Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du utgår ifrån att Yougovs mätning verkligen kommer att motsvara valresultatet. Det känns lite som att ta ut segern i förskott. Det finns ju en annan mätning som presenterats kort därefter, där SD endast fick 20%. Och att AfS skulle kunna komma över 4% är faktiskt inte realistiskt. Yougovs och Sentios mätningar ger näring åt glädjekalkyler som dina, när det i verkligheten är för tidigt att ens med säkerhet kunna hävda att "svensken vaknat".

Jag antar att du har belägg för ditt påstående att Yougovs och Sentios mätningar skulle "ge näring åt glädjekalkyler". Så plocka gärna fram det.
Citera
2018-06-21, 11:59
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag vet inte var den lägre gränsen för överlevnad går, men ett AfS som får 2% ser jag som ett givet riksdagsparti vid extraval eller om fyra år.
Det är givetvis bara en tidsfråga innan Afs gör inträde i riksdagen, särskilt med tanke på den vinnarskalle som Kasselstrand och Hahne verkar besitta. Deras akilleshäl är dock pengar eller snarare bristen av pengar efter denna valkampanj. Det beror givetvis på hur mycket man väljer att spendera, men att bedriva valkampanj är dyrt och EU valet kommer knappast bli billigare. Man har även inget fackförbund eller näringsliv att försörja sig på. Förhoppningsvis har man en plan för hur man ska överleva innan man når 2,5% för statligt partistöd.
Citera
2018-06-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag antar att du har belägg för ditt påstående att Yougovs och Sentios mätningar skulle "ge näring åt glädjekalkyler". Så plocka gärna fram det.

Jag kallar det glädjekalkyl, då det inte är självklart att dessa opinionsinstitut kommer att ha rätt framöver. De har gjort bra ifrån sig i mätningar i föregående valet, men räcker det? Och att AfS skulle kunna klara 4%-spärren ä r faktiskt orealistiskt. Mer belägg än så anser jag inte krävs för att kalla tidigare skribents scenario glädjekalkyl.
Citera
2018-06-21, 12:02
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ja, i föregående valet var det så. Ändå är det väl lite märkligt, att de övriga opinionsinstituten överlever, sina bristfälliga mätningar till trots.

Det låter kanske lite konspiratoriskt men med tanke på hur opinionsundersökningar systematiskt under längre tid prickat käpprätt fel så väcks frågor. För det är ju inte bara i Sverige utan det var likadant vid Brexit och amerikanska presidentvalet. Jag håller inte för uteslutet att avsikten är att försöka skapa artificiella flockeffekter och demoralisera anti-etablissemangs alternativ.
Citera
2018-06-21, 12:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Nu har du feltolkat saker och ting. AfS har redan deklarerat neutralitet i Israel-Palestina frågan och kommer absolut inte att gå den filosemitiske dårfinken Torsells krav till mötes. Det är förövrigt inte många SDare heller som stödjer Torsells linje.

Sådant där måste ha med redan i partistadgan från första dagen och om de inte har det så kommer folk ha olika åsikter i frågan och en del medlemmar kommer köpas av Israel. Om de vill vara neutrala så de vara stenhårda med det och även utesluta medlemmar som offentligt tar sida i konflikten.
Citera
2018-06-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Det är givetvis bara en tidsfråga innan Afs gör inträde i riksdagen, särskilt med tanke på den vinnarskalle som Kasselstrand och Hahne verkar besitta. Deras akilleshäl är dock pengar eller snarare bristen av pengar efter denna valkampanj. Det beror givetvis på hur mycket man väljer att spendera, men att bedriva valkampanj är dyrt och EU valet kommer knappast bli billigare. Man har även inget fackförbund eller näringsliv att försörja sig på. Förhoppningsvis har man en plan för hur man ska överleva innan man når 2,5% för statligt partistöd.

Det är inte alls bara en tidsfråga. Skulle AfS hamna under 2% i september, uteblir partistödet. Jag ställer mig tveksam till om de unga herrarna kommer att klara de kommande 4 åren med allt vad det då skulle innebära - och dessutom en valrörelse 2022. Och utan nuvarande trojka är det väl inte mycket bevänt med AfS.
Citera
2018-06-21, 12:06
Medlem
Tänker afs legalisera cannabis?
Citera
2018-06-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det låter kanske lite konspiratoriskt men med tanke på hur opinionsundersökningar systematiskt under längre tid prickat käpprätt fel så väcks frågor. För det är ju inte bara i Sverige utan det var likadant vid Brexit och amerikanska presidentvalet. Jag håller inte för uteslutet att avsikten är att försöka skapa artificiella flockeffekter och demoralisera anti-etablissemangs alternativ.

Du är något på spåren här, men det blir OT att närmare diskutera saken.
Citera
2018-06-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ja, i föregående valet var det så. Ändå är det väl lite märkligt, att de övriga opinionsinstituten överlever, sina bristfälliga mätningar till trots.
Nej, det är inte alls märkligt eftersom media fortsätter att betala för att dessa OI ska fortsätta leverera mätningarna. Det som verkligen är märkligt är väl att media fortsätter att använda dem trots att de bevisligen är dåliga på att göra mätningar, eller hur?
Citera
2018-06-21, 12:11
Medlem
Citat:
Jag kallar det glädjekalkyl, då det inte är självklart att dessa opinionsinstitut kommer att ha rätt framöver. De har gjort bra ifrån sig i mätningar i föregående valet, men räcker det? Och att AfS skulle kunna klara 4%-spärren ä r faktiskt orealistiskt. Mer belägg än så anser jag inte krävs för att kalla tidigare skribents scenario glädjekalkyl.

Du har naturligtvis inga belägg för ditt påstående eftersom Yougov och Sentio bevisligen är bland dom bättre OI så det är nog snarare ett önsketänkande från din sida.

Valet har inte varit ännu så hur skulle det kunna vara självklart att något opinionsinstitut har rätt framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Israelbråk inom AfS:

http://www.friatider.se/israelbr-k-kring-afs

Om detta kommer från Friatider, som är pro-AfS, så betyder detta att AfS kommer bli proisraeliskt.

Tror inte Kasselstrand kommer vara partiledare för AfS länge till.

Nu är du ute och cyklar. Både Fria Tider och AfS är i grunden anti-Israel och väl medvetna om "globalistfrågan", men båda är mer eller mindre implicita i sin kommunikation.

För övrigt så skulle AfS kunna kallas "Fria Tider-partiet" då AfS linje ligger väldigt nära det som länge har varit Fria Tiders linje.

Har man dagligen läst FT i några år så är det väldigt tydligt att de har en viss linje. Denna linje är nästan identisk med AfS linje, med skillnaden att FT har mer drag av libertarianism än vad AfS har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Sådant där måste ha med redan i partistadgan från första dagen och om de inte har det så kommer folk ha olika åsikter i frågan och en del medlemmar kommer köpas av Israel. Om de vill vara neutrala så de vara stenhårda med det och även utesluta medlemmar som offentligt tar sida i konflikten.

Nu tar du väl i ändå. En medlem i ett parti kan mycket väl ha åsikter i enskilda frågor som avviker från partiets.

Däremot är det bra att AfS klart och tydligt anger att Sverige har viktiga frågor att lösa internt och att utrikespolitiken ska begränsa sig till det svenska närområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in