Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-21, 15:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Det märks att du blivit tuktad i SD:s enkelriktade kommunikationsplan. AfS har betydligt högre i tak. En medlem FÅR ha sin egen åsikt. Uteslutningsförtrycket är inget för AfS. Partiet kommer naturligtvis strama åt med partipiskan efter valet, men i och med partiet är så ungt så är det bättre att köra slak lina nu i början då partiet fortfarande formas. AfS ska inte börja med att skrämma bort väljare och aktiva. Finns en mycket mycket god anledning till den stora andelen aktiva är fd SD...

Jag menade inte att de inte får ha personliga åsikter men när det gäller officiella ställningstaganden så måste ett parti ha en enad fasad annars ser det bara ut som det är oreda i partiet.

Därför är det även bättre att stämma denna fråga från början så att det inte attraherar för många pro-politiker åt ena hållet som vill driva frågan. Om man vill driva en politik som tar ställning för antingen Palestina eller Israel så kanske man ska välja ett annat parti.

Hålla Israelfrågan och Israel över huvud taget på ett bra avstånd är ofta en bra strategi. Om man inte gör det så ska man bara titta på USA som idag är minst sagt är en omoralisk legoarmé för Israel.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2018-06-21 kl. 15:15.
Citera
2018-06-21, 15:19
Medlem
baggebo1s avatar
AfS kommer att inse att man inte daltar med sionister. Man "låter dem inte ha sina åsikter". Man "tillåter inte debatten". Man har inte "högt i tak". De här människorna måste rensas ut, från första början, innan deras gift sprids inom ett parti.

Och AfS kan givetvis inte "inte ha någon åsikt" om utrikespolitik. Är det något jag gillat så är det Kasselstrands tydliga position i världspolitiken där han stödjer Assad, Ryssland osv och hela det blocket som arbetar mot det judiska terroristblocket. Kan Kasselstrand både vara emot terroristerna i Syrien men för landet som är samma terroristers främsta understödjare (Israel)? Självklart inte.

Partiets utrikespolitik är en anledning till att många av oss började gilla partiet. Låt inte sionister förhandla bort det. Våga vara icke-PK. Våga stå upp för det som är rätt.
Citera
2018-06-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
AfS kommer att inse att man inte daltar med sionister. Man "låter dem inte ha sina åsikter". Man "tillåter inte debatten". Man har inte "högt i tak". De här människorna måste rensas ut, från första början, innan deras gift sprids inom ett parti.

Och AfS kan givetvis inte "inte ha någon åsikt" om utrikespolitik. Är det något jag gillat så är det Kasselstrands tydliga position i världspolitiken där han stödjer Assad, Ryssland osv och hela det blocket som arbetar mot det judiska terroristblocket. Kan Kasselstrand både vara emot terroristerna i Syrien men för landet som är samma terroristers främsta understödjare (Israel)? Självklart inte.

Partiets utrikespolitik är en anledning till att många av oss började gilla partiet. Låt inte sionister förhandla bort det. Våga vara icke-PK. Våga stå upp för det som är rätt.

Intressant, innehar du några källor? Hade gärna utbildat mig angående detta.
Citera
2018-06-21, 15:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PangarN1337444
Intressant, innehar du några källor? Hade gärna utbildat mig angående detta.
Nej, du. Den här tråden är inte rätt tråd för den diskussionen. Om du inte känner till att Israel hjälper terroristerna mot Assad så har du ett otroligt informationsunderskott. Det får du själv fixa till, det tar vi inte här i tråden.
Citera
2018-06-21, 15:34
Medlem
baggebo1s avatar
Tidigare i tråden skrev jag att Ahls svar "duger". Men jag misstolkade situationen. Jag trodde att det skulle räcka för att få sionisterna att lägga ner, men tvärtom känner de istället vittring nu. Så här blir det alltid när man ger dem ett lillfinger. Dumt av mig.
Citera
2018-06-21, 15:35
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Mmm, jag skulle bra gärna vilja veta hur diskussionerna bakom_kulisserna gick till när AfS – plötsligt – ändrade Kasselstrands tidigare ställningstagande för en tvåstatslösning, till att backa ett steg.
Skulle spekulera och gissa att det främst varit Jeff Ahl som varit pådrivande till ändringen? Eftersom han också tog debatten?

Vore intressant att få reda på vad var och en i partiledningen och därefter åtminstone de 20 första på riksdagslistan har för - personligt - ställningstagande, om någon, i frågan. Svaret brukar nämligen vara rätt så talande…

Notera vidare hur Jeff Ahl i kommentarsfältet, sedan utvecklade sin egen inställning:

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Jeff Ahl: Vad de (Kasselstrand & Hahne) skrev då var väl i någon mån för att balansera upp det enorma Israelvurm som alltid dominerat i SD - är min uppfattning, jag hade personligen under min tid i SD oerhört svårt för att frågan diskuterades ö.h.t. av någondera sida. Det är dock historia nu. Nu är AfS ett parti som är större än två företrädare och där partiet kollektivt valt att ta den enda rätt ställningen, det vill säga ingen ställning alls.

Jag gör exakt samma reflektion. Jeff Ahls artikel var mycket klargörande och för alla oss som ser de lite större sambanden måste detta ses som en mindre kupp. Thorssell verkar nöjd. Håll käften så har ni fri passage att verka i Sverige, är hans tydliga budskap. Annars? En neutral position, d.v.s. att inte ta ställning är att hänvisa till FN. Det visar Thorssells svar tydligt. Håller AfS tyst då är han nöjd. Vågar man sig på att stödja internationell rätt, då....kommer AfS för evigt vara ett promilleparti. AfS svalde betet och troligen beror det på att alla avhoppare aldrig ens kommit i fråga för SD om man inte var renlärig. Ahl är en av dessa avhoppare.
Citera
2018-06-21, 15:47
Medlem
Citat:
Nej, du. Den här tråden är inte rätt tråd för den diskussionen. Om du inte känner till att Israel hjälper terroristerna mot Assad så har du ett otroligt informationsunderskott. Det får du själv fixa till, det tar vi inte här i tråden.

Sade aldrig att detta skulle tas i tråden, utan att jag enbart ville läsa dem källorna du har fått denna informationen ifrån, inget annat. Att skicka privata meddelanden på flashback existerar för flera anledningar, bla för en sådan som denna.
Men nog om detta, du har helt rätt i att denna tråd inte är rätt ställe för dig att sitta och skriva bittra inlägg om hur oinformerad vissa personer är.
Citera
2018-06-21, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag måste säga att jag delar din oro. Känner mig inte bekväm med att man nu backat i frågan och kör med ignorera. Min tolkning är att denna debatt i SamNytt är en liten kupp. Thorssell går ut stenhårt och lägger sig all-in sionist och sedan svarar Ahl med, ignorera, icke-fråga, vi tar inte ställning. Alternativet med att stödja internationell rätt och FN:s resolution föll liksom bort utan att någon tänkte på det. Almqvist på SamNytt verkar nöjd. Nästa gång Kasselstrand får frågan kommer han att svara, vi tar inte ställning. Ställning till vad?

Detta är min personliga syn och jag inbillar mig att många från AfS har rötterna i sionist-SD, varför det mer eller mindre blir konflikter internt och att man inte klarar att hantera frågan på annat sätt än att stoppa huvudet i sanden. En linje jag förstår men inte tror är vinnande och på sikt riskerar att föra AfS i samma riktning som SD.

Vad händer nästa gång USA gör ett Libyen, ett Irak, o.s.v. kommer AfS då köra en Jimmie ”vi vet inte” och helt enkelt inte ta ställning? Nu är jag inte längre alls säker på vad AfS har för grundsyn. Det är nog det som stör mest.

Vill inte överdriva frågan och det fungerar kanske hjälpligt med ignorera men uppenbarligen har man funnit sig nödgade att gå ifrån Kasselstrands artikel från 2011. Det tolkar jag som en seger för Thorssell-gänget där på SamNytt.

Hur mycket enklare och smartare hade det inte varit att stödja internationell rätt? Ja, vi stödjer internationell rätt. Kontroversiellt? Knappast.

Vad tjänar Sverige på att AfS stödjer internationell rätt istället för att de förhåller sig neutrala?
Citera
2018-06-21, 16:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Min gissning är att AfS med "inte ta ställning", menade just en tvåstatslösning, eftersom det är den neutrala positionen. Torssell tror med rätta samma sak och är inte nöjd.
Men nu råder ju en TREstats"lösning"!
Jag förstår inte varför Sveriges regering ska försöka få igenom ett samarbete mellan Hamas och PA för att ena dem till en stat. Helt irrelevant för svensk politik, och dessutom ett ogenomträngligt härke av klannätverk och korruption som inte ens de i centrum av det har något användbart grepp om. Uppenbarligen, eftersom alla inblandade verkar förlora hela tiden. Än mindre nån byråkrat på UD ledd av en helt obildad och livslångt arbetslös ambassadör som fått positionen som pensionsbelöning. (Just i Israel verkar ambassadören dock vara karriärdiplomat vad jag förstår).
Citera
2018-06-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Förstår inte varför de inte skulle klara det. De är relativt unga, har tidigare politisk erfarenhet av valkampanjer, uppenbarligen finns en efterfrågan på ett nationellt parti som inte viker ner sig och Kasselstrand verkar vara betydligt mer intresserad av att åstadkomma samhällsförändringar än att plocka ut en hög lön. Så länge det finns en efterfrågan, lokala eldsjälar och det är ekonomisk möjligt så är det mest en tidsfråga.

Njae..bommar de 2% och partistödet, kan man väl inte tala om "efterfrågan" på dem. Även om Kasselstrand kanske inte drivs av ekonomiska motiv, måste man ändå förfoga över vissa ekonomiska resurser för att kunna driva ett parti, och framför allt, en valrörelse. Nu känner jag inte Kasselstrand personligen, men risken finns att han och de andra i ledningen lägger ner. Vi kan ju minnas Svenskarnas parti, som försvann ut ur förra valrörelsen med badvattnet. Visserligen består AfS av kompetentare politiker, men ändå..
Citera
2018-06-21, 16:11
Medlem
Tvåstatslösningen måste principiellt vara den neutrala utgångspunkten för en konsekvent nationalism baserad på folkrätt. Liksom separatistiska rörelser som katalaners eller kurders som utgångspunkt bör ses med förståelse - även om det inte måste viftas med kurdiska, palestinska eller katalanska flaggor på valvakan för det.

Om något är nog promilleåsikten den att judisk folkrätt till Israel/Palestina är större än både palestiniers OCH fundamentalt annorlunda än svenskars folkrätt till Sverige. Vilket ju är SD:s oförsvarliga linje. Samma "etnonationalism" som fördöms för svenskar, bejakas oreserverat för ett annat folk - lycka till med att förklara och försvara det.
Citera
2018-06-21, 16:21
Medlem
167-steg-kvars avatar
Lasse Wilhelmson - Jude och fri opinionsbildare.

"Fria Tider sprider lögner om Palestina och påstår att en 2-statslösning grundar sig på internationell rätt och att AfS uppslutning till detta är neutralt. Ett "erkännande" av den Judiska staten är ett stöd av sionismens kortsiktiga mål. Neutralt? Israel är ensidigt utropad av judarna efter fördrivning av merparten av palestinierna 1947-8. Det finns ingenting i denna fråga i vilken Israel har något stöd av internationell rätt. Däremot är ett stöd till FN-kravet att de fördrivna palestinierna har rätt att återvända såväl neutralt som enligt internationell rätt. Ingenting har förhindrat AfS att inta den senare ståndpunkten, i stället för den sionistiska. Fria Tider borde skämmas för denna sin okunniga, eller är det medvetna, lögn..."

Naturligtvis förhåller det sig på det här viset. Kan bara instämma i Lasses kommentar.

Länk Fria Tider:
http://www.friatider.se/israelbr-k-kring-afs

____
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in