Kristersson.
AfS blir etablerat och blir det nu ett demokratiskt val 2022 har de förmodligen bra läge för att bli en maktfaktor. Lägger Åkesson av så finns det ingen seriös person som kan ta över SD.
Tanken att moderaterna ska börja samarbeta med SD försvann helt när AKB avskedades.
Jag tror också att t.ex SD/AfS: 14%/2% är ett bättre läge än 16/0.1 eftersom 2% skapar intresse, konkurrens och debatt för nationalistiska frågor. Vad jag förstår skulle inte SD göra något anmärkningsvärt med de extra mandaten.
Citera
2018-03-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror också att t.ex SD/AfS: 14%/2% är ett bättre läge än 16/0.1 eftersom 2% skapar intresse, konkurrens och debatt för nationalistiska frågor. Vad jag förstår skulle inte SD göra något anmärkningsvärt med de extra mandaten.
AfD är nu i paritet med tyska socialdemokraterna i opinionsundersökningarna.
Citera
2018-03-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
AfD är nu i paritet med tyska socialdemokraterna i opinionsundersökningarna.

...förvisso, men förblindas inte av likheten av partinamn ;-), Tyskland har ju inga DeutscheDemokrater så den planhalvan ligger öppen!
Citera
2018-03-04, 15:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den servila underdånigheten gentemot alliansen beror på att SD inte har som strategi att bli ett tungan-på-vågen-parti. I stället hoppas de kunna påverka politiken genom att etablera sig som ett femte borgerligt parti.

Utrensningen bland SD:s riksdagsledamöter handlade till stor del om detta. De som fick gå var personer som likt förre partiledaren Mikael Jansson ville att SD skulle föra en mer självständig politik, och sluta fjäska för alliansen.

Att AfS skulle lyckas ta sig in i riksdagen i år är som sagt högst tveksamt. Även om de skulle presentera ett starkt lag och ordna den finansiering som krävs så måste de också ha valarbetare som är beredda att lägga ner tid på valrörelsen.

De kanske hoppas kunna aktivera gamla SDU:s medlemmar, men frågan är om dessa fortfarande är politiskt engagerade eller har gått vidare i livet.
Mmmm...., du har säkert helt rätt, men den strategin (att bli ett "normalt" borgligt parti) är mycket svår. De hamnar i en situation liknande den vänsterpartiet har - ett i stort maktlöst stödparti till socialdemokraterna vilkas sakpolitiska inflytande har varit i stort sett noll. Jämför med miljöpartiet som varit öppen för samarbete med såväl alliansen som socialdemokraterna - man må tycka vad man vill om deras politik, men miljöpartiet har gjort politiskt avtryck. Detta gör ju att AfS ändå är lite intressants projekt, även om också jag tror att deras möjlighet att lyckas är mycket låg, skulle man välja en tunga-påvågen-strategi (omman nu kom ini riksdagen), istället för som Åkesson slicka skorna på Kristersson och Lööf, så skulle det tvinga blocken att reagera.
Citera
2018-03-04, 16:16
Medlem
templetonpeck99s avatar
Undrar vad den stora nyheten blir?

https://www.svd.se/nya-hogerpartier-...ts-i-riksdagen

Att Jenny Ribsskog följer med sambon Sefastsson i partibytet?
Citera
2018-03-04, 16:17
Medlem
hejiors avatar
Live stream 20.00, 2018-03-05
Citera
2018-03-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Är denna siffra på 16k nya uppgifter eller har jag helt enkelt missat det tidigare? Jag hade för mig att de "bara" ville höja flyktingkvoten till 5k så detta var nytt för mig. Vad ska dessa 16k bestå av då ifall du vet? Har du månne en länk skulle det uppskattas.

Vänligen,
Incestuous
Ja det var korekt. Men sen så får du räkna med asyl invandringen. SD har sagt att de vill ha noll vison i asyl invandring på långsikt. Sen så kommer ett samarbete med moderaterna inte oförtjänat. M kommer fortfarande vilja ha en invandring.
Citera
2018-03-04, 17:22
Medlem
Nån som vet hur Motgift/Det fria Sverige med Dan Eriksson och Ingrid Carlqvist ställer sig till AfS och Kasselstrand?

Kan stöd från Motgiftarna och deras poddar hjälpa Afs in i riksdagen?
Citera
2018-03-04, 17:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm...., du har säkert helt rätt, men den strategin (att bli ett "normalt" borgligt parti) är mycket svår. De hamnar i en situation liknande den vänsterpartiet har - ett i stort maktlöst stödparti till socialdemokraterna vilkas sakpolitiska inflytande har varit i stort sett noll. Jämför med miljöpartiet som varit öppen för samarbete med såväl alliansen som socialdemokraterna - man må tycka vad man vill om deras politik, men miljöpartiet har gjort politiskt avtryck. Detta gör ju att AfS ändå är lite intressants projekt, även om också jag tror att deras möjlighet att lyckas är mycket låg, skulle man välja en tunga-påvågen-strategi (omman nu kom ini riksdagen), istället för som Åkesson slicka skorna på Kristersson och Lööf, så skulle det tvinga blocken att reagera.

Att MP lyckats med sin tungan-på-vågen-politik beror ju på att de legat mellan blocken och kunnat förhandla med båda sidor. Precis som C gjorde på den tiden de hette bondeförbundet.

V har aldrig kunnat göra det. De har inte haft något att erbjuda borgarna. SD har haft möjligheten att driva en tungan-på-vågen-politik i vissa frågor, men har av strategiska skäl valt att i stället lägga sig platt för borgarna.

Vad gäller AfS, så tvivlar jag på att de skulle kunna driva en tungan-på-vågen-politik om de mot förmodan tar sig in i riksdagen. Det skulle väl vara i försvars- och utrikespolitiken då, där de sannolikt inte skulle vurma lika mycket för NATO-medlemskap och överstatlighet som borgarna, och därför möjligen stödja den försiktigare linje som S driver.

Men i ekonomiska frågor har jag fått intrycket av att de snarare står till höger om SD. Jag kan iofs ha fel, det finns ju inte så mycket underlag att gå på.

Vi får väl se på måndag var de egentligen står i olika frågor, och om det finns några förutsättningar för dem att driva en tungan-på-vågen-politik.
Citera
2018-03-04, 17:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Nån som vet hur Motgift/Det fria Sverige med Dan Eriksson och Ingrid Carlqvist ställer sig till AfS och Kasselstrand?

Kan stöd från Motgiftarna och deras poddar hjälpa Afs in i riksdagen?

Nej, ett stöd från nassarna på Motgift skulle snarare sänka deras möjligheter att ta sig in i riksdagen.

Håller de inte distans till brunhögern är de rökta.
Citera
2018-03-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, ett stöd från nassarna på Motgift skulle snarare sänka deras möjligheter att ta sig in i riksdagen.

Håller de inte distans till brunhögern är de rökta.

Vad har du för belägg att personerna på Motgift är "nassar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in